Advies nodig betrefende de Winflex TTI 315 buisventilator.

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Helaas gaat de koop van de slakkenhuisventilator niet door. De verkoper krijgt 'm niet werkend op 220V.
Nu heb ik iets anders gezien en gevonden. Graag zou ik jullie mening willen horen (uh, lezen) ten aanzien van de Winflex TTI 315. Hier een foto en linkje met de specs.

Winflex (Vents) TTI 315 buisventilator.png

Zou ik deze ook kunnen gebruiken als hout-mot-afzuiger en misschien ook als "gewone" afzuiger voor mijn electrisch hand-gereedschap? (Ik ben namelijk niet zo thuis in Pa's, Pk's en dergelijke.)

Alvast bedankt voor het lezen en het delen van jullie technische kennis.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.253
1.992
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik zie dat de diameter bij 200 mm start, wat waarschijnlijk niet is wat je wil plaatsen
dit type is voor luchtverversing ontworpen
niet voor stofafzuiging
het risico hier is dat houtstof en -resten de buis verstoppen
ik denk dat je bij 315 mm amper aan het debiet van een stofafzuiging zit

1642851291291.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.256
2.654
Bij luchtverversing wil je lage luchtsnelheden, om het geruis te beperken. Bij stofafzuiging wil je hoge luchtsnelheden, want anders worden zwaardere deeltjes niet mee genomen. Daarom maakt een stofzuiger lawaai.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en Guus Flater

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
ik zie dat de diameter bij 200 mm start, wat waarschijnlijk niet is wat je wil plaatsen
dit type is voor luchtverversing ontworpen
niet voor stofafzuiging
het risico hier is dat houtstof en -resten de buis verstoppen
ik denk dat je bij 315 mm amper aan het debiet van een stofafzuiging zit
Bedankt voor de uitleg. Is 2000m3/uur luchtverplaatsing niet voldoende voor houtmot wanneer ik de diameter terug breng naar 100mm/10cm? Ik lees zelf helaas niets over de onderduk (Pa). Ik heb dus niets om mee te vergelijken. Wat betreft verstopping ben ik niet bang, ik heb al een redelijk goede houtstofafscheiding en stoffilter.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
585
137
Helemaal eens met ZotvanHout.

Buisventilatoren zijn niet geschikt voor transport van vaste stoffen.
Niet alleen kunnen deze geen opvoerdruk maken, maar de motor met bevestigingssteunen zitten in de luchtstroom.
Bij langere spanen krijg je verstoppingen waardoor ook je koeling wegvalt.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Bedank voor alle inbreng, informatie en uitleg. Wederom een droom in diggelen. :cry:
Jullie hadden toch wel gelezen dat het mogelijk is om 2 motoren in serie te plaatsen om zo de onderdruk te verhogen?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.518
973
Riemst
Tenzij de ventilator achter de filter zit, kan je enkel enkel een specifiek voor spaanafzuiging gebouwde ventilator gebruiken (Henk Verhaar heeft de uitleg gegeven in een andere bijdrage). Alle andere types ventilator zullen binnen de kortste keren in puin liggen. Of ze draaien stuk door onbalans (afzetting spanen en stof), of er slaat een stuk hout de schoepen aan gort. Maar ventilator achter de filter heeft zijn beperkingen. Het drukverlies over de filter gaat te groot worden en de onderdruk die een ventilator kan genereren is beperkt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.253
1.992
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is 2000m3/uur luchtverplaatsing niet voldoende voor houtmot wanneer ik de diameter terug breng naar 100mm/10cm?
dit systeem is HVLD (hoog volume & lage druk)
we lezen hier overwegend dat je de diameter kan verkleinen, maar best zo dicht mogelijk bij de bron van de spanen / het zaagsel
ga je van 250 naar 100 mm, dan gaat je volume te veel omlaag
de formule is pie x R²
verhouding 250 <> komt neer op 15.625 mm² <> 2.500 afgerond faktor 6
(met pie vermenigvuldigen verandert de verhouding niet)
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
dit systeem is HVLD (hoog volume & lage druk)
we lezen hier overwegend dat je de diameter kan verkleinen, maar best zo dicht mogelijk bij de bron van de spanen / het zaagsel
ga je van 250 naar 100 mm, dan gaat je volume te veel omlaag
de formule is pie x R²
verhouding 250 <> komt neer op 15.625 mm² <> 2.500 afgerond faktor 6
(met pie vermenigvuldigen verandert de verhouding niet)
Bedankt voor deze formule en uitleg. Dit soort formules klonken mij 45 jaar geleden als muziek in de oren. (Damt, waarom heb ikzelf niet even die formule opgezocht. (Ik begin vergeetachtig te worden en ook ik voel mij nu even heel erg oud.) :LOL:
 

jorisvh

Post veel
hoi @Guus Flater,

je hebt wel een speciaal talent om in alles wat draait en blaast of zuigt een mogelijke stofafzuiging te zien moet ik zeggen 😉.

effe wat ventilator basics:

2.000m3/h is op zich meer dan genoeg …. ALS je dat debiet door d100mm leidingen gezogen krijgt. de stromingssnelheid (in m/s) is het volumedebiet (in m3/s) gedeeld door de sectie (in m2 pi*diam^2/4) en die zou dan (2.000/3.600)/(3,14*0,1^2/4)=70,7m/s (dat is meer dan 250km/u) worden.
15-20m/s wordt aanzien als het minimum voor stofafzuiging, anders valt het stof uit de stroming. dus, meer dan genoeg.

