advies ontwerp trapkast

jermer

Nieuw lid
11 nov 2025
1
0
België
Dag allen

Een vriend vroeg me even na te denken over een trap waarin een kast verwerkt wordt. De ruimte en hoek zijn niet ideaal en een schrijnwerker die kwam kijken raadde een trapladder of molenaarstrap met wisselende treden aan. De trap leidt naar de slaapkamer van zijn dochter dus hij wou graag weten of er andere mogelijkheden zijn.
Ik heb een trap met bijhorende kast uitgetekend die nog redelijk comfortabel moet zijn gezien de opgegeven ruimte.
- Hellingshoek is 40,8 graden, wat steil maar doenbaar is.
- hoogte trede 20,7cm, opnieuw net buiten wat comfortabel is maar doenbaar.
- breedte trede is 24cm.
De kast, en dus ook de trap is 60cm diep.

Nu komt de vraag: is deze trap veilig en stevig, met het kastgedeelte in 22mm multiplex en de tredes in 30mm rubberwood?
De muur aan het lage gedeelte is een volle steen. Daar kan verankering in gebeuren. De muur aan het hogere gedeelte is gyproc.
De kasten zijn niet helemaal uitgetekend, leggers en dergelijke staan er niet bijgetekend.

Ik heb wat ervaring met het bouwen van kleine meubels maar niet met dergelijke zaken, daarom toets ik hier graag nog eens af.
Alvast bedankt voor alle tips en feedback.

foto trapkast.pngtrapkast 2.pngtrapkast 3.png

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.352
377
Goeree-Overflakkee
Een trapladder of molenaarstrap is niet toegestaan naar een slaapkamer. Die zijn namelijk minder veilig. Let ook op dat je aan de zijkant een stevig traphek maakt.

Op de bovenkanten van de kasten teken je een trede. Zorg dat je die bovenkant dus ook voldoende sterk maakt. Anders gaat dat doorbuigen.

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
657
162
Voor een trap naar een vide zou ik dit wel maken (zonder in detail naar de constructie te kijken). Voor een trap naar een kamer zou ik een ruimere trap willen maken. Aan de maten van op en aantrede wen je wel.

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
240
121
Amersfoort
Ik mis 'wit' op de achterzijde van de kast. Het ziet er nu uit als een omgekeerde U, maar ik zou echt iets aan de achterkant plaatsen om alles haaks te houden en het veel steviger te maken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.