Advies overkapping

Jones

Nieuw lid
5 sep 2025
7
0
Knokke
Hey, ik zou een overkapping bouwen van 3,5 x 7m. De staanders en ringbalken zou ik uit douglas hout maken (geschaafd 143x143mm) , de ringbalken zou ik op de 8 staanders plaatsen en de gordingen ook op de ringbalk van voor naar achter.

Nu vraag ik me af of ik op de middelste 2 palen ook dwarse ringbalken moet leggen of is dit overkill? (Zie foto)
Bedankt voor jullie tips!
1000069446.jpg1000069445.jpg

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.176
2.936
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu vraag ik me af of ik op de middelste 2 palen ook dwarse ringbalken moet leggen
als dit de volledige opbouw is, dan gaat die als een luciferstokjeshuisje tegen de grond
schoren ofwel diagonalen zijn nodig om de horizontale krachten op te vangen
op de stijfheid van de verbindingen zou ik niet rekenen

staanders steken niet in de grond oid om wiebelen te voorkomen ?
er komt geen dak op ?
de wanden worden niet bekleed ?

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
686
171
Begrijp ik goed dat er op het geheel wat hier is getekend nog een balklaag komt? Dan kunnen de middelste korte delen vervallen.

Jones

Nieuw lid
5 sep 2025
7
0
Knokke
De tekening is inderdaad niet compleet, ik ben het opnieuw aan het tekenen in sketchup, zie hieronder de "volledige" uitbouw.

Op de ringbalken komen gordingen met 45 hart op hart, daarop OSB of sponningsplanken (geen idee wat de beste keuze is?), dan isolatie en epdm.
De achterste wand en zijwanden zullen ook dichtgemaakt worden met een regelwerk ertussen :)

1an de rechterkant komt een berging, met een luik als bar, vandaar dat ik dacht om tussen die palen ook een extra ringbalk te plaatsen, maar weet niet of dit nodig is? En vandaar dat ik ook dacht om tussen de andere palen een extra ringbalk te plaatsen, maar als dit niet nodig is liever niet natuurlijk.

De staanders komen op betonpoeren en eens de poeren geplaatst zijn wordt er een betonplaat gegoten tussen alle palen..

Wat is jullie mening / tips?
Thanks!1000069470.jpg

1000069471.jpg

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.176
2.936
De tekening is inderdaad niet compleet, ik ben het opnieuw aan het tekenen in sketchup, zie hieronder de "volledige" uitbouw.
mooi
in mijn wereld zeggen we 'rommel in = rommel uit'
een degelijk antwoord start bij een duidelijke vraag
we lopen nog een rondje mee
met alle plezier

Op de ringbalken komen gordingen met 45 hart op hart, daarop OSB of sponningsplanken (geen idee wat de beste keuze is?), dan isolatie en epdm.
ik vind vochtwerende osb 244*61*18mm aan 14,70/st
dat is een minieme meerprijs tov de standaard
in een buitenomgeving zou ik zelf die groene nemen
voor de isolatie + epdm heb je een draagstruktuur nodig
sponningsplanken komen tussen de gordingen, vermoed ik
die kosten niet zo veel + helpen het krom trekken van de gordingen te vermijden
zeker wanneer je 'dunne' ribben van 15x2,5 cm neemt

De staanders en ringbalken zou ik uit douglas hout maken (geschaafd 143x143mm)
ok voor de staanders
bij de ringbalken komt de draagkracht vooral van de hoogte
tenzij je naar de esthetica kijkt, verkies ik dus zelf een 9 x 3 duim
De achterste wand en zijwanden zullen ook dichtgemaakt worden met een regelwerk ertussen
dat zorgt voor de horizontale stijfheid
De staanders komen op betonpoeren en eens de poeren geplaatst zijn wordt er een betonplaat gegoten tussen alle palen..
deze opbouw is mij minder bekend
eerder een betonplaat als eerste, waarna de staanders op metalen poten komen
als het hout van de staanders in het beton gaat, kan het water nergens naartoe, waardoor de staanders onderaan rotten
over naar familie . . .

Jones

Nieuw lid
5 sep 2025
7
0
Knokke
De vochtwerende OSB had ik ook al aan gedacht, maar aangezien we de onderkant voorlopig nog niet gaan afwerken en dus gaan kijken op het onderdak dacht ik dat sponningplanken een even goed alternatief was..
De gordingen zouden 56x168mm zijn.

Mijn idee was om de steunpalen op betonpoeren te plaatsen, deze betonpoeren zouden 5cm boven de grond uitsteken en dan de betonplaat errond gieten (met 2-3mm ruimte tussen poeren en beton).
De palen zouden dus niet in aanraking komen met het beton om rot te vermijden.

Maar dus de 2 middelste ringbalken van voor naar achter zijn overbodig als ik de achterwand en zijwanden dicht maak als ik het goed begrijp? Tijdens het bouwen zet ik natuurlijk tijdelijk schoren om alles haaks te houden :)

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.176
2.936
Maar dus de 2 middelste ringbalken van voor naar achter zijn overbodig als ik de achterwand en zijwanden dicht maak
de gordingen, indien op de lange ringbalken vastgemaakt, gaan vermijden dat die laatste opendeinen
dus die 2 middenste ringbalken zijn overbodig
de funktie van de achter- en zijwanden staat daar los van

1769758904408.png

Bijlagen

• 1769758862667.png
    1769758862667.png
    206,2 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jones

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.737
1.249
Fryslân
Ik zou voor de mooiere planken kiezen. Je geeft aan de onderkant eerst niet af te werken. Dan kijk je liever tegen mooi hout aan, dan osb.

De achterste wand en zijwanden zullen ook dichtgemaakt worden met een regelwerk ertussen
Vergeet in de wanden niet om schoren te plaatsen. Zo kan je deze mooi uit het zicht werken, maar toch veel stevigheid creëren.

1an de rechterkant komt een berging, met een luik als bar, vandaar dat ik dacht om tussen die palen ook een extra ringbalk te plaatsen, maar weet niet of dit nodig is
Nodig is dit niet, maar als je een gedeelte aan de bovenkant open laat omdat hier een bar komt, lijkt het mij persoonlijk mooier om deze balk wel te plaatsen. Zo loopt de ringbalk onder het overkappinggedeelte mooi rondom. Voor de stevigheid is het niet nodig.

Verder zou ik de de korte tussenbalkjes tussen de dakbalken weglaten. Deze zijn m.i. niet nodig. Je kan als de het dakhout plaatst, de dakbalken tijdelijk rechtzetten met een plank mochten ze erg verschillen of scheef zijn, maar als je recht hout uitzoekt, is dit vaak niet nodig.

Onderstaande foto van een schuur die ik heb gemaakt, met vellingdelen als dakhout, en in de wanden geplaatste schoren.

20260122_210538.jpg

• Leuk
Waarderingen: Fredje kroketje

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.