Advies voor een nieuwe afkortzaag

Rob8408

Nieuw lid
12 nov 2018
12
0
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe afkortzaag. Op dit moment gebruik ik een gekregen Bosch PCM 8S. Qua zagen is deze machine OK, maar ik zou graag een fatsoenlijke laser hebben (niet op batterijen en goed af te stellen) en de machine zelf moet makkelijker en sneller in te stellen zijn. Ik ben meubelmaker in opleiding en hecht veel waarde aan exact zuiver zagen. Budget ligt tussen de tot ongeveer 400 euro excl. BTW. Ik heb gekeken naar een Bosch Blauw GCM 8SDE, een Makita 1018l en een Dewalt DWS777 Nu wissel ik wel eens van zaagbladen en ik vraag me daarom de volgende dingen af:

- Is bij verschillende dikte van zaagbladen de laser eenvoudig bij te stellen
icon5.png

- Is een schaduw niet veel eenvoudiger
icon5.png

- Wat zijn de praktische verschillen tussen deze machines waar ik rekening mee moet houden
icon5.png


Mijn ervaring met lasers op batterijen is dat de batterijen op den duur gaan lekken en het batterijcompartiment beschadigen. (lees veertjes afbreken door de chemicaliën)
Ook stofafzuiging vindt ik erg belangrijk. Dat is ook een groot gemis bij de groene Bosch die ik nu heb.
Ruimte heb ik genoeg, dus vlak tegen een muur hoeft hij niet te staan.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Schaduwlijn past zicht automatisch aan aan je zaagblad en is altijd zuiver.

Qua batterijen heb ik ook nog een tip, Lithium batterijen! Die lekken nooit.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
IK heb de Kapex 60 en die bevalt uitstekend. Is loepzuiver en heeft een schaduwlijn wat ik prettig vind dan een laser. Maar dat laatste is persoonlijk.
Qua budget kom je met 400ex niet helemaal uit, maar het verschil is niet al te groot. Dus wellicht toch het overwegen waard, je hebt dan ook een hele waardevaste machine. Niet onbelangrijk mocht je later weer andere keuzes maken.
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Ik zou op een afkortzaag niet bezuinigen, spaar liever iets door voor een wat zwaardere en zuivere machine met meer bereik daar krijg je geen spijt van, heb zelf de Festool kapex KS 120 en de Makita LS 1216 LB, de laatste vind ik het fijnst en goed na stelbaar mocht ie uit de haak raken, of mss een goede tweedehands je ziet gauw genoeg of de machine misbruikt of gebruikt is
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.