Advies nodig: Verzinkte slagpluggen icm eikenhout

Eikeltje

Nieuw lid
21 mrt 2021
13
0
Brabant
Hi,

Ik wil een eiken balk van 15*5*500cm aan de muur van mijn schuur ophangen met kozijnpluggen (slagpluggen). Nu weet ik dat verzinkt en eiken niet goed samengaat. Echter RVS is een stuk minder sterk als verzinkt dus de voorkeur is verzinkt.

Wat is wijsheid? Kan ik hiervoor verzinkte slagpluggen gebruiken icm eiken hout? Of gaat dat niet goed komen?

Dezelfde vraag heb ik voor de stelplaatjes van de betonpoeren.. Kan ik hiervoor een verzinkte stelplaat gebruiken icm RVS houtdraadbouten?

Het project betreft een eiken aanbouwveranda van 5*3 meter.

Dank!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
een eiken balk van 15*5*500cm aan de muur van mijn schuur ophangen met kozijnpluggen (slagpluggen)
het agressiviteit van het looizuur in eik mag je inderdaad niet onderschatten
ik veronderstel dat de eiken balk 15 cm hoog is, en 5 cm dik
er bestaan slagpluggen met een kunststofplug die lang genoeg zijn
de kracht die op de pluggen komt, is vertikaal, dus als ze 10 cm in de muur zitten, volstaat dat
je kan eerst het gat over 1 cm vergroten, dan de plug er in kloppen, en toesmeren
ik ga er van uit dat er geen water op de balk komt
anders zou ik siliconen in het gat spuiten vooraleer de plug er in te kloppen
 

Eikeltje

Nieuw lid
21 mrt 2021
13
0
Brabant
het agressiviteit van het looizuur in eik mag je inderdaad niet onderschatten
ik veronderstel dat de eiken balk 15 cm hoog is, en 5 cm dik
er bestaan slagpluggen met een kunststofplug die lang genoeg zijn
de kracht die op de pluggen komt, is vertikaal, dus als ze 10 cm in de muur zitten, volstaat dat
je kan eerst het gat over 1 cm vergroten, dan de plug er in kloppen, en toesmeren
ik ga er van uit dat er geen water op de balk komt
anders zou ik siliconen in het gat spuiten vooraleer de plug er in te kloppen

Bedankt. Kan ik de verzinkte stelplaten van de betonpoeren gewoon vastschroeven met RVS bouten of moet ik echt RVS stelplaten gebruiken?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kan ik de verzinkte stelplaten van de betonpoeren gewoon vastschroeven met RVS bouten of moet ik echt RVS stelplaten gebruiken?
hier moet ik voorzichtig zijn met mijn antwoord
ik vermoed dat de eiken staanders regen op zich krijgen
met de combinatie van uitlopend looizuur en verzinkte stelplaten heb ik geen ervaring
over naar 'familie' !?
 

rijpie

Nieuw lid
10 jan 2020
21
4
Waarom geen rvs A4 M10/12 doorsteekanker ben je ook veel sterker als een slagplug
 

rijpie

Nieuw lid
10 jan 2020
21
4
Leg er een stukje epdm of dpc tussen als je bang ben voor uitbloeien rvs houtdraadbouten gebruiken en klaar.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
het looizuur tast het ijzer niet noemenswaardig aan als het stuk gaat is dit roest (door vocht)
je gebruikt rvs als je geen zwarte plakken in je eik wilt

oude eiken kerkdeuren hebben gewoon ijzeren spijkers en gehengen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.