Advies/hulp gezocht voor zelfbouw catamaran met slechte vaareigenschappen.

Hans131257

Nieuw lid
31 mei 2019
10
4
Goedenavond iedereen, mijn naam is Hans, 60 jaar, niet meer werkzaam, jammer genoeg afgekeurd ivm reuma/vastgeschroefde rugwervels, achtergrond Visserij/Baggerij/Berging, dek/machinekamer, veel ervaring met metaal/techniek maar geen grote ervaring met hout.
Een kleine foto impressie, foto’s zijn recent genomen, onderwaterschip foto’s net voor tewaterlating in mei dit jaar :
Bekijk bijlage 88491Bekijk bijlage 88492Bekijk bijlage 88493Bekijk bijlage 88494Bekijk bijlage 88495

Als je de boot ziet liggen in het water en je ziet de voorkant denk je in eerste instantie dat het een trimaran is, maar hij is gebouwd als een catamaran.

Bekijk bijlage 88497Bekijk bijlage 88498Bekijk bijlage 88501

Deze boot heb ik voor een meer als redelijke prijs kunnen overnemen, ik had niet zo’n groot budget en was eigenlijk op zoek naar een klein werkbootje uit de beroepsvaart, daar ligt mijn interesse meer gezien mijn verleden. Maar omdat deze boot toch wel aardig wat voordelen had voor mij zoals: zeer lage prijs, van binnen veel ruimte, mooie afwerking binnen, zeer stabiel in het water, de boot is in nieuwstaat. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten. Op het moment heb ik alles even zo gelaten zoals de boot bij de koop was.


Bekijk bijlage 88502Bekijk bijlage 88503Bekijk bijlage 88504Bekijk bijlage 88505Bekijk bijlage 88506Bekijk bijlage 88507Bekijk bijlage 88508Bekijk bijlage 88509Bekijk bijlage 88510

Wat gegevens over de boot, zoals ik al vermelde is er geen tekening van de boot, lengte 8,5 meter, breedte 2,90 meter, diepgang 70 centimeter, materiaal wat gebruikt is voor de drijvers en tot en met het gangboord is watervast verlijmd multiplex 18mm, de rest is 15 mm multiplex, al het multiplex is een paar keer geïmpregneerd en daarna met verschillende lagen epoxy gedaan, waarbij drijvers en gangboord in totaal 4 lagen hebben gekregen, de rest heeft 2 lagen hiervan gekregen.
Praktisch voor al het houtwerk is wat de bouwer noemde watervaste bruiskit gebruikt. Er zijn 17 dwarsspanten, elke spant is nog eens met een metalen strip van 6 mm dik en 10 cm breed over de gehele lengte versterkt, tussen de spanten( wel) erg veel dwarsschotten alles met schroeven en lijm verbonden.
Bekijk bijlage 88511Bekijk bijlage 88513Bekijk bijlage 88512


Dek/vloer tussen beide drijvers: onderste plaat watervast verlijmd multiplex 18 mm en boven vloer met 7cm tussenruimte. Vloerplaten alleen bovenop geschroefd , onderkant gelijmd en geschroefd.
Bekijk bijlage 88514Bekijk bijlage 88515Bekijk bijlage 88516Bekijk bijlage 88517

Het doel is de manoeuvreereigenschappen van de boot te verbeteren en er moeten verder nog wat veranderingen aangebracht worden, zoals je op de foto’s ziet zijn er erg veel kleine raampjes, het probleem is dat er geen een open gaat, tenminste die met glas, dus hier moet ik ook een oplossing voor vinden, natuurlijk wel in de zelfde stijl, misschien de ramen die aan SB en BB in de stuurhut zitten veranderen en het liefste ook iets aan de voorkant van de stuurhut, misschien van 2 kleine 1 grotere maken.
Bekijk bijlage 88518Bekijk bijlage 88519Bekijk bijlage 88520Bekijk bijlage 88521Bekijk bijlage 88522

