Hallo,
Ik ben niet echt een klusser en na het lezen van tips voor andere projecten die mensen ondernemen, zou ik toch graag wat advies willen voor een ontwerpje dat ik gemaakt heb voor een bed.
Over de constructie:

Voor m'n vragen is een andere tekening wellicht iets duidelijker. In onderstaande tekening kijk je door de betonnen muur heen naar het bed.

Waar ik graag advies over wil:

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik ben niet echt een klusser en na het lezen van tips voor andere projecten die mensen ondernemen, zou ik toch graag wat advies willen voor een ontwerpje dat ik gemaakt heb voor een bed.
Over de constructie:
- Het bed dat ik ga bouwen staat tussen twee muren in (213 breed). Ik wil twee matrasbodems gebruiken van 90x200.
- Onder het bed komt opslagruimte. Deze maak ik toegankelijk via een deur aan de voorzijde van het bed.
- De voorzijde van het bed worden keukenkastjes van de Ikea. Ik gebruik keukenkastjes (bovenkastjes_ met poten die bedoeld zijn voor onderkastjes (die zijn gewoon te gebruiken voor bovenkastjes). Ik gebruik een kastje van 80 cm, 60 cm, en vervolgens een hoekkast van iets meer dan 60 (die gaat de hoek om, zodat ik daar een trapje aan kan maken).
- De keukenkastjes zijn dragers. De rest van het bed ga ik ondersteunen met houten balken. Aan één zijde is er een betonmuur, ik weet niet wat de binnenmuur is.

Voor m'n vragen is een andere tekening wellicht iets duidelijker. In onderstaande tekening kijk je door de betonnen muur heen naar het bed.
- Je kijkt door de betonnen muur heen. De kubus die je door de muur heen ziet, is een raam (boven het bed zit nog een raam)
- links zie je de keukenkastjes.
- Rechts hou ik wat ruimte over voor een plankje (ca. 20cm). Let daar niet op de dikte. Dat zijn mijn sketchup-skills
- Voor de duidelijkheid heb ik een lattenbodem verwijderd, zodat je nog een beetje kan zien hoe de constructie eruit ziet.

Waar ik graag advies over wil:
- Is de draagconstructie met deze palen goed zo?
- (ik kies er overigens voor om aan beide kanten palen te doen, ik neem aan dat ik in de betonnen muur waarschijnlijk wel een balkdrager kan monteren, maar dit lijkt me gewoon makkelijker om alles precies even hoog te maken)
- Hoe dik moeten deze palen zijn? Ergens anders op het forum kwam ik een rekentool tegen, maar ik moet zeggen dat ik daar niet veel wijzer van wordt.
- Wat is een goede manier om de palen op elkaar te bevestigen (mijn plan is om de palen aan elkaar te schroeven en vervolgens ook in de wand te schroeven. Lijkt me lekker snel, zonder nadenken. Dan hoef ik ook geen dragers of wat dan ook te gebruiken. (maar ik heb er natuurlijk helemaal geen verstand van)
Alvast bedankt voor het meedenken!
Laatst bewerkt: