Advies handvat schaaf gevraagd

Mathijs

Actieve deelnemer
31 mei 2010
26
8
Wijk bij Duurstede
Beste mensen,

Momenteel werk ik aan het opknappen van een schaaf.
Ik had graag de handvatten helemaal blank gemaakt omdat ik dat erg mooi vind contrasteren met de zwarte body van de schaaf. Ik ben begonnen met het achterhandvat.

Helaas blijkt nu de originele afwerking zó ver in het hout getrokken te zijn dat deze niet meer te verwijderen is zonder enorme hoeveelheden hout te verwijderen waardoor het handvat z'n sterkte zou verliezen.

Nu zit ik dus met een vlekkerig geheel:

IMG_8161.JPG

Mijn vraag:
Hoe krijg ik beide handvatten óf helemaal blank, óf allebei in dezelfde tint zodat het achterhandvat weer matched met de voorste knop?

Heeft er iemand een klein likje kleurolie of vernis om het achterhandvat weer donker te maken? Om nou een hele pot te kopen is ook weer een beetje zonde.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor het (bij) kleuren van hout, zeker kleine beschadigingen, gebruik ik acryl verf uit tubes. Kleuren mengen mooi, droogt snel en is weerbestendig. Ik koop het bij de Action. Wat ook mooi kleur, maar erg diep in het hout trekt is ecoline, de inkt. En je hebt natuurlijk de kleurbeitsen, zoals de zakjes van Clou die je in water oplost. Je woont niet in de buurt, was anders even langs gekomen.

jaap
 

Mathijs

Actieve deelnemer
31 mei 2010
26
8
Wijk bij Duurstede
Bedankt voor de tips en het aanbod!
Heb er voor nu maar voor gekozen om het hout zo vlekkerig te laten en af te werken met een laklaag. Ga er tzt nog wel een keer mee aan de slag maar voor een gebruiksschaaf is cosmetische perfectie niet nodig :)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
ik zou gekookte lijnolie, wat verdund met terpentijn (-olie ) erop zetten in plaats van een laklaag. Na enkele keren aanbrengen is het hout verzadigd , maar wel zorgen dat de olie niet op het hout ligt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mathijs

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.