Het zou ook mooi zijn om in het dak van de roef een mooi dakluik te zetten wat je met mooi weer open kunt doen en de vaarwind dan opvangt die dan door de hele roef en stuurhut gaat. Ik hoor het graag als jullie hier ideeën of voorbeelden voor hebben, mocht iemand mij willen helpen tegen vergoeding hiermee, dan hoor ik het graag, zoals al vermeld de boot ligt in Rotterdam, in Blijdorp (bij de dierentuin), bij de watersportvereniging, er is daar ook een extra klusruimte aanwezig voor de leden. Zelf ben ik ook zeer handig, alleen een raam maken kan ik niet. Mocht iemand de ramen of een dakluik willen maken kan ik ze natuurlijk wel zelf installeren, daar zie ik geen probleem in, ik kan ze dan komen ophalen met de auto.

Maar nu het belangrijkste en dat is de vaareigenschappen verbeteren, wat informatie vooraf.

De boot heeft een enorme draaicirkel, de kont van de boot zwaait helemaal uit, een bocht met een catamaran maken gaat toch al wat moeilijker vergeleken met een monohull.
Wat gegevens over de boot, zoals ik al vermelde is er geen tekening van de boot, jammer genoeg ook geen foto’s van de bouw lengte 8,5 meter, breedte 2,90 meter, diepgang 75 centimeter.
Gewicht werd door de bouwer geschat op ongeveer 2,5 ton.

In eerste instantie zaten er geen scheggen onder de drijvers, de bouwer had nog een foto van het moment waar op de boot in het water ging, het is de foto waar de boot in de kraan hangt, ik heb deze wat lichter gemaakt zodat je de onderkant van de drijvers ziet ze zijn net niet helemaal vlak van onderen.

Bekijk bijlage 88523
De boot was praktisch niet te sturen, diepgang was toen 40 cm, hij heeft er toen zware scheggen onder gezet van 30 cm (uitgeschuimd), waardoor het rechtuit varen zeer goed ging, dus nu is de diepgang 70 cm.
Zoals je op de foto ziet waar de boot in de kraan hangt zie je op de zijkant het registratienummer omdat men er van uit ging dat de boot sneller als 20 km/h zou zijn en registratie zou nodig hebben.
Op dit moment vaart de boot volgas 9 km/h (volgens GPS) met een Mercury Bigfoot Longtail 25 pk viertakt buitenboordmotor.

Als je de boot zo in het water ziet liggen ziet het er best goed uit, maar dit is met de nodige ballast aan boord, in de boot verdeeld liggen op dit moment rond de 800 kg aan ballast, hij had zelf allemaal blokken beton gegoten en die over de hele boot verdeeld, een deel zie je op de foto’s.

