Advies mbt bed met opslagruimte

muffinimal

Nieuw lid
30 okt 2020
5
0
Hallo,

Ik ben niet echt een klusser en na het lezen van tips voor andere projecten die mensen ondernemen, zou ik toch graag wat advies willen voor een ontwerpje dat ik gemaakt heb voor een bed.

Over de constructie:
  • Het bed dat ik ga bouwen staat tussen twee muren in (213 breed). Ik wil twee matrasbodems gebruiken van 90x200.
  • Onder het bed komt opslagruimte. Deze maak ik toegankelijk via een deur aan de voorzijde van het bed.
  • De voorzijde van het bed worden keukenkastjes van de Ikea. Ik gebruik keukenkastjes (bovenkastjes_ met poten die bedoeld zijn voor onderkastjes (die zijn gewoon te gebruiken voor bovenkastjes). Ik gebruik een kastje van 80 cm, 60 cm, en vervolgens een hoekkast van iets meer dan 60 (die gaat de hoek om, zodat ik daar een trapje aan kan maken).
  • De keukenkastjes zijn dragers. De rest van het bed ga ik ondersteunen met houten balken. Aan één zijde is er een betonmuur, ik weet niet wat de binnenmuur is.
Dat zou er ongeveer zo uit moeten komen te zien (het trappetje rechts ziet er nogal gek uit, zie ik nu. Er staat daar een betonnen muur, vandaar dat ik alleen de voor- en bovenkant getekend heb)

tekening_crop.jpg

Voor m'n vragen is een andere tekening wellicht iets duidelijker. In onderstaande tekening kijk je door de betonnen muur heen naar het bed.
  • Je kijkt door de betonnen muur heen. De kubus die je door de muur heen ziet, is een raam (boven het bed zit nog een raam)
  • links zie je de keukenkastjes.
  • Rechts hou ik wat ruimte over voor een plankje (ca. 20cm). Let daar niet op de dikte. Dat zijn mijn sketchup-skills
  • Voor de duidelijkheid heb ik een lattenbodem verwijderd, zodat je nog een beetje kan zien hoe de constructie eruit ziet.
ontwerp.jpeg

Waar ik graag advies over wil:
  • Is de draagconstructie met deze palen goed zo?
    • (ik kies er overigens voor om aan beide kanten palen te doen, ik neem aan dat ik in de betonnen muur waarschijnlijk wel een balkdrager kan monteren, maar dit lijkt me gewoon makkelijker om alles precies even hoog te maken)
  • Hoe dik moeten deze palen zijn? Ergens anders op het forum kwam ik een rekentool tegen, maar ik moet zeggen dat ik daar niet veel wijzer van wordt.
  • Wat is een goede manier om de palen op elkaar te bevestigen (mijn plan is om de palen aan elkaar te schroeven en vervolgens ook in de wand te schroeven. Lijkt me lekker snel, zonder nadenken. Dan hoef ik ook geen dragers of wat dan ook te gebruiken. (maar ik heb er natuurlijk helemaal geen verstand van)
Ik hoop dat ik het een beetje goed uitgelegd heb zo. Ik kan meer uploaden of vragen beantwoorden. Hou er wel rekening mee dat mijn teken-, sketchup- of klusvaardigheden helaas wel hetzelfde blijven :D


Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
dus aan beide (lange) zijkanten van de lattenvering is er een betonnen muur ?
tussen beide is 213cm
in die 213 cm ga je 2 lattenbodems van 2 x 90 = 180 cm leggen
dus je hebt nog 213 - 180 = 53 cm over
verdeelbaar over de 2 zijkanten om loopruimte te hebben

je mag de skp altijd opladen
ik veronderstel dat heel wat leden dat op geïnstalleerd hebben
dan kunnen we alles draaien om het van alle kanten te bekijken
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Hallo @muffinimal , welkom op het forum.

Leuk idee, zo'n bed in een nis. Wel een beetje zonde van het ruimteverlies. Zoals je het nu hebt getekend kan het bijna worden verhuurd als studentenkamer, heeft in ieder geval daglicht... ;) .
We weten niet of je behoefte hebt aan wat extra bergruimte, maar ik zou zelf in zo'n geval de ruimte toegankelijk willen houden voor opslag van bijvoorbeeld reiskoffers, dekbedden, skispullen. Daartoe zou ik dan wellicht het middelste kastje verrijdbaar maken.

Over de dikte van de poten hoef je je niet al te druk te maken. Verticaal opgesteld hout heeft ook bij kleinere doorsnedes indrukwekkend veel draagkracht, mits zijdelings uitwijken wordt belemmerd. Die rekentools zijn vooral bedoeld om te berekenen hoe hoog en breed horizontaal geplaatste dragende delen moeten zijn. Bij de poten is eigenlijk het belangrijkste criterium dat ze voldoende oplegging moeten bieden aan de horizontale delen, zwaardere poten bieden simpelweg meer oppervlak om de liggers op te leggen.

