Advies gezocht.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Gisteren een Sabre 350 gekocht bij baptist.
Moet zeggen ben redelijk tevreden tot zover, Alleen kleine dingetjes die me stoorde.(ga er vast meer vinden ken mezelf)
Zoals de verstekgeleider (los gekocht) heeft wat speling en de graden aanduiding was nou niet bepaald correct.
20211009_170930.jpg
Deze grendel die ik liever rechts had gehad vanwege de geleider.
20211009_170939.jpg


Alleen had ik me wel vergist in de hoeveelheid stof die erbij kwam kijken.
Ik heb een Dewalt bouwstofzuiger staan en dacht dat moet me wel even verder brengen..... Mooi niet dus.

Nou dus het advies gedeelte.
Ik heb dus een stofafzuiger nodig die de sabre 350 kan bij houden.
Liefst zo compact en stil mogelijk (ik weet het word moeilijk kwa geluid)
En meteen met een oog op de toekomst want wil ook een vandiktebank aanschaffen.
Gok die van dewalt aangezien ik mezelf een beetje tot sponsor heb verklaard de afgelopen jaren :)
Of is er echt een duidelijke betere optie?

Ik heb werkplaats/schuur van 3 meter breed dus probeer alles compact of verplaatsbaar te houden.
Er staan nogal wat andere dingen die ik ook nodig heb :)

IMG_20200104_145348~2.jpg
 
Laatst bewerkt:
J

j1eke

Guest
Zou bij een kleine ruimte vooral op zoek gaan naar eentje die je aan de muur kunt bevestigen of die je daarnaar om kan bouwen (vrijwel elke stofafzuiging met de motor in het midden op een plateautje met de zak eronder en het filter erboven is hiervoor geschikt). Dan kun je hem eventueel iets hoger hangen en eronder nog een kastje zetten oid.
Wij hadden hem vanwege ruimtegebrek ook eerst mobiel gehouden,aar zo'n karretje staat vaak in de weg. Beter gewoon twee meter meer slang kopen en alleen de slang naar de machines leggen steeds.
Ook is vooral in een kleine ruimte de kwaliteit van het filter extra belangrijk. Als je er eentje neemt met zo'n stoffen zak als filter sta je de hele tijd in een wolk fijnstof die door je afzuiging gecreëerd wordt.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
een vandikte geeft een massa krullen
dan ben je aan een stofafzuiging toe
Zou bij een kleine ruimte vooral op zoek gaan naar eentje die je aan de muur kunt bevestigen of die je daarnaar om kan bouwen (vrijwel elke stofafzuiging met de motor in het midden op een plateautje met de zak eronder en het filter erboven is hiervoor geschikt). Dan kun je hem eventueel iets hoger hangen en eronder nog een kastje zetten oid.
Wij hadden hem vanwege ruimtegebrek ook eerst mobiel gehouden,aar zo'n karretje staat vaak in de weg. Beter gewoon twee meter meer slang kopen en alleen de slang naar de machines leggen steeds.
Ook is vooral in een kleine ruimte de kwaliteit van het filter extra belangrijk. Als je er eentje neemt met zo'n stoffen zak als filter sta je de hele tijd in een wolk fijnstof die door je afzuiging gecreëerd wordt.

Bedankt voor de reacties.

Gok dat alle reacties zijn verwijderd destijds met de server reset.

Heb een camvac met zelfbouw cycloon erop al een tijdje .
 
  • Leuk
Waarderingen: Grant837

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Hi @Rdl
Ik sta op het om een Sabre 350 te kopen. Hoe is u ervaring tot nu toe?
Grant
Ik heb dezelfde combinatie als de topicstarter; een Sabre 350 en een Camvac er bij; dit is een prima combinatie, zeker ook als je (net als topicstarter) ook een vandiktebank wil gebruiken.
De prijs is stevig, maar het is dan ook wel een flink gewicht en formaat. Met name de ruimte tussen de zaag en de staander alsook de max hoogte van de zaagopening waren voor mij de doorslag om te kopen; je kan hier flinke stammen mee verzagen. Goede stofafzuiging is wel noodzakelijk, anders loopt hij echt snel vol van binnen.

Geen idee of @Rdl het ook al ontdekt had, maar ik kwam er zelf pas na een jaar achter dat ook onder de zaagtafel nog geleidewielen zitten voor het zaagblad.
Daarnaast heb ik een extra omhulsel geprint wat aan de onderkant beter tussen de zaag en kast past, zodat het zaagsel beter afzuigt.


Ik had dezelfde opmerkingen/klachten als de topicstarter; ik heb hiernaast ook een zaagtafel (Dewalt 7492) die ook een slechte verstekgeleider heeft en ik heb de 4.5 ⭐ mitergauge van HookedonWood's chinatools gekocht; Die chinatool reviews zijn echt een aanrader overigens.
(volgens mij zit hij hier ook op het forum zelfs)
Daarnaast stoor ik me aan de verstelknoppen van de geleiderail; de grootste (en makkelijkst te bewegen) knop is voor / \ verstellen van die rail, de kleine knop (die ik veel vaker gebruik) is om de geleiderail los te draaien om hem rechtop of vlak te leggen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Stofzuiger werkt prima vind ik persoonlijk, maar je moet het stof gewoon direct onder het blad afzuigen.
Bij mij werkt dat in ieder geval veel beter.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Dat beetje speling van de verstekgeleider het weinig invloed op het zagen, het is nu eenmaal geen zaagtafel.
Je kunt deze speling er ook nog makkelijk uithalen door een strookje papier langs de geleider te lijmen. Blijft lang zitten.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
761
Nootdorp
Ik ben blij met de metabo stofafzuiging, die ik meteen kocht bij de metabo VVD. De stofzak heb ik vrij snel vervangen door de fijnstoffilter. Ik heb ook een dewalt zaagtafel, met een verloopstuk werkt de stofafzuiging prima. Ik heb wel de verrijdbare stofafzuiging. De garage wordt hier ook door 4 anderen gebruikt. Daarom heb ik alles verrijdbaar.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Geen idee of @Rdl het ook al ontdekt had, maar ik kwam er zelf pas na een jaar achter dat ook onder de zaagtafel nog geleidewielen zitten voor het zaagblad.
Stel altijd bij het wisselen van het lint beide opnieuw in.
Op het moment gebruik ik alleen de 19mm blad veel dus scheelt mag alles lekker laten zitten :)
Gebruik hem voornamelijk voor herzagen op het moment.

Ik heb dezelfde combinatie als de topicstarter; een Sabre 350 en een Camvac er bij; dit is een prima combinatie, zeker ook als je (net als topicstarter) ook een vandiktebank wil gebruiken.

Heb er wel een zelfbouw cycloon vat tussen gehangen...
De camvac was vrij snel vol met de vandiktebank.
En het leeg gooien van de camvac vond ik een zooitje geven.
Zal het ooit een keer moeten verbeteren maar voor nu scheelt het me de camvac 3x leeg gooien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.