Bekijk bijlage 88524Bekijk bijlage 88526Bekijk bijlage 88525


Wat ikzelf vermoed betreffende de slechte manoeuvreer eigenschappen van deze boot is het volgende: Wat betreft de pk’s van de motor ben ik mij niet zeker, zou alles ok zijn zoals het hoort dan denk ik dat het misschien net voldoende is, normaal gesproken bevindt zich het dek tussen de twee drijvers van een catamaran een stuk boven het water, zoals de boot nu in het water ligt raakt het dek praktisch het water, tijdens het varen voelt het net alsof de bodem van dit dek zich vastzuigt aan het water, als je erg langzaam vaart voel je dit niet, ga je bv. boven de 6 km/h dan gaat opeens het sturen ook enorm veel zwaarder en de motor heeft het er moeilijk mee, je kunt veel moeilijker een bocht maken alles gaat veel zwaarder er is veel meer weerstand.
Je merkt gelijk dat de verhoudingen boot/motor/schroef/schroef niet diep genoeg in het water, niet kloppen, de eerste keer toen ik dit vaststelde dacht ik, ik gooi er wat ballast uit, de boot komt omhoog minder wrijving, iedereen blij, maar de buitenboordmotor komt dan ook mee omhoog en die zou eigenlijk veel dieper in het water moeten, maar dit gaat niet meer, hetzij dan dat je evt. aan de spiegel iets verandert.(Ik hoor het graag als iemand een idee heeft)
Wat betreft de buitenboordmotor zoals deze op dit moment geplaatst is kwam ik tegen dat voor normaal gebruik de AVP, anti-ventilatieplaat die boven de schroef zit, gelijk is aan de bodem van de boot, 25-50 mm lager is bestemd voor werkmotoren en 25-75 mm hoger voor sportief gebruik.
(Ik kom wel iets verschillende maten tegen op het internet maar het ligt allemaal dicht bij elkaar)
Op de foto zie je een wit stuk tape geplakt op de buitenboordmotor de onderkant hiervan is de waterlijn.
Bekijk bijlage 88527Bekijk bijlage 88528Bekijk bijlage 88530Bekijk bijlage 88531 Bekijk bijlage 88532Bekijk bijlage 88509Bekijk bijlage 88498
De AVP plaat zit bij deze boot op het moment op 15,5 cm onder de waterlijn, de bodem van de drijvers zitten op 40 cm onder de waterlijn, dus de motor moet nog een heel eind zakken.
Het mooiste zou zij alle ballast er uit te gooien, de boot komt dan een stuk omhoog de drijvers zorgen dan ook voor veel minder weerstand, het dek tussen de drijvers is ook vrij van het water, maar dan moet je wel een oplossing zien te vinden voor de buitenboordmotor, deze moet veel verder naar beneden. Deze motor is al een longshaft, ik heb begrepen dat er wel nog langere zijn maar dan spreek je over motoren vanaf 100 pk is mij verteld, wat hier natuurlijk niet gaat, maar hier ben ik nog mee bezig, hetzelfde geld voor de schroef, evt. schroef met andere spoed of vierblad schroef, bij deze boot is snelheid niet belangrijk. Dit is een vraag voor iemand die hier echt meer in thuis is als ik zelf en er dagelijks mee te doen heeft, als je er over begint te lezen merk je pas hoeveel er bij komt kijken en hoeveel verschil het type schroef kan maken op dezelfde motor, natuurlijk ook bij binnenboord motoren.

Op het moment wacht ik even op de reacties die er misschien gaan komen en ik hoor het graag als iemand eens wil komen kijken of advies wil geven ik wil alles op mijn gemak verbeteren.

Met vriendelijke groet, Hans
 

Hans131257

Nieuw lid
31 mei 2019
10
4
Ja dit is de voorkant, het lijkt net een trimaran door de voorste punt, dat is gezichtsbedrog (ik had de foto voormijzelf trimaran genoemt maar dat is het natuurlijk niet in werkelijkheid) maar de onderkant van de punt is het verbindingsdek tussen de beide drijvers, normaalgesproken zou dit bij een catamaran natuurlijk veel hoger liggen en zou je vrije zicht hebben als je er onderdoor zou kijken,ik schat dat vanaf de achterkant gezien zeker een meter of 4 van dit dek ook door het water gaat, dit zorgt natuurlijk voor een verslechtering bij het manouvreren en ook het zuigende effect wat ik benoemde, het sturen gaat dan enorm zwaar.Ik zet er nog een paar foto's bij, dit is de betreffende punt van binnen gezien, met kastje dicht en open,waar je het tapijt ziet bevindt zich het tussendek, als je de andere foto nog bekijkt waar je eigenlijk van voor tot achter door de boot kijkt moet je je voorstellen dat overal waar je het blauwe tapijt ziet zich het dek bevind wat tussen beide drijvers zit.