Verder, zoals @ZotVanHout al heeft voorgesteld, is het handig om je SketchUp file beschikbaar te stellen voor leden die aanvullend advies zouden kunnen geven.

Tot slot, geheel off-topic, uit je forumnaam leid ik af dat je hoofdpijn krijgt van zoete deegwaren o_O:rolleyes:.
Daar is een gezondere oplossing voor dan paracetamol :p.
 

muffinimal

Nieuw lid
30 okt 2020
5
0
dus aan beide (lange) zijkanten van de lattenvering is er een betonnen muur ?
Nee, aan één zijde een betonnen muur. De andere zijde is een binnenmuur, geen idee wat het is.
tussen beide is 213cm
in die 213 cm ga je 2 lattenbodems van 2 x 90 = 180 cm leggen
dus je hebt nog 213 - 180 = 53 cm over
verdeelbaar over de 2 zijkanten om loopruimte te hebben
Helaas kom ik in dat rekensommetje zelf op 33cm uit. Geen ruimte om aan beide kanten te lopen dus. Aan één kant maak ik een wat bredere strook, de andere kant een smal strookje (5 cm max). Misschien doe ik daar alleen een omlijsting. Dat zie ik denk ik wel zodra ik aan het bouwen ben.
je mag de skp altijd opladen
Doh! Dat had ik zelf kunnen bedenken. Hij is te groot om te uploaden, dus dan maar zo: https://drive.google.com/file/d/1-XDTp8OdYou-vi9i29y3qikIMUysI9jb/view?usp=sharing

Ik heb het trappetje hierin niet gemodelleerd. Ik heb de sketchup gemaakt om even te 'voelen' hoe ik bepaalde dingen zou kunnen gaan oplossen in de draagconstructie. De muren staan er ook niet in. Je ziet wel de totale oppervlakte van de slaapkamer. De deuren heb ik zojuist even toegevoegd zodat jullie een gevoel voor de ruimte krijgen.
 

muffinimal

Nieuw lid
30 okt 2020
5
0
Hallo @muffinimal , welkom op het forum.

Leuk idee, zo'n bed in een nis. Wel een beetje zonde van het ruimteverlies. Zoals je het nu hebt getekend kan het bijna worden verhuurd als studentenkamer, heeft in ieder geval daglicht... ;) .
We weten niet of je behoefte hebt aan wat extra bergruimte, maar ik zou zelf in zo'n geval de ruimte toegankelijk willen houden voor opslag van bijvoorbeeld reiskoffers, dekbedden, skispullen. Daartoe zou ik dan wellicht het middelste kastje verrijdbaar maken.
Ik verwacht precies het type spullen dat jij hier noemt daar op te slaan. Dingen die je verwacht misschien 1x per jaar te gebruiken. Zoals aangegeven: ik ben niet echt een klusser, maar ikea-kastjes in elkaar sleutelen lukt me wel. Ik heb 2 keukenkastjes aan de voorkant. Eén van 80 breed, en één van 60 breed. Bij die van 60 haal ik de achterwand weg en zo kom je in de opslagruimte. Groot nadeel: je moet door het kastje, dat in feite een drempel wordt van 8cm hoog en 37cm diep :(. Ik laat het kastje liever wel zitten, zodat deze de kastjes links en rechts ondersteunen en er een keukenblok ontstaat dat beide wanden raakt. Steviger, verwacht ik.
Over de dikte van de poten hoef je je niet al te druk te maken. Verticaal opgesteld hout heeft ook bij kleinere doorsnedes indrukwekkend veel draagkracht, mits zijdelings uitwijken wordt belemmerd. Die rekentools zijn vooral bedoeld om te berekenen hoe hoog en breed horizontaal geplaatste dragende delen moeten zijn. Bij de poten is eigenlijk het belangrijkste criterium dat ze voldoende oplegging moeten bieden aan de horizontale delen, zwaardere poten bieden simpelweg meer oppervlak om de liggers op te leggen.
Ah! Dat snap ik :D Denk ik tenminste. Ik heb de verkeerde vraag gesteld? Hoe breed moeten de balken worden die de lattenbodems moeten gaan dragen? Is 38x89 al voldoende? Laten we zeggen dat we samen 150kg wegen. Geen idee met hoeveel kilo je rekening moet houden als er af en toe ook nog wat actie is in bed.
Tot slot, geheel off-topic, uit je forumnaam leid ik af dat je hoofdpijn krijgt van zoete deegwaren o_O:rolleyes:.
Daar is een gezondere oplossing voor dan paracetamol :p.
Mooie verklaring van m'n forumnaam. Als al iemand kijkt wat het zou kunnen betekenen, halen ze er vaak maar 1 uit :D. Mijn initialen zijn MFN. Ik bedacht de naam toen ik alles minimal wilde hebben. Beetje samenvoegen en uitspreekbaar maken en dan krijg je iets wat niets te maken heeft met beide :)

