advies voor een goede winkelhaak

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Ik heb ook maar een diepte investering gedaan: na 3 kleine winkelhaakjes die geen van alle haaks of in de haak waren, was mijn grens bereikt ;-)) haha.
Nou ja, een kleine Starrett - en was is ie mooi!
Mijn ervaring is dat de goedkope Speedsquare die ik ook heb, haaks is en blijft. Dat de goedkope verstelbare winkelhaken (en centrum-vinders en hoekmeters) makkelijk met een klein vijltje perfect haaks te maken zijn. Ze blijven wel wat lastiger met schuiven en wisselen - dus in gebruik - ten opzichte van de duurdere varianten.
Alle winkelhaken die idk zo maar kocht, in bouwmarkt en online, zijn niet verstelbaar en niet haaks....sommigen is de afwijking klein, maar voor wat ik wil en verwacht, te veel.
starrett.jpg
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Gisteren mijn winkelhaak op de stenen laten stuiteren en dan denk ik toch iedere keer weer met schrik aan dit topic :) (omdat de mijne een paar tientjes was bij HBM).
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Ja, dat vallen van die dingen....;-)
Dacht ik zal een foto delen van de winkelhaken die ik heb.....
De gele en oranje aluminium dingen rechts achter zijn niet bruikbaar als winkelhaak.
De gele hoekstukken zijn gemaakt van MDF (ik heb er totaal 4 gemaakt) - die gebruik ik als hulpstuk voor haaks lijmen en dergelijke; eigenlijk horen ze niet op de foto.
Dat geld ook voor de bruine MDF driehoek met gaten, die er tussen staat: heb ik in een paar formaten gemaakt en dienen hetzelfde doel.
De rode is ook van MDF, met een beuk rand er aan.
De rode driehoek is van MDF met beuk, die gebruik ik voor op de Pantorouter (naar een idee van Marius Homberger).
De blinkende kleine winkelhaak is een el cheapo en niet haaks - gebruik ik dus ook niet.
Stevig, robuust en haaks: de alu "speedsquare".
De Stanley "odd jobs" is een handig dingetje, heb ik al jaren en werkt super!
De houten zwaaihaak is van een oud oud oom van me geweest, ik heb de schroef ooit vervangen.
De stalen zwaaihaak heb ik gekocht bij Aldi.

Nou ja, zelf gemaakt tot, sinds gisteren, Starrett ;-)

Wat ik nog overweeg is de aluminium winkelhaak van David Barron: zie youtube hier

winkelhaken.jpg
 

MatthewConar

Nieuw lid
23 dec 2020
2
0
Ik heb in ieder geval een hoop geleerd van dit draad. Wij hadden jaren een aannemer in dienst maar bij elkaar opgeteld kost het je kapitalen. Daarom heb ik dit jaar besloten om zelf handiger te worden in het doe-het-zelven maar het valt me nog meer tegen dan ik dacht. Wij hebben een woonark die al wat ouder is en ik zou daar graag het een en ander aan moderniseren. Hebben jullie nog meer tips waar ik goed gereedschap zou kunnen halen? En voor degene die niets over waterwonen weten, hierbij wat info https://www.awn.nl/wonen-op-het-water-en-waterwonen/.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
807
Omgeving Leiden
Aan advies voor een goede waterpas zal je voor een 'woonboot' niet veel hebben.

Dus wat wil je in eerste instantie gaan maken, opknappen, uitvoeren?
Dan kunnen we wel bedenken wat voor gereedschap je daar zoal bij nodig hebt en je daarin adviseren.
Misschien heb je hier al wat high end merken voorbij zien komen zoals Mafell en Festool voor elektrisch en Veritas en Lie Nielsen voor handgereedschap. Mooi spul, maar aan de prijs, maar of dat het goede gereedschap voor jou is?
Goed gereedschap is dat gereedschap waarmee jij je werk kan doen en daar kan kwalitatief goed gereedschap een steentje aan bijdragen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.