advies nodig voor blokschaaf restauratie

boneless_oxygen

Nieuw lid
26 sep 2023
9
7
NL
Hoi, ik heb onlangs een Stanley 60 1/2 blokschaaf gekocht via Amazon, maar ze stuurden me een verroest exemplaar met diepe machinale sporen. Terwijl ik op een vervanging wachtte, heb ik geprobeerd het zelf te restaureren.

Voor de voet ben ik begonnen met korrel 60 (droog schuren) om materiaal te verwijderen, maar zelfs na 1 uur schuren is er nog steeds een laag punt. Ik heb het opgegeven om dat laag punt te bereiken en ben vervolgens overgestapt naar korrel 240 (droog), daarna korrel 600 + water.

Uiteindelijk ziet het er veel beter uit dan eerst, maar ik vraag me af: Is dit goed zo of heb ik een spiegelafwerking op de voet nodig?


1695894487856.png1695894495790.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Hoe schaaft hij? De meeste van mijn schaven zien er uit zoals op het eerste plaatje. Maar ze schaven verder prima. Als je ze veel gebruikt worden de zijkanten vanzelf zwart en de zool wordt gladder door slijtage.
 
  • Leuk
Waarderingen: boneless_oxygen

boneless_oxygen

Nieuw lid
26 sep 2023
9
7
NL
Ik weet nog niet hoe goed hij schaaft. Ik heb tot nu toe alleen het lichaam gerestaureerd, het mes is de volgende 😁

Goed punt over gewoon gebruiken. Nu je het zegt, het wordt waarschijnlijk mooier bij herhaaldelijk gebruik.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Spiegelafwerking is volstrekt overbodig. Je kunt er ook onmogelijk iets bij winnen. Integendeel, de vorm zou uiteindelijk wel eens minder strak kunnen uitpakken.

groeten

ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: boneless_oxygen

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
maar zelfs na 1 uur schuren is er nog steeds een laag punt. Ik heb het opgegeven om dat laag punt te bereiken en ben vervolgens overgestapt naar korrel 240 (droog), daarna korrel 600 + water.
Afhankelijk van waar het lage punt zit, is het niet nodig om langer door te schuren. Met een iets holle zool is het prima schaven, tenzij de holling te groot is.
(Sterker nog, perfect vlak is niet aan te raden. Twee vlakken zijn nooit zo perfect binnen deze tolerantie dat ze aanliggen zonder te wiebelen. Met een iets holle schaafzool zijn er maar twee of drie contactpunten met het hout, waardoor je het tegendeel - het hout - perfect vlak kan maken.)

Als je zin hebt om er naar te kijken, James Wright heeft een video van 10 minuten over de (on)zin van het vlakken van de schaafzool:

En korrel 600 met water is al veel luxer dan ik zou doen. Ik stop gewoon bij 180. De rest komt wel met het gebruik.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Jaren geleden heb ik mijn 60 1/2 ook gevlakt. Zeker 3.5 uur op schuurpapier voor het ding bruikbaar was.
Blijf deze nieuwere types (na de 80 jaren) zeer matig vinden. Ik heb er een LN voor in de plaats genomen. Niet omdat de stanley niet zou schaven maar omdat de mijne steeds verliep.
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.