Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe afkortzaag. Op dit moment gebruik ik een gekregen Bosch PCM 8S. Qua zagen is deze machine OK, maar ik zou graag een fatsoenlijke laser hebben (niet op batterijen en goed af te stellen) en de machine zelf moet makkelijker en sneller in te stellen zijn. Ik ben meubelmaker in opleiding en hecht veel waarde aan exact zuiver zagen. Budget ligt tussen de tot ongeveer 400 euro excl. BTW. Ik heb gekeken naar een Bosch Blauw GCM 8SDE, een Makita 1018l en een Dewalt DWS777 Nu wissel ik wel eens van zaagbladen en ik vraag me daarom de volgende dingen af:
- Is bij verschillende dikte van zaagbladen de laser eenvoudig bij te stellen
- Is een schaduw niet veel eenvoudiger
- Wat zijn de praktische verschillen tussen deze machines waar ik rekening mee moet houden
Mijn ervaring met lasers op batterijen is dat de batterijen op den duur gaan lekken en het batterijcompartiment beschadigen. (lees veertjes afbreken door de chemicaliën)
Ook stofafzuiging vindt ik erg belangrijk. Dat is ook een groot gemis bij de groene Bosch die ik nu heb.
Ruimte heb ik genoeg, dus vlak tegen een muur hoeft hij niet te staan.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
- Is bij verschillende dikte van zaagbladen de laser eenvoudig bij te stellen

- Is een schaduw niet veel eenvoudiger

- Wat zijn de praktische verschillen tussen deze machines waar ik rekening mee moet houden

Mijn ervaring met lasers op batterijen is dat de batterijen op den duur gaan lekken en het batterijcompartiment beschadigen. (lees veertjes afbreken door de chemicaliën)
Ook stofafzuiging vindt ik erg belangrijk. Dat is ook een groot gemis bij de groene Bosch die ik nu heb.
Ruimte heb ik genoeg, dus vlak tegen een muur hoeft hij niet te staan.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!