Advies voor ontwerp tafel met enkele poot

Emanuwell

Nieuw lid
31 aug 2023
3
0
Utrecht
Beste collega's,

Voor een project ga ik een tafelblad verlijmen uit walnoot houten planken met dikte 30 mm. De tafel heeft een uitgezaagde hoek voor betere doorloop, zie foto. Ook komt het te staan een zithoek met bankjes erom heen. Daarom, vanwege het makkelijk verplaatsen rond de tafel, is de wens om een enkele tafelpoot te gebruiken. Deze tafelpoot wil ik laten lassen en poedercoaten. Ik heb een aantal vragen betreft de tafelpoot:

- hoe breed moet de voet zijn om ervoor te zorgen dat de tafel niet kantelt? Of in ieder geval dat de kans geminimaliseerd wordt.
- ik twijfel tussen ronde of ovale voet. Wat is het beste?

Kortom ik ben op zoek naar de juiste verhouding tussen afmeting van het tafelblad en de tafelpoot. De definitieve afmeting is nog in overleg. Zie hieronder een aantal designs.

Bedankt voor het meedenken!

hoektafel aangepast groot.jpghoektafel aangepast.jpghoektafel diagonaal 4.jpghoektafel ronde hoek 2.jpg
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Tafel is rechthoekig dus voet ovaal geeft de meest evenwichtige stabiteit en verdeling voetruimte.
Groter is meer stabiliteit. Vraag is dus hoeveel ruimte je vrij wilt houden voor de voeten, hoe zwaar je de voet maakt, en hoeveel gewicht de tafel moet kunnen hebben op de hoek. Leunt men erop bij in-en uitstappen? Kans dat kinderen eraan gaan hangen?
Verder wat is de vloer eronder? Tegels zijn een stijvere ondergrond als dik tapijt.

Ik had ooit een vierkante tafel 120x120 met vierkante voet. Hij stond op rubber noppen halverwege de zijden van de voet. Het effect was dat de tafel een klein stukje kantelde als hij op een hoek teveel werd belast. Dat was heel effectief als waarschuwing.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emanuwell

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Wij hebben een eetkamertafel van 240x100 op een x-poot met een voet van ca. 100x50 cm. De voet zelf is een staalplaat van 6 mm. dik. Volgens mij moet het goed komen als je een beetje in dezelfde verhoudingen blijft. zoals de ovale voet op je tweede plaatje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emanuwell

Emanuwell

Nieuw lid
31 aug 2023
3
0
Utrecht
Bedankt voor de reacties!

De afmeting wordt 120x150. @Efvee de tafel komt te staan op harde ondergrond. Er zijn 2 jonge kinderen in het gezin. Daarom moet het inderdaad niet makkelijk kunnen kantelen.

Ik ben naar wat meubelzaken geweest en daar viel me het volgende op. Bij ronde tafels met ronde voeten is de diameter van de voet 1.5x kleiner dan het tafelblad. Bij rechthoekige tafels was er een ovale/rechthoekig onderstel. Dan was het onderstel grofweg de helft in lengte en breedte van het tafelblad. Dus ik ga een ovale plaat bestellen van 60x80 denk ik. 8 mm dik werd me geadviseerd door de staalboer.

Dan twijfel ik alleen nog over waar op de tafel de poot wordt bevestigd en de poot aan de voet. Onderkant.jpgverhouding voet.jpg

Ik heb het zwaartepunt berekend. Die zit natuurlijk niet in het midden van de tafel. Als ik ervoor kies om daar de poot te bevestigen, is het dan ook wijsheid om de poot niet in op het midden van de voet te bevestigen? Maar net uit het midden?
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Bij ons werkte de waarschuwings 'tik' prima, mede door de harde ondergrond waar de tafel op stond. Bedenk je dat de tafel, als hij wipt op de rand van de voet, ook vrij is om op die rand te gaan rollen, en dat is het laatste dat je wil, zeker bij een tafel die niet rond is. Daarom moet de waarschuwing gebeuren op een duidelijke steunlijn tussen twee punten die ver genoeg uit elkaar liggen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Emanuwell

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Over de plaatsing en verbinding van de poot:
Zorg dat het midden van je ovaal zo goed mogelijk onder het zwaartepunt van je tafel ligt. Er vanuit gaande dat beide vlakken (staal en tafelblad) en de verbindingen zeer stijf zijn maakt het voor de stabiliteit van het geheel niet uit hoe de connectie loopt.
De ovalen tafel die je postte is daar een goed voorbeeld van.

Mocht je ervoor kiezen om de poot niet centraal op je tafel te laten aangrijpen (maar bijvoorbeeld aan een rand) dan is de stijfheid van je blad en de krachten op de verbinding van groot belang.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emanuwell

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
Wij hebben een Metaform Carré met een blad van 150x150 en de voet is 70x70 en die staat zeer stabiel. De poot heeft onderaan een dikke/zware stalenplaat die je met een hondje moet verplaatsen.
Metaform heeft meer tafels met één poot waarvan je de afmetingen kan vinden, ook ovale poten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emanuwell

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
Over de plaatsing en verbinding van de poot:
Zorg dat het midden van je ovaal zo goed mogelijk onder het zwaartepunt van je tafel ligt. Er vanuit gaande dat beide vlakken (staal en tafelblad) en de verbindingen zeer stijf zijn maakt het voor de stabiliteit van het geheel niet uit hoe de connectie loopt.
De ovalen tafel die je postte is daar een goed voorbeeld van.

Mocht je ervoor kiezen om de poot niet centraal op je tafel te laten aangrijpen (maar bijvoorbeeld aan een rand) dan is de stijfheid van je blad en de krachten op de verbinding van groot belang.
Als je op de tafel rondom met het zelfde gewicht wilt kunnen hangen neem je voor de vorm van de plaat onder de poot de zelfde vorm als van het blad van je tafel en zorg je dat het zwaartepunt van het blad overeenkomt met het zwaartepunt van de plaat.
de plek van de poot maakt in het verhaal niet zoveel uit er van uitgaande dat de poot sterk en stijf genoeg is.
bij #5 zie je dit in de praktijk

maak je de vorm van de plaat anders dan de tafel dan zit er verschil in belasting afhankelijk van de plek waar je drukt op de tafelrand
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.