Advies kwaliteit en constructie deens ovale eikenhouten tafel

lin

Nieuw lid
5 feb 2026
3
0
Nederland
Goedemorgen,

We hebben onlangs een eikenhouten tafel gekocht, Deens ovaal in maat 220 x 110 cm (4 cm dik blad) met een zwart gepoedercoate matrix poot. De tafel is behandeld door het bedrijf met Skylt lak.

Ons viel binnen 2-3 weken op dat de gevulde noesten zwart zijn met een mengsel van zaagsel (niet heel mooi). Daarnaast zitten er over de tafel allerhande scheuren, van kort tot lang. Op diverse naden waar ze aan elkaar zitten, op/over de rand, bij de noesten. Ook zien we soms dat de scheuren een beetje omhoog staan. Zie foto's.

Het bedrijf zegt dat het hout is wat kan werken. Ze blijken de tafels in te kopen in Oekraïne, waar ze ook al de noesten opvullen. Na transport worden ze in Nederland, indien gewenst, gelakt. We wonen in een nieuwbouwwoning met vloerverwarming, luchtvochtigheid is laag. Bij aankomst is de matrixpoot met schroeven en boormachine direct in het hout gemonteerd.

De matrix poot laat na 2-3 weken blank staal zien waar er met een tafelpoot van metaal tegenaan is gestoten. De lak voelt ook glad. Na contact met het bedrijf blijkt dat de poten inderdaad gespoten zijn ipv gepoedercoat, dit terwijl er gepoedercoat op hun website staat.

Is deze scheurvorming normaal bij een Deens ovale tafel? Kunnen jullie zien of dat er slobgaten zijn gebruikt of dat de profielen juist zijn?
Zelf heb ik het vermoeden dat er teveel spanning op de tafel staat. Bedrijf wil nu tafelblad vervangen (dan lakken we hem zelf af) en besteld een gepoedercoate poot.

Graag jullie advies. Alvast bedankt! PXL_20260105_090315070.jpg

Groet Lincy

Bijlagen

• PXL_20260105_090217445.jpg
    PXL_20260105_090217445.jpg
    118,3 KB · Weergaven: 37
  • PXL_20260131_142855131.jpg
    PXL_20260131_142855131.jpg
    110,7 KB · Weergaven: 35
  • PXL_20260131_134449782.jpg
    PXL_20260131_134449782.jpg
    80,2 KB · Weergaven: 32
  • PXL_20260130_151912903.jpg
    PXL_20260130_151912903.jpg
    76,9 KB · Weergaven: 33
  • PXL_20260130_152454289.jpg
    PXL_20260130_152454289.jpg
    66 KB · Weergaven: 35
  • PXL_20260131_134948765.jpg
    PXL_20260131_134948765.jpg
    71,4 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:

lin

Nieuw lid
5 feb 2026
3
0
Nederland
Hierbij nog een tweetal extra foto's. Ik ben bang dat als er een nieuw tafelblad komt met eenzelfde constructie, we over een tijdje weer met hetzelfde gedoe zitten. De scheuren werden na 2 weken al zichtbaar namelijk.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
529
571
Dit is niet ok wat mij betreft. Wat je gebruikt om gaten te vullen kan je nog over discussieren maar die scheuren horen echt niet. Ook niet als je het "rustiek" noemt.

Verder betwijfel ik of het frame goed gemonteerd is. Het ziet eruit alsof het gewoon met bouten in een rampamoer is geschroefd zonder ruimte over te laten voor de werking van de tafel. Normaliter laat je daar ruimte voor over in het frame. Dat zou goed de reden van de scheuren kunnen zijn ook. Kan het op de foto's niet helemaal lekker zien.

