Advies schuurmachine

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
118
52
Wezep
Ik ben zoekende naar een nieuwe schuurmachine. Voornamelijk voor:
- Kaal schuren meubels (tafels, kasten)
- Vlakschuren hout / lijmnaden
- schuren voor aanbrengen olie

Heb momenteel een black & Decker KA280 Multischuurmachine (Excentrisch + vlak dmv wisselen zool)
Echter is het grote nadeel dat er standaard geen stofzuiger op aangesloten kan worden, doe ik wel dmv filter er uit en stuk pvcbuis maar dat werkt uiteraard matig.
Hij trilt me ook veel te veel en maakt ook zeker genoeg herrie, en mag ook zeker wel wat sneller schuren.

Ik wil wel kwaliteit hebben en ook zeker bereid daar dus voor te betalen.
Wat voor soort schuurmachine gebruiken jullie hiervoor?
Voorkeur in ieder geval 230v aangezien ik toch de stofzuiger (makita) aan wil sluiten.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.326
2.617
Klein-Brabant, Vlaanderen
heb een festool 125 excenter
geen last van trillingen
geen last van lawaai, wat niet belet dat altijd oorstoppen insteek
keuze zul je uiteindelijk zelf moeten maken
er is de budgetkant, en er is de comfort- en gebruikskant

• Leuk
Waarderingen: G.G.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.988
952
Enschede
ingoogni.nl
Als je met een draadje kunt leven, er is veel 2e hands op de markt omdat "iedereen" accu wil. Dan kun je wellicht voor een schappelijke prijs een gerenommeerd model, of twee, scoren.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
418
89
Oss
Die nieuwe van Bosch ( met accu ) schijnt erg goed in de hand liggen en bijna trillingsvrij. Heb zelf zo'n ding van festool op stroom en op stofzuiger. Maar vind festool persoonlijk erg goedkoop en fragiel

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
118
52
Wezep
heb een festool 125 excenter
geen last van trillingen
geen last van lawaai, wat niet belet dat altijd oorstoppen insteek
keuze zul je uiteindelijk zelf moeten maken
er is de budgetkant, en er is de comfort- en gebruikskant
Heb ik uiteraard gezien, maar heb je dan de ETS 125, de ETS EC 125 of de Rotex 125?
En wat is het verschil eigenlijk tussen die 3 behalve de rotex optie.

Als je met een draadje kunt leven, er is veel 2e hands op de markt omdat "iedereen" accu wil. Dan kun je wellicht voor een schappelijke prijs een gerenommeerd model, of twee, scoren.
Kan zeker met draad leven omdat ik toch de stofzuiger aansluit en het scheelt het gewicht van de accu weer.
Heb ook liever niet een extra accu platform. Heb nu Makita LXT 18V.
Heb zeker geen bezwaar tegen 2de hands.
Die nieuwe van Bosch ( met accu ) schijnt erg goed in de hand liggen en bijna trillingsvrij. Heb zelf zo'n ding van festool op stroom en op stofzuiger. Maar vind festool persoonlijk erg goedkoop en fragiel
Denk dat je de GEX 125 bedoelt? Had ik gezien maar liever niet een extra accu platform.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
418
89
Oss
Denk dat je de GEX 125 bedoelt? Had ik gezien maar liever niet een extra accu platform.
[/QUOTE]

weet ik niet die zat in combo kit. Rest van gereedschap was niet zo tevreden slagschroevendraaier en boorhamer redelijk Maar over de roterende was hij lovend zag het voorbij komen op youtube. Moet zo kijken waar of hoe of wat.
Was het aan het kijken omdat ik erg ontevreden was met huidige gereedschap en heb 2 verschillende accuplatform. Een ervan begint machine ook te protesteren dus vandaar ik het nu volgde

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.326
2.617
Klein-Brabant, Vlaanderen
Heb ik uiteraard gezien, maar heb je dan de ETS 125, de ETS EC 125 of de Rotex 125?
En wat is het verschil eigenlijk tussen die 3 behalve de rotex optie.
voor mij was de jet-afzuiging het belangrijkste
met 2 velletjes schuur ik een hele eiken trap
die is uiteraard nieuw + door de vandikte gestoken
ik denk dat rotex nog sterker schuurt + je die uit kan zetten
ik schuur geen oude lagen weg
deze heb ik

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
442
447
Mirka en Festool zijn denk ik wel een beetje de topmerken. Heb zelf een ETS 150 en een RTS400. Erg blij mee, met name de afzuiging is erg goed.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
418
89
Oss
Heb zojuist gekeken. Ik heb rotex 150 voor grof en fijn schuren en eventueel ook polijsten.
Maar gebruik hem weinig maar zool is al vervangen maar heb ook bovenfrees 1010 van festool ( 2 keer motor doorgebrand ) maar snap hele hype niet echt word echt overschat stofzuiger is nog van protool voorganger van of opgegaan in festool

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
118
52
Wezep
dan heb je een rotex nodig met 5 mm
als het recht hout is, zou ik het eerder door de vandikte steken
daar zijn risico's aan verbonden
Dank. Vandikte heb ik niet. En het gaat ook wel eens om een kast die nog in elkaar zit.. Dus dan lijkt schuren mij wat handiger.

tleeuwen

Nieuw lid
9 mrt 2017
1
0
Ik heb zelf een Festool TRS40 REQ en heb nog nooit zo’n fijne schuurmachine gehad, weinig trilling, lekker op 220V dus licht en geen gezeur met accu’s.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.589
3.587
Gaanderen
Ik heb meerdere rt(s) 400 en zelfs nog een rs4. Voor algemeen gebruik, voor mij de beste machine voor in en om het huis. Je komt ermee tot in de kleine rechte hoeken. Is het ook de beste voor in de werkplaats? Hangt af van wat je maakt. Vaak pak ik voor het schuren op de werkbank mijn oude festo ET2E nog in stalen koffer (nu de ets150). Ik ben zeer tevreden over deze festool machines. Als oud dealer was deze keuze toen erg gemakkelijk.

Zou ik nu dezelfde keuzes maken. Ik zou zeker weer een machine met de afmeting 81x133 mm nemen.
Denk daarbij ook aan flex en rupes. Ik denk dat deze twee merken niet veel onder doen voor festool.
Een rotex is een hele mooie machine, maar heb je die nu echt nodig? Deze machines zijn bedoeld voor grof schuurwerk. In je werkplaats zou ik zeggen neem dan de schaaf. Een machine met een 5 mm schuuruitslag vind ik een goed compromis tussen een rotex en een vlakschuurmachine.
Veel wijsheid bij jouw keuze

• Leuk
Waarderingen: G.G.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.