Advies hout stolpdeuren

Robertjj

Nieuw lid
10 mrt 2020
6
0
Beste forumleden, in mijn huis is een aantal stolpdeuren en schuiframen dusdanig verrot dat deze vervangen moeten worden. Ik klus graag, dus het lijkt me een leuk project om deze zelf nieuw te gaan maken.
Wat ik graag zou willen weten is of het op maat en vlak krijgen van het hout (dorpels en stijlen) goed te doen is enkel met een tafelzaag of dat daar echt een vlak/vandiktebank voor nodig is.

hopelijk kunnen jullie mij helpen.

alvast bedankt voor het meedenken!
Gr Robert
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Met een zaagtafel kun je niet schaven. Maar een vlakbank is niet nodig: met de hand schaven kan ook prima, dat hebben timmerlieden eeuwenlang gedaan. Zagen en gelijk gebruiken is niet verstandig.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ja. Na het zagen kan het weer krom trekken.

Bij gebrek aan een vlak en vandikte bank kun je ook een bovenfrees gebruiken. Dat scheelt ook een hoop werk met pen/gat verbindingen maken. En met een bovenfrees kun je ook en mooi profiel in je deuren maken.
 

Robertjj

Nieuw lid
10 mrt 2020
6
0
Ja. Na het zagen kan het weer krom trekken.

Bij gebrek aan een vlak en vandikte bank kun je ook een bovenfrees gebruiken. Dat scheelt ook een hoop werk met pen/gat verbindingen maken. En met een bovenfrees kun je ook en mooi profiel in je deuren maken.

ja bovenfrees heb ik:)


eerst had ik nog als scenario bedacht om hout op 40mm dik te laten zagen en schaven, om dan vervolgens zelf de Verbindingen, sponningen en profielen Te maken. Maar ik begrijp dat dat eerste wordt afgeraden omdat er altijd nog kans op kromtrekken is.

Uitgaande van 40mm dikke stijlen en dorpels, hoe ga je dan te werk? Hoe bepaal je dan welke marge je opneemt tijdens het zagen om na het frezen/schaven op die 40mm te komen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Ik zou zeggen koop geschaafd hout. Dat je met een zaagtafel niet kunt vlakken is niet geheel juist er staan genoeg filmpjes op youtube. Of je dit nu meteen moet willen als beginnend houtbewerker.
Zelf vlakken al zou ik dat met de bovenfrees doen filmpjes genoeg zelf vind ik die van andyswerkstadt erg mooi, Deze is met de zaag
 

Robertjj

Nieuw lid
10 mrt 2020
6
0
Beste Wim, Bedankt voor de reactie. ik zie je bericht nu pas.
De link naar het filmpje van Andy werkt bij mij niet. Wat is de titel ervan? Dan zoek ik m op zijn kanaal op.

Als ik online kijk bij houthandels dan zie ik grofweg drie soorten afwerkingen van het hout: ruw, geschaafd en gevlakt gestreken.
Moet ik het dan zo zien dat geschaafd betekent dat het ruwe hout op dikte wordt geschaafd, maar dat de plank nog wel krom of scheluw kan zijn?
En dat gevlakt en gestreken hout met dezelfde kopmaat eerst gevlakt is voordat het op dikte geschaafd wordt?
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Weet waar je aan begint.
Vroeger (voor WWII) was een van de laatste kozijn/raamconstructies die je als leerling timmerman leerde tekenen en maken: een kozijn met schuiframen. Je kon dan al kozijnen maken voor draairamen, valramen, evenals kozijnen daarvoor. Dan pas met schuifraam/kozijnen aan de slag. Je zult de schaaftechniek goed moeten beheersen, katrollen moeten plaatsen in het kozijn, ramen goed sluitend maken op de dorpels die elkaar tegenkomen. Je zult sponningen moeten schaven, afdeklijsten moeten maken, enz.
Lang niet alle timmerlieden maakten vroeger kozijnen met schuiframen. Het waren degenen die het vak beheersten.

Begin eerst met het uittekenen van de oude situatie. Maatvoering, kozijndetails, raamdetails, langs- en dwarsdoorsnede van het kozijn met raam. Het komt op de milimeter nauwkeurig. Als het een oud gebouw betreft, moet je ook beoordelen of het huidige kozijn haaks en waterpas is. Pas als je daar uit bent, komt het maken van de onderdelen die je hebt getekend aan bod. Ga daarbij niet uit dat alles haaks en recht is bij oude gebouwen. Misschien moet het kozijn aan die situatie aangepast worden. Dat betekent ook gereedschapsbeheersing op de werkplek.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik heb vijf jaar geleden een zestal paneeldeuren gemaakt voor mijn huis. Originele profileringen, bossing panelen en de twee ervan met dunne roeden (vijf ruitjes). Dat is een klus net een grote leercurve. Het moeilijkst zijn goede pen en gat verbindingen. Voor buiten is dat vanwege inwatering extra kritisch. Maak eerst kleine dingen om te oefenen of maak proto's :)
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Zoals Wim hierboven al heeft gezegd, weet waar je aan begint het komt op de mm. aan, belangrijk is ook je hout keuze en vocht percentage van je hout.
bij 40 mm. Denk ik gelijk aan sponningen voor enkelglas tenzij je met opdek glaslatten werkt maar dat kan de bedoeling niet zijn van oude stolpdeuren en schuiframen toch ?
 

Robertjj

Nieuw lid
10 mrt 2020
6
0
Bedankt voor de adviezen.

Opdeklatten is wel de bedoeling hier omdat we graag een uniforme uitstraling willen hebben. Zonder vinden we mooier, maar betekent dat we al onze ramen moeten gaan vervangen.

De stolpdeuren zijn echt aan snel aan vervanging toe ( borstwering/onderdorpel en onderkant stijlen verrot) daarom dacht ik dat het wel een leuk project zou zijn om te proberen en te leren. Maar als ik het zo lees En interpreteer is jullie advies om het niet te doen en gewoon nieuwe deuren te laten maken omdat het allemaal erg nauw luistert.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
De stolpdeuren en schuiframen zijn 2 aparte klussen toch?

Wim heeft het vooral over de schuiframen. Niet dat de stolpdeuren een makkie zijn, maar wel van een andere orde denk ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.