advies schuurmachiene

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik ben van plan een schuurmachiene te kopen die vrij algemeen te gebruiken is.
Hij wordt ingezet voor schilderwerk in huis, het schuren van de bestelbus en als ik wat van hout gemaakt heb.

Ik heb nu een machine van €20 en dat is 3 keer niets.
Daarvoor een vlakschuurmachine van B en D waarvan na 30 jaar de lagers uitgelopen zijn.

Ik heb een demonstratie van Festool gezien, mooie machine, maar die prijs is prijzig.

Wat zijn goede mogelijkheden en alternatieven.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Als alternatief voor Festool zie ik eigenlijk alleen de bouwmarktbudget klonen.
Geen geld, maar ook geen kwaliteit.
Dit levert een enorm goede prijs/kwaliteit op.

Alleen als je iets meer kwaliteit wilt: dan wordt het toch snel Festool
Een aspect wat Festool duurder maakt is de handige systainer, maar die is -vind ik- zijn geld wel waard.
De goede stofafzuiging is een aspect, maar ja wat kost een stel nieuwe longen?

Tja, anders wordt het "gewoon" een metabo, makita of (blauwe) bosch.

Al moet ik zeggen dat ik een oude makita heb, maar sinds kort ook een Festool. De makita is nu naar mijn zwager ...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik heb zelf twee schuurmachines van Festool. Een kleine vlakschuurmachine en een rotex. Waarschijnlijk zijn er wel alternatieven op de markt maar deze machines bevallen me enorm goed.
 

A.N

Actieve deelnemer
Ben het met Koffiedrinker eens, Festool is de beste keus.
Makita en Bosch (blauw) zijn ook goed, metabo vind ik persoonlijk iets minder

Wat betreft de prijs, zelf koop ik de festool schuurmachines altijd in doos want de systainer wordt bij ons nooit gebruikt.
Het scheelt € 40,- en van de prijs die overblijft kun je meestal nog eens 10% afkrijgen,bij sommige
dealers in een geldbedrag en bij anderen in de vorm van een waarde of tegoedbon.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb altijd een grote hekel aan schuren gehad, hoofdzakelijk omdat ik dat met de hand moest doen. Omdat ik recentelijk toch echt serieus moest schuren heb ik een Festool RO90 gekocht. Na een korte periode van wennen en de juiste balans vinden van zuigkracht van de stofzuiger en de druk op het hout vind ik het een erg handzame machine. Het werkt als een beest met het grove papier en het fijnere papier geeft een superzachte afwerking. Ik heb nauwelijks ervaring met andere machines maar ik kan je deze machine van harte aanbevelen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik vind het ophemelen van de Festools weer behoorlijk overtrokken, er zijn vele goede alternatieven en al helemaal als het voor niet dagelijks gebruik bedoelt is.
Kijk ook eens naar de merken die al genoemd zijn, Bosch (blauw), Makita, maar voor hobbymatig gebruik durf ik zelfs te zeggen dat je best eens voor een Bosch groen kan kijken. Ik heb daar een vlakschuurder van die ik zo af en toe ook gebruik, maar die bevalt voor sporadisch gebruik best.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Conclusie, op 1 staat Festo
Terwijl een metabo, makita of (blauwe) bosch een goed alternatief is, ook omdat het hobbymatig gebruikt wordt.

Voor algemeen gebruik, kan je dan het beste een roterende- vlak- of een deltazool gebruiken?
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Zelf gebruik ik de Metabo SXE 450 Turbotec. Goede machine,waar ik goed mee kan werken. Kost ongeveer €245.00. Zie link voor een review. (review heb ik niet zelf gemaakt).
http://autodetailing.nl/forum/showthread.php?t=537

Ook gebruik ik een Bosch groen bandschuurmachine. Is al een oudje en ik vind het niet echt goede resultaten opleveren. Heb ook gewerkt met een gloednieuwe Bosch groen bandschuurmachine en dat was iets beter maar nog niet geweldig.

Ik heb geen ervaring met de Festool schuurmachines maar ik ben tevreden over de Metabo.

Groeten Rudolf
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
de Haan zei:
Voor algemeen gebruik, kan je dan het beste een roterende- vlak- of een deltazool gebruiken?