Bekijk bijlage 88539Bekijk bijlage 88540Bekijk bijlage 88541Bekijk bijlage 88542
 
Laatst bewerkt:

Hans131257

Nieuw lid
31 mei 2019
10
4
Ja dit is de voorkant, het lijkt net een trimaran door de voorste punt, dat is gezichtsbedrog (ik had de foto voormijzelf trimaran genoemt maar dat is het natuurlijk niet in werkelijkheid) maar de onderkant van de punt is het verbindingsdek tussen de beide drijvers, normaalgesproken zou dit bij een catamaran natuurlijk veel hoger liggen en zou je vrije zicht hebben ik schat dat vanaf de achterkant gezien zeker een meter of 4 van dit dek ook door het water gaat, dit zorgt natuurlijk voor een verslechtering bij het manouvreren en ook het zuigende effect wat ik benoemde, het sturen gaat dan enorm zwaar.Ik zet er nog een paar foto's bij, dit is de betreffende punt van binnen gezien, met kastje dicht en open,waar je het tapijt ziet bevindt zich het tussendek, als je de andere foto nog bekijkt waar je eigenlijk van voor tot achter door de boot kijkt moet je je voorstellen dat overal waar je het blauwe tapijt ziet zich het dek bevind wat tussen beide drijvers zit.

Bekijk bijlage 88539Bekijk bijlage 88540Bekijk bijlage 88541Bekijk bijlage 88542
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.935
791
Omgeving Leiden
Hoi Hans,
ik heb geen verstand van boten en buitenboordmotoren, maar als ik je verhaal lees over de AVP van de buitenboordmotor, dan vraag ik me af of dat ook van toepassjng is bij jou. ( de AVP zorgt ervoor dat de schroef geen lucht gaat happen, maar dan moet die wel diep genoeg in het water zitten)
Bij een 'gewone' boot met een vlakke bodem klopt het verhaal van de AVP natuurlijk: de schroef moet onder de bodem uitsteken.
Maar bij jou zit de motor tussen de twee drijvers in en heeft de schroef ruim voldoende water om zijn werk goed te doen. Dacht ik zo.

Je verhaal nog een keer gelezen: een derde van het gewicht van jeboot is ballast. Klinkt nogal veel.
Als je dat eruit haalt en hij komt hoger te liggen dan komt je spiegel ook los van het water en drijft die als een echte catamaran op twee drijvers. Je schroef hoeft niet onder de onderkant van de drijvers uit te steken.
Stel dat de onderkant van je spiegel 5 cm boven het water zit, dan moet de AVP 5cm + de aanbevolen afstand onder je spiegel zitten. Dat haal je ruim.

Omdat je nu zo diep ligt, wordt al bij een beetje snelheid de achterplecht in het water geduwd, waardoor je een hele bak water voor je uit moet duwen.
 
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Dag Hans,
Pfoeh, je vraagt nogal wat!
Als ik naar de foto's kijk, zie ik een object waar iemand heeeel veel tijd en energie ingestoken heeft, helaas met weinig verstand van zaken op nautisch gebied. Het lijkt getekend zoals een kind een boot tekent: plat met een puntje aan de voorkant.
De vorm van de drijvers is vrij hopeloos: een duikende voorkant, een vierkante achterkant, symmetrische doorsnede, kaarsrecht.

Ik zal even in het kort een aantal dingen langslopen.
Voor de ventilatie (en nooduitgang!) bestaan er goede kant-en-klare luiken die heel gemakkelijk te monteren zijn. Kijk maar eens bij watersportwinkels, of bij bijvoorbeeld Vetus, Exalto, Cuno, Combi-Noord, of gewoon op marktplaats.

Wat betreft de vaareigenschappen is er weinig eer te behalen aan je vaartuig. Eigenlijk is het meer een drijvend vakantiehuisje.
Je opmerking dat de bodem zich lijkt vast te zuigen is volkomen terecht. De ballast zal er uit moeten, zodat de bodem goed vrijblijft. Wat dan wel vervelend wordt, is dat golven erg lawaaiïg gaan klotsen tegen die bodem.
Als de ballast er uit gaat, komen hopelijk ook de vierkante achterkanten van de drijvers boven water, want die remmen enorm.