@ZotVanHout, @Kor Ontzettend bedankt voor de reacties en het meedenken!
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Een veel gebruikte vuistregel voor bepaling van de houtmaat is de overspanning gedeeld door 20.
Dat zou bij jou dus ca. 11 cm zijn. Let wel: dragend hout wordt "rechtop" toegepast, dus ca. 11 cm hoog met een breedte van ca. 1/3 x hoogte. Bij "plat" gebruik is de draagkracht beduidend minder.
Volledigheidshalve: deze vuistregel geldt voor beloopbare vloeren, met dragend hout op elke 60 cm.
H 89 x B 38 lijkt iets aan de krappe kant maar met een verdeelde belasting van ca. 200 kg (jullie, bedbodems, matrassen en beddegoed) zal het wel voldoen. In het ergste geval plaats je achteraf alsnog een paaltje midden onder de 2e ligger, die staat daar een stuk minder in de weg dan bij het voeteneind.

Denk vooral ook even goed na hoe je dat trapje gaat construeren. Gaat die aan het hoekkastje hangen? :eek:
 

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
58
4
Doet me denken aan een caravan bed.
Het is wat meer werk🤔 Als je framebak maakt waarin je de lattenboden verwerkt. De met 2 schanieren aan de zijde vastzetten. Je kan dan dmv 2 gasveren het geheel omhoog liften en er makkelijk spullen onder doen.

Kan je het volgen?

kwa sterkte voor de balkje, 2/3" balkjes zijn meer dan voldoen.

succes,
 

muffinimal

Nieuw lid
30 okt 2020
5
0
Kan je het volgen?
Is zeker te volgen. Ik denk alleen dat het handiger wordt om simpel via de voorzijde naar binnen te gaan. Is ook leuk voor m'n kids. Wie wil er nou geen geheime kamer in z'n huis:p

@Kor, @Woody65 Bedankt voor de adviezen over de maten. Ik had overigens zeker de vergissing gemaakt om de balken niet rechtop toe te passen.

Het trapje is niet ideaal wat betreft staphoogte, maar ik ben niet bang om dat eventueel later aan te passen. Zoals hieronder te zien komen die op de grond te staan. Ik weet nog niet hoe ik ze ga bevestigen aan de muur. Misschien met een ophangbeugel van de Ikea. Ze hangen dan wel niet, ze blijven dan wel aan de muur zitten. En ik hoef zelf niets te verzinnen.

Wat betreft draagkracht: eens dat ik eventueel later nog wat paaltjes zou kunnen plaatsen. Ga ik in eerste instantie niet doen, omdat het me niet nodig lijkt, maar ook omdat ik zo veel mogelijk wil voorkomen dat er extra onderdelen in komen die kunnen gaan kraken.

keukenkastjes vooraanzicht.jpg
In het plaatje zie je de plinten onder de keukenkastjes niet. Ik heb niet gevonden hoe je dat in de planner kunt doen (bij bovenkastjes :))

Ik wil overigens een lijst om de lattenbodems heen maken, zodat je niet tegen de latjes aankijkt. Ik wil daarbij een kroonlijst gebruiken van de Ikea, zodat ik niet allegaartje aan materialen heb.:
ekestad-sier-kroonlijst-afgerond-eiken__0865425_PE597223_S5[1].JPG
Ik zie alleen net dat er een insparing in de lat is gemaakt. Gaat me dat problemen opleveren?

Overigens bedek ik de keukenkastjes van het trappetje en de ook de andere planken met dezelfde pvc-vloer die ik de slaapkamer heb liggen. Daarmee hoop ik een nette totale afwerking te krijgen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nee, aan één zijde een betonnen muur. De andere zijde is een binnenmuur, geen idee wat het is.
beton of baksteen maakt niet uit
je zit tussen 2 muren, waarvan je in dat ontwerp de voorste weggelaten hebt om ons een beter zicht te geven

Helaas kom ik in dat rekensommetje zelf op 33cm uit.
gelijk heb je
213 - 180 = nog altijd 33
ik krijg hem via de draadloze niet afgeladen
als dit bij de collega's ook zo is, ff strippen ?
 

muffinimal

Nieuw lid
30 okt 2020
5
0
beton of baksteen maakt niet uit
je zit tussen 2 muren, waarvan je in dat ontwerp de voorste weggelaten hebt om ons een beter zicht te geven
Klopt. Kan me zo voorstellen dat dat niet heel logisch eruit ziet, maar het was het enige wat ik kon bedenken om te laten zien waar mn vraag over ging.
ik krijg hem via de draadloze niet afgeladen
als dit bij de collega's ook zo is, ff strippen ?
Vreemd, ik heb daar geen moeite mee. Wat varianten:
- Niet gebruikte componenten verwijderd, 13MB
- Lattenbodem verwijderd, 3MB
- Zonder lattenbodem laatste als zip, 2.7MB
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.