MAAR, een ventilator levert geen constant debiet. het debiet dat fabrikanten vermelden is met niks aangesloten, voor stofafzuigingen meestal zelfs zonder filter. als je stromingsweerstand toevoegt (leidingen, voorafscheiders, filters, …) zakt het debiet.
in het meest extreme geval, als je de buis helemaal afdicht, wordt de stromingsweerstand zeer groot en je 2.000m3/u machine wordt een 0m3/u machine, snelheid 0m/s, afzuiging 0.
je krijgt wel een onderdruk (die het vat van je voorafscheider misschien doet imploderen) en dat is de zgn. statische druk die sommige fabrikanten opgeven (al is het vaak al ver zoeken naar dat getal).
het debiet en de statische druk die fabrikanten opgeven gelden dus voor 2 totaal verschillende condities en zijn in feite de 2 eindpunten van de volledige ventilatorcurve die het debiet in functie van de statische druk weergeeft.

voor de grootste buisventilator uit je pdf is dit de ventilatorcurve (blijkbaar zijn er 2 curves, waarschijnlijk voor 2 verschillende toerentallen).
1642882531525.jpeg
maw:
  • debiet (bij statische duk 0) ongeveer 2.000m3/u
  • statische druk (bij debiet 0) ongeveer 500Pa.
dit is een vergelijkbare curve voor een typische 2HP stof afzuiger (bron How to Select the Correct Ductwork Diameter)
1642889817738.gif
om het ingewikkeld te maken gebruiken de amerikaanders natuurlijk CFM (cubicfeet/minute) ipv m3/u en iwg, ”wg, iH2O, … (inch water gauge) ipv Pa en hebben ze de assen ook omgewisseld, maar:
  • debiet (bij statische duk 0) ongeveer 1.600CFM~2.700m3/u
  • statische druk (bij debiet 0) ongeveer 12iH2O~3.000Pa.
maw niet zo’n heel groot verschil qua debiet maar een gigantisch verschil qua statische druk.

voor een stofafzuiging met d100mm heb je om 20m/s te bereiken een debiet van minstens 20*(3,14*0,1^2/4)*3600=565m3/u~333cfm nodig.
de stofafzuiging zal dat kunnen leveren tot een statische druk van ongeveer 11iH2O~2.740Pa.
de buisventilator maar tot ongeveer 300Pa. het minste dat je daar wat op aansluit van filter of lange leiding of … zal de statische druk groter worden dan 300Pa en je debiet minder dan 565m3/u zodat je minder dan 20m/s stromingssnelheid overhoudt.

in de praktijk zal het werkingspunt ergens op de ventilatorcurve liggen, afhankelijk van je afzuigsysteem.
je systeem heeft een weerstand die functie is van het debiet: de systeemcurve.
het werkingspunt ligt waar de systeemcurve en de ventilatorcurve kruisen (dan is het debiet door je ventilator gelijk aan het debiet door je systeem).

hier een typische voorbeeld (bron: Optimizing Collection System Airflow | Donaldson Industrial Dust, Fume & Mist)
1642938978005.jpeg
het werkingspunt (snijpunt van grijs en groen) ligt hier bij ongeveer 25.000CFM en 7iH2O, het gaat dus om een veel groter industrieel systeem maar het principe is gelijk.

de grijze curve zal sneller stijgen als je meer weerstand toevoegt (kleinere diameter, langere leidingen, toevoegen van een voorafscheider, dichtgeslibd filter, meer bochten, …). daardoor schuift het werkingsprincipe naar links: kleiner debiet, kleinere snelheid, minder afzuiging. daarom dat een goed ontwerp zo belangrijk is.

naast de functionele kant (krijgt de afzuiger het stof weggezogen) is er uiteraard ook de gezondheid (wordt fijn stof tegen gehouden), maar daar zijn anderen (Kor) expert in en dit verhaal is al meer dan lang genoeg geworden …
 
  • Leuk
Waarderingen: thewieger en Guus Flater

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
je hebt wel een speciaal talent om in alles wat draait en blaast of zuigt een mogelijke stofafzuiging te zien moet ik zeggen 😉.

effe wat ventilator basics:
Jij begint mij al redelijk goed te kennen. Ja, het klopt dat ik blijf zoeken naar een goede, betere, of beste afzuiging. En zoals ik al eerder (ergens) aangaf, ik ben niet snel 100% tevreden. Graag wil ik binnen mijn financiele mogelijkheden, het beste van het beste. En mijn bedoeling is ook dat ik er nog wat van leer. En in de tussentijd of tussen mijn "projecten" door, maak ik ook nog wel eens iets van hout, zodat ik mijn gereedschappen nog beter leer kennen.

Bedankt voor jou duidelijke uitleg. (Jammer dat ik jaren geleden al mijn studieboeken heb weggegeven.) Nu 45 jaar later ben ik bijna alles vergeten. Tja, had ik maar een vak moeten leren. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.