Om de manouevreer-eigenschappen iets beter te krijgen, zal er een aantal dingen moeten veranderen. Die enorme kielen moeten er af, althans: de achterste driekwart. Zoals het nu is, willen die rompen alleen maar rechtuit. Om het wegwaaien een beetje onder controle te houden, is het wel fijn als er aan de voorkant een schegje/loefbijter zit.
Bochten draaien met een buitenboordmotor is vaak lastig, omdat de maximale uitslag erg beperkt is bij het werken met een standaard stuurwerkje. Het zal enorm helpen als je op een of andere manier de bb-motor minstens 2x 80 graden zou kunnen draaien.
Verder zal de schroef een flink stuk moeten zakken, het liefst zo ver dat hij een beetje onder de drijvers uitsteekt. Als dat een ingreep aan de spiegel betekent, dan moet dat maar.

Ook als je de aanpassingen doorvoert, zal het varen met dit object lastig blijven, vooral met wind en golven. Als je het beschouwt als een drijvend vakantiehuisje dat je af en toe verplaatst, kun je er een hoop plezier aan beleven.

Wat betreft de snelheid: buitenboordmotoren zijn standaard voorzien van schroeven die zijn berekend voor snelle vaartuigen. Die schroeven hebben een beroerd rendement bij zware schepen. Het scheelt al een stuk als je een zogenaamde werkschroef monteert, dat is een schroef met een kleinere spoed. Raadpleeg een goede bb-motorboer. Het zou ook heel goed kunnen zijn dat die dan een andere motor adviseert.

Succes!
Wim.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hans131257

Nieuw lid
31 mei 2019
10
4
Hallo Thomasz en Wim, bedankt voor jullie reactie, als allereerste wil ik Wim volkomen gelijk geven als je schrijft: “Ook als je de aanpassingen doorvoert, zal het varen met dit object lastig blijven, vooral met wind en golven. Als je het beschouwt als een drijvend vakantiehuisje dat je af en toe verplaatst, kun je er een hoop plezier aan beleven.” Dit is precies zo als ik het zie, het is niet de bedoeling om er achter te gaan waterskiën of een schoonheidsprijs mee te winnen. In principe is de boot( ik blijf het maar boot noemen) gedacht om bv in de Biesbosch te varen of anders rustig vaarwater, zeker niet om er weken mee op uit te trekken, een dagje er op uit daarvoor is hij prima, ergens een paar uur naar toe varen en dan voor anker of aan de kant vast. Ik ben mij er terdege van bewust geweest wat ik kocht en ik zie het als een leuke uitdaging om de manoeuvreer eigenschappen te verbeteren.

In eerste instantie moet natuurlijk de ballast er uit, als je dit gaat doen komt natuurlijk de boot en de motor verder uit het water, ik moet dan ook iets gaan bedenken om de motor verder naar beneden te krijgen. Op het moment is het zo dat als ik naar een bepaalde locatie wil met de boot ik onder een paar vaste bruggen door moet, ik heb nu ongeveer 20 cm speling, dus wat ik zal doen is er eerst eens wat ballast uithalen zodat het tussendek niet meer het water raakt en eens kijken wat voor verschil dit maakt. Het uiteindelijke doel is alle ballast er uit en de motor verder naar beneden, maar daar zal ik even mee moeten wachten omdat dit zeker niet gaat zonder de spiegel te veranderen.
(misschien een zware bb-steun er op)

Het volgende is ook even bij een goede bb-motorboer langs, het type motor is denk ik wel ok, ik heb onderzoek gedaan en op de Amerikaanse site’s kom ik dit type “Bigfoot” vaker tegen als iemand word aangeraden meer een werkmotor van Mercury aan te schaffen, wat betreft de schroef heb ik mij wat ingelezen wat ik vaker tegen kwam is dat er veel verschil in zit als je niet de originele schroef hebt van de fabrikant, deze gieten hun schroef in een keer, de niet originele schroeven worden niet in een keer gegoten, de bladen worden er aan gelast waardoor de spoed vaak niet juist is en het aluminium is niet zo zuiver. Het kan toeval zijn maar ik kwam ook tegen dat deze meestal grijs gespoten zijn. (zoals bij mij) Een schroef met een andere spoed, of vierblad schroef zal zeker verschil gaan maken.