Al met al: wanproduct. Ik zou dit nooit durven afleveren. Voorspelt weinig goeds voor een andere tafel. Het ligt namelijk niet aan het hout zelf.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
627
298
Ik weet dat dit vaak wordt omschreven als 'rustiek', maar ik vind t gewoon goedkoop gooi- en smijtwerk.
+1. Termen als rustiek, landelijk of koloniaal staan vaak synoniem voor het niet zo nauw nemen met de constructie.
Is deze scheurvorming normaal bij een Deens ovale tafel? Kunnen jullie zien of dat er slobgaten zijn gebruikt of dat de profielen juist zijn?
Onafhankelijk van de vorm: nee. Hout niet goed droog, niet laten acclimatiseren voor het bouwen, geen rekening houden met de jaarringen, niet laten acclimatiseren na de afwerking, geen ruimte voor het blad om te werken; zomaar een paar redenen waarom dit gebeurt, ongeacht de vorm. Tot nu toe stelt de leverancier zich meewerkend op. Misschien heb je geluk met een nieuw blad. Als het scheurt, zal het in de eerste maanden.

Of er slobgaten in het onderstel zitten is moeilijk te zien. Draai eens een schroef los. Het gat hoort langgerekt te zijn, in de richting dwars op de houtnerf.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.508
1.186
Enschede, Twente
Deens ovaal is natuurlijk hier gebruikt uit oogpunt van marketing. Aan de plaatjes kan ik niet zien of de vorm werkelijk die van een afgeplatte ovaal a la Piet Hein (Deense wiskundige) is. Is in elk geval een ‘kanarie in de mijn‘teken dat de aanbieder niet helemaal kosjer is. De kwaliteit van het blad vind ik beneden par; dat het onderstel niet conform beschrijving is, idem dito.
Nu weet ik dat in het NL consumentenrecht de leverancier de mogelijkheid moet krijgen om eventuele mankementen te herstellen, maar dit had ik zondermeer retour gestuurd en restitutie geëist. Maar zo zit ik in elkaar: behoorlijk rechtlijnig.

• Leuk

jorisvh

Post veel
Volgens mij is het grootste probleem die dwarsbalken die ze onderin ingefreesd en blijkbaar vastgeschroefd hebben.
1770318295705.png
Dat is een schoolvoorbeeld van langs en dwars hout verbinden.
Dat in combinatie met relatief brede lamellen, wellicht onvoldoende droog hout, … moet wel fout gaan.

Bij zo’n tafel die maar op 4 punten door het onderstel in het vlak gehouden wordt, is iets van stabilisatie tegen uit het vlak komen wel aangewezen. Maar die moet dan laterale beweging toelaten. Bvb metalen profielen met slobgaten of een glijdende zwaluwstaart.
Als het nieuwe blad identiek gebouwd wordt, gaat het wellicht weer fout.

Mogen we weten hoeveel de tafel gekost heeft?

• Leuk

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.200
2.940
Klein-Brabant, Vlaanderen
dit uitzicht kan niet
het geeft aan dat vanaf het begin breuken in het hout zaten
bij mij gaat dat direct in de kachel, vooraleer ik er zelfs nog maar aan denk om het te verwerken

ik zou gelijk mijn euro's terugvorderen
als leverancier - die iets van houten tafels kent ? - verkoop je zo iets niet

dat het uit oekraïne komt, is geen excuus
er zijn betere manieren om onze kranige oosterburen te helpen tegen wie hen bij -10 zonder verwarming en licht zet

1770322172933.png

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
519
157
Deurne
Wij hebben ook zo'n tafelblad met zo'n zelfde onderstel
Noesten zijn uitgeboord en opgevuld met iets met dezelfde kleur als de tafel, ik vind het niet storend, zo stond ie ook in de showroom, en de prijs is er dan ook naar
Bij ons zijn er geen houten maar metalen profielen ingefreesd aan de onderzijde maar wel met slobgaten en niet op de plek van de bevestiging van het onderstel

Ook hier hebben we na anderhalf jaar wel wat barstjes aan de oppervlakte maar zeker geen scheuren of iets dergelijks
Hoewel de tafel bij levering volledig strak was mag de tafel van ons gewoon leven, dus we zijn niet al te streng
Maar eerlijk is eerlijk, ik had ook bij onze tafel niet verwacht dat er al zo snel 'plekjes' zouden ontstaan
Ik weet nog dat ik meerdere keren heb gevraagd hoe de tafel was afgewerkt maar dat wisten ze uiteindelijk niet te vertellen, dus de herkomst is ook twijfelachtig

Maar wij zijn nog steeds blij met de tafel, maar als ik de foto's van jou zie zou ik niet zo blij meer zijn
Ik kan bij daglicht wel wat foto's maken als je wilt

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.