Een vlak of roterende schuurmachine. Voor algemeen gebruik zou ik persoonlijk de vlakschuurder nemen, omdat deze ook gemakkelijk is in het gebruik bij schuren van hoeken en randjes.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Wat is nu een goede??????

Ik heb een belangrijke vraag gemist! Hoe vaak ga je hem gebruiken. En welk type ga je dan het meest gebruiken? Als het voor dagelijks gebruik is dan ontkom je niet aan fest.... sorry ik krijg het er niet uit ;) Voor het beter hobbywerk zijn er zat alternatieven. Ik heb een delta schuurmachine van de gamma. geen topper maar wel gewoon goed voor dhz. Dan is er nog een Holtzer bandschuurmaschine, een 2e handsje (Duits topmerk). Voor de rest is er nog een excentrisch model van de :oops: Lidl :lol: zeker geen toppertje maar daar is de prijs ook niet naar. Met dit allegaartje kan ik eigenlijk alles wel aan. Geen topmerken maar ook geen topprijs.Gaat er een kapot dan koop ik er ook weer een in die prijsklasse.

Wat moet jij hier nu mee ???? Misschien helpen meer vragen je vanzelf naar een antwoord toe.

Succes met je keuze Hugo
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Het gaat mij zeer beslist niet om een bandschuurmachine, want die is er al en is nog goed.
De keus is dus, een roterende-vlak- of delta schuurmachine, waar een vlakschuurmachine mij het beste aanstaat.
Verder de keus van een bepaald merk.
Hij wordt hobbymatig gebruikt, dan eens veel, dan eens weinig.
Mijn persoonlijke keus is minimaal een goede of één van de beste.
Ik heb nu een rammelbak van €20 en is niet voor herhaling vatbaar, is veel te duur voor wat hij doet.
Dus ik schuur nu met een schuurblok omdat ik mij aan dat ding ergert.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dan ligt het er ook nog steeds heel erg aan wat je er aan uit wil geven. Voor €75,- heb je een goede groene Bosch die voor jouw wensen zeker zal voldoen, maar ben je bereid het (drie)dubbele uit te geven, tja dan is er nog veel beter spul te koop.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
De helft van de mensen komt direct met festool op de proppen, terwijl de Haan volgens mij in de eerste plaats toch echt om alternatieven vraagt:

Ik heb een demonstratie van Festool gezien, mooie machine, maar die prijs is prijzig.

Wat zijn goede mogelijkheden en alternatieven.

Verder geeft hij duidelijk aan waarvoor hij de machine denkt te gaan gebruiken:
Hij wordt ingezet voor schilderwerk in huis, het schuren van de bestelbus en als ik wat van hout gemaakt heb
Dat komt op mij over dat het niet voor dagelijks gebruik is zoals bijvoorbeeld een meubelmaker of schilder zijn machines gebruikt. Moeten we hem dan echt zonder verdere uitleg direct een Festool aanraden?

Voor dergelijk werk zou ik veel sneller bij merken zoals Makita, Bosch blauw of Hitachie uitkomen:
http://www-1.decorating-tools.co.uk/makita-bo3710-finshing-sander-240v-00101067M.jpg
http://www.tuingereedschapwinkel.nl/img/p/307694-5011-large.jpg
http://www.gereedschaphuis.nl/img.asp?img=2065_g

Als ik de vraag gesteld zou hebben, zou ik deze aanbevelingen prettiger gevonden hebben dan direct een festool. Want Festool hoor je al zo vaak, meestal zonder uitleg waarom.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ik zelf sta ook voor de keuze voor een andere schuurmachine.

Wat is het grote verschil tussen een vlakschuurmachine en een excentrische schuurmachine? (los van het vierkant / ronde schuur oppervlakte)

Ik zat zelf te denken aan:
Deze van AEG :http://www.toolmax.nl/aeg-powertools-ex-150-440-watt-150-mm-stofzak-p-17600.html
-Kost ongeveer 165 euro, wat beetje boven mijn budget is, maar heeft wel veel goede reviews

of deze van Bosch: http://bo-mij.nl/webshop/product/242/excentrische-schuurmachine-gex125-ae.html
-Kost 133 euro

of deze van Hitachi: http://www.gereedschaphuis.nl/artinfo.asp?id=1531
-is redelijk goedkoop (113 euro)
-en past goed bij de rest van mijn hitachi tools :D
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Klein beetje afhankelijk van je gemiddelde schuurwerk, maar ik zou sowieso voor een 150mm variant gaan.

Het verschil tussen een excentrische machine en een vlakschuurder is dat de excentrische wat grover af neemt/kan nemen, maar de vlakschuurder een, ik meen, fijner resultaat geeft.
Als je de machine niet professioneel gebruikt, maar echt voor algemeen gebruik zou ik een vlakschuurmachine nemen. Die is in mijn optiek net wat veelzijdiger.
Vandaag een hele tijd met mijn excentrische aan het schuren geweest (onderwaterlijn van een boot) en ben er nog steeds erg mee in mn sas, maar bepaalde randen toch wel met het handje moeten doen, waar ik denk ik met mn vlakschuurder wel had kunnen doen (maar die had ik dus niet mee :mrgreen: )
 

tuoh

Oud hout
Nou, een vlakschuurder doet enkel oscillerend zijn werk, is meestal uitgerust met een rechthoekige zool.
Roteren is er bij deze machine niet bij. Word voornamelijk gebruikt voor het fijne schuurwerk met weinig afname, bijvoorbeeld om fineerwerk op te schuren, of om tussen twee lagen lak te schuren.
Bij dit type van machine is het verschil in schuurvermogen per merk soms extreem groot :eek: Loop hier met een grote boog om de hobbymerken heen, er is er geen enkel bij dat echt voldoet. Het zijn enkel de grotere merken die machines op de markt brengen waar je wat mee kan. Zelf heb ik er twee, een grote Hitachi, en een kleine Fest..... :oops: Beide hebben ruim voldoende schuurvermogen, terwijl het schuurpapier lang meegaat.

De betere merken schuurmachines met ronde schijf hebben twee bewegingen tezelfdertijd, oscilleren en roteren, hier gaat de afname heel wat vlotter, ze zijn meer geschikt voor het wat grovere schuurwerk, maar het schuurbeeld vind ik maar zus en zo. Echt vlak schuren is er bij grotere afname meestal niet meer bij, de schuurzool is te klein, en te zacht. Of je wil of niet, je krijgt na lang schuren steeds een licht golvend oppervlak, en licht afhellende randen. Het is een goede allrounder, je kan er bijna alles mee schuren, maar niks echt goed.
Zelf gebruik ik deze dingen zelden of nooit, ik heb een gruwelijke hekel aan het eindresultaat bij massief hout. Voor het fijne schuurwerk vind ik een vlakschuurder een heel wat mooier schuurbeeld hebben, en voor het grotere schuurwerk is een bandschuurmachine nog altijd onklopbaar. Maar ieder moet voor zich uitmaken of het eindresultaat voldoet of niet.

Mvg,

André
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Er zijn alternatieven voor b.v de festool rs400 een er van is de milwaukee pos 13. Met een prijs van rond de 190 euro. Ook een merk waar geen korting opgegeven wordt. Als ik me niet vergis is deze machine een afgeleide van rupus schuurmachine. Goede machine te vergelijken met festool werkt met linnen stofzak.
Deze machine is een van de weinige die in de buurt van de festool komt. Zelf ben ik gebruiker van meerdere festool machines tot volle tevredenheid.Mijn schuurmachines werken als 17 jaar probleemloos.
Festool is dus zeker geen verkeerde keuze.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wat ik gemerkt heb als enorm verschil met andere merken is dat mijn Festool Rs400 erg rustig in de hand blijft liggen. Er zijn machines waar je na een uur geen gevoel meer hebt in je handen voor de trillingen.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik tot hiertoe erg tevreden over mijn groene bosch vlakschuurmachine. Niets bijzonders, maar hij doet het prima met redelijk goede afname. Zeker voor de prijs. Wel met festool schuurpapier (omdat het gratis was ;)) en dat schuurt wel beter (lees sneller) moet ik zeggen.

Dus het type schuurpapier is zeker zo belangrijk! Niet dat het festool moet zijn uiteraard, die ecotools krijgt ook goede commentaar, dus die ga ik zeker uitproberen als ik door mijn voorraad zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.