Ik ben sowieso nogal verbaasd erover dat ik er op dit moment wel aardig mee kan manoeuvreren als ik mijn boot in de box moet varen, zoals je ziet lig ik niet alleen maar ik krijg hem er toch tussen zonder hulp van andere mensen, wel met het nodige zweet op mijn voorhoofd, dus het kan alleen maar beter worden.
Ik zal jullie op de hoogte houden, ik ben nog steeds op zoek naar iemand die misschien bij het aanpassen van wat raampjes kan helpen en misschien later bij de spiegel ik wil het graag bij hout houden anders word het helemaal een rommeltje.

Wat ik eigenlijk nog als eerste had willen vermelden en wat er bij in was geschoten in mijn eerste reactie omdat ik teveel tekst had is dat de boot is gebouwd door een meubelmaker helemaal alleen, die op 75 jarige leeftijd opeens het idee had gekregen dat hij een boot moest bouwen, hij vertelde mij dat hij eerst met 1 plaat is begonnen, dit vond hij toch wel wat klein, wat het geworden zie je. Hij had jammer genoeg nooit iets met boten te doen gehad.

Groet, Hans
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Leuk verhaal, Hans, zowel over jouw plannen als over de bouwer van de boot. Je gaat een hoop lol beleven aan dat ding.
Bij de weg, ben jij dat zelf op je avatar-foto?
Wim.
 

Hans131257

Nieuw lid
31 mei 2019
10
4
Hallo Wim, je snapt nu waarschijnlijk ook beter waarom het vakantiehuisje zo diep ligt. :eek:

Maar zoals je op onderstaande foto ziet gaat het al weer wat beter en kan ik weer de bink uithangen op mijn nieuwe jetski!

Bekijk bijlage 88570

Ik zag met wat voor soort werk je bezig bent, erg mooi, ik ben gek op oude schepen, vooral werkschepen.

Dit is een bootje wat ikzelf rond 2007 heb opgeknapt, jammergoeg heb ik hem door omstandigheden moeten verkopen toen ik klaar was, een klein deens kottertje, 10 meter, verstelbare schroef, gloeikopmotor, onderwaterschip beslagen met koperen platen.. Ik ben dus meer van het groffe hout, maar mijn oproep voor hulp is eigenlijk ook gedacht om wat nieuwe mensen te kennen leren.

Bekijk bijlage 88571Bekijk bijlage 88572

Bekijk bijlage 88573Bekijk bijlage 88575

Bekijk bijlage 88574Bekijk bijlage 88576
Bekijk bijlage 88577Bekijk bijlage 88578
Bekijk bijlage 88579Bekijk bijlage 88580
Bekijk bijlage 88581Bekijk bijlage 88582

Dat is dus heel iets anders, maar ja je kunt niet alles hebben. Voor de liefhebbers een filmpje van dezelfde motor die ik er in staan had:

https://www.youtube.com/watch?v=6gvKba4Vdj8

Groet, Hans
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Ja, Knud is een schatje! Je hebt er ook iets moois van gemaakt.
Ik heb lang geleden eens een aankoopkeuring gedaan van de Havfreon, een 9-meter kottertje met een vergelijkbare motor, als ik me goed herinner een 60 pk 1 cilinder Hundestedt, type "heiblok".
Het stuurhutje was minder dan de helft van de jouwe, helemaal volgehangen met een ouderwetse Sailor VHF, een Sailor middengolfzender, een schrijvend echolood (waar zo'n behangrol doorheen draait), een radar met kathodestraalbuis en nog meer zooi. Zitten was onmogelijk, je kon er nèt klemvast in staan.
Bij elke motorslag wipte het achterschip ongeveer een duim op en neer.
De koper voer z'n eerste tochtje van IJmuiden naar Schier, en klaagde toen over zere knieën. Gek hè?
'k Ben trouwens benieuwd of dat schepie nog bestaat; het was toen puntgaaf.
Wim.
 

meenkdrie

Nieuw lid
5 okt 2015
7
0
Het is het ontbreken van een roer, de snelheid is te verklaren door de plaatsing van de schroef.

