Hallo, ik ben van plan om meer grote kommen en vazen te gaan draaien, dus moet er veel en diep uitgehold worden.
Momenteel doe ik dit nog steeds met gutsen, ook heb al eens rondgesnuffeld op de site van "Van Houtte"
en mijn oog viel op "Oneway Termite set" prijs € 90, heeft iemand deze set/beitel ?
Zo ja hoe bevalt het, blijft hij lang scherp en is naslijpen een makkie met de bij geleverde materialen ?
Of zijn er beter mogelijkheden ? Graag uw advies, op of aanmerkingen. Gr Stefke 55
Stefke Ik heb en gebruik deze uithol beitel, echt een goede beitel voor het uithollen van vaasjes en drink bekers, maar uitsluitend voor het uithollen van KOPS HOUT.
Voor schalen en andere stukken in langhout kun je er niet mee draaien, de houtdraad wil gewoon als splinters er in haken en alles zit zo vol en je bijtel zal ook happen en haken.
Hetzelfde geld voor een haak beitel dat uiteraard een gedeeltelijke ring is.
Slijpen is makkelijk als je een frees hebt, Ik heb een gebruikte op de kop getikt voor enkele dollars en die afgesteld op de goede hoogte, de punt die bij de beitel geleverd word moet snel draaien, een frees is daar goed voor dus, de beitel evenin de metalen houder plaatsen en dan over de slijptip plaatsen en rond schuiven zodat alle kanten geslepen worden.
Hoelang scherp light aan wat je er mee draait, sommige houtsoorten hebben hard materiaal er in en dus word elke beitel vlugger bot, de Temite beitels zijn goed HSS.
Ik zie wel dat je al heel wat goede informatie hebt gekregen Stefke, ben weer wat laat op de partij gekomen zie Ik wel.
Voor uithol systemen zoals de Crown heb Ik nooit veel interesse gehad, eerst al veelst te duur, en een slecht te controleren, vooral als de snijpunten uit de lijn van de handvat light, een van de voornaamste regels voor deze soort beitels is dat je de snijpunten in het verlengde van de handvat hebt liggen, zoals met een zwanen nek, of een uitrigger gebruiken om de torsie krachten te controleren, zie foto