Je wilt een goede aanstroming naar je voortstuwingstrein, waar je roer eigenlijk ook bijhoort. Door deze in lijn met de romp te plaatsen heb je altijd een goede aanstroming op je roer, bij een catamaran zal je dus een dubbel roer willen hebben.

De snelheid is waarschijnlijk berekend vanaf de weerstand, door het grote verschil vermoed ik zelfs zonder enig rendementsverlies. Met een buitenboord motor is je rendement erg slecht (40%, gokje). Daarnaast de slechte plaatsing van de schroef. (weer het zelfde verhaal met de aanstroming, het water om je romp stroomt al sneller, dus versnellen van het water daar is makkelijker dan tussen je rompen)

Bij zeil-catamarans zie je de buitenboord motor ook wel op deze plek zitten, maar daar wordt wel nog een apart dubbel roer gebruikt.
 

Wood4Fun

Nieuw lid
8 mei 2021
12
4
Drenthe
Het zou ook mooi zijn om in het dak van de roef een mooi dakluik te zetten wat je met mooi weer open kunt doen en de vaarwind dan opvangt die dan door de hele roef en stuurhut gaat. Ik hoor het graag als jullie hier ideeën of voorbeelden voor hebben, mocht iemand mij willen helpen tegen vergoeding hiermee, dan hoor ik het graag, zoals al vermeld de boot ligt in Rotterdam, in Blijdorp (bij de dierentuin), bij de watersportvereniging, er is daar ook een extra klusruimte aanwezig voor de leden. Zelf ben ik ook zeer handig, alleen een raam maken kan ik niet. Mocht iemand de ramen of een dakluik willen maken kan ik ze natuurlijk wel zelf installeren, daar zie ik geen probleem in, ik kan ze dan komen ophalen met de auto.
Puur uit persoonlijke interesse ben ik erg benieuwd of het is gelukt met het dakluik. Is het uiteindelijk zelfbouw geworden? Ik ben ook benieuwd hoe dit dan samen gaat met andere materialen. Stel mij zo voor dat het houtkozijn dan ook moet klemmen op een metalen ondergrond, maar ook weer en waterdicht.

Hoe zie je dit voor je om dit van hout te maken? En wat is de reden om het van hout te maken, uiterlijk, of milieuvriendelijk etc. Is dit gebaseerd op filmpjes, websites, etc? Meer vragen, maar die zal ik besparen.

Reden is dat het mij leuk lijkt om zoiets op een camper te maken. Rationeel is het niet, want voor 50€ koop je wat gebruikt spul van marktplaats, maar daarom is het ook een hobby zullen we maar zeggen.

Misschien raad iedereen het af, dan ben ik benieuwd of dit het is omdat het niet gedaan kan worden, of anders. Als je kijkt naar auto's die deels van hout zijn, of in de scheepvaart, dan zou zoiets toch mogelijk moeten zijn. Filmpjes, linkjes, suggesties en bezwaren welkom natuurlijk :)

Ik ben ook benieuwd hoe men dat vroeger deed, toen er nog geen kitspuiten, stopverf of dergelijke varianten waren. Op welke manier werden de ramen dan wind en weer dicht gehouden?

Gezien dit draadje al een tijd stil ligt, hoop ik niet dat iemand het erg vind dat ik inzoom op dit onderwerp.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
De laatste reactie was uit 2019, de kans dat je reactie krijgt op zo’n oud onderwerp is dus erg klein…
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.