Advies gezocht lijmen kast

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Hoi,

De laatste tijd ben ik wat meer bezig met het maken van kasten, uit Fins vuren underlayment. Ik vind het leuk spul om mee te werken en een frisse uitstraling.
Waar ik een beetje tegen aanloop is, hoe lijm je nou het beste zo'n kast in elkaar? De verbindingen maak ik met een lamellofrees of door een groef in de zijpanelen te frezen, in de achterkant bevestig ik een rug van 3mm board.

Mijn gedachten, ik moet tijdens/net na het lijmen bij de voorkant kunnen om te zien of het goed haaks zit en ik moet bij de achterkant kunnen om de rug te bevestigen. Daarnaast wil ik nog balkjes hebben lopen over de te lijmen delen omdat bv in onderstaand voorbeeld de kast 50cm diep is en ik anders bang ben dat het middelste deel niet genoeg wordt geklemd.

Onderstaande had ik eerst op zijn zijkant op de eettafel liggen, maar omdat ik de balkjes aan de zijkant gebruik, moesten er ook lange balken onder. Anders is er geen ruimte voor de bek van de lijmklem. Uiteindelijk had ik toen alle klemmen er slapjes op maar bleek hij een beetje doorgebogen te zijn waardoor de rug er niet in kon. Toen hem recht op gezet (stress stress haast haast) en toen ging het wel. Alleen recht op beginnen lijkt me dan weer geen optie.

Lang verhaal kort, ik kom er niet echt uit hoe je zoiets qua lijmen nou het beste aan kan pakken. Hoe zouden jullie dat doen?
WhatsApp Image 2021-01-18 at 12.39.51 (1).jpeg
WhatsApp Image 2021-01-18 at 12.39.51.jpeg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb veel afgekeken van de Koreaanse meubelmaker 'Vitten'. Heeft een kanaal op Youtube. Ik heb, mede door zijn video's, een pin nailer gekocht. Daarmee zet je de verschillende delen vast zodat de lijm kan drogen, maar ben je niet afhankelijk van lijmklemmen. Die minuscuul kleine pins zie je niet terug in je werk.
Je kan er ook voor kiezen om de achterwand er pas na afloop in te schuiven. Dan maak je de bodem dus iets korter aan de achterzijde. Heb ik ook van hem afgekeken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
leg hem op zijn achterkant op tafel
maak een paar hulpstukken waarmee je de hoeken haaks kunt klemmen
met behulp van twee lijmtangen.

de achterkant zet je er later pas in.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
lijmen is dikwijls stresserend door de korte opentijd van de lijm, die soms maar 8 min is
dat de salontafel niet het beste hulpmiddel is, begrijp ik volledig
ik zou 2 bokken plaatsen waarvan de bovenzijden perfect in hetzelfde vlak liggen
de kast op de zijkant plaatsen
liggers (met lijm) plaatsen
de andere zijkant er op
kast 90° draaien, zodat de achterkant op de bokken komt
maak klemhouten met bovenaan een dwarshoutje (dus T-vorm)
dat dwarshoutje leg je bovenop de voorkant van de kast, zodat het klemhout er niet afvalt
bovenaan een lijmklem er op, maar nog niet te strak
onderaan een lijmklem er op
beide klemmen strak aantrekken
1-handse klemmen vind ik handig
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb, ....., een pin nailer gekocht. Daarmee zet je de verschillende delen vast zodat de lijm kan drogen, maar ben je niet afhankelijk van lijmklemmen. Die minuscuul kleine pins zie je niet terug in je werk.....
Welke maat pins gebruik je? Ik heb dit ook wel eens gedaan. Misschien was ik er wat minder handig in maar bij mij gaven ze onvoldoende hechting om effectief te zijn. (die YT filmpjes van Vitten zijn leuk)

mvg
Klaas
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik gebruik de kleinste pins van Ecotools. Samen met hun pin nailer.
Het zijn koploze pins met een diameter van 0,64 mm. Bij mij zit het na een aantal pins zo vast als een huis.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Die kleine pins houden een wat kromme plaat niet recht.
bij dit soort platen heb je minimaal T-brads nodig om klemmen te vervangen.

persoonlijk zet ik er een paar schroeven in met een prop er op
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Bedankt voor de adviezen, ik zal de filmpjes eens bekijken. Ik heb nu alleen een bradtacker waarvan het te zichtbaar blijft. Met schroeven en propjes werken heb ik ook gedaan met eiken en vuren timmerpanelen, werkt ook goed. Maar dat werkt denk ik niet echt lekker met plaatmateriaal?

Ik ga vandaag of morgen weer een deel in elkaar lijmen en zal dan in ieder geval de T klemhoutjes proberen. Volgens mij heb ik ook nog ergens van die hoek klemmen liggen maar of dat nou echt goede kwaliteit is betwijfel ik, maar is het proberen waard :)
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik heb het 2de deel klaar om te gaan lijmen maar zit toch te twijfelen. Elke verbinding zitten 2 of 3 lamellos in.

Dus eerst in elkaar lijmen hoe hij nu staat, dan op zijn rug draaien, terwijl er 4 (buis)klemmen onder liggen? En dan bovenaan ook de lijmklemmen erop zetten? En dan eventueel nog wat hoekklemmen in de 4 hoeken?
WhatsApp Image 2021-01-19 at 18.56.05.jpeg

Of is het handiger om eerst de rode delen in elkaar te lijmen en later het geheel? Ik ben daarbij alleen bang dat er dan niet veel ruimte is om nog te passen
WhatsApp Image 2021-01-19 at 19.03.54.jpeg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Misschien is het voor jou handig om het een keer droog in de klemmen te zetten. Dus alles doen behalve de lijm. Dan weet je welke volgorde jou handigd, en welke klemmen je nodig hebt. Ook heb je dan een idee van tijd en de struikelblokken. Je kan op die manier alles op volgorde klaarleggen en dan met de lijm in 1 keer alles goed doen.
Zo doe ik het meestal, als ik een lastig stuk heb, en dan werkt het echt een stuk relaxter, dan dat je in het heetst van de strijd om een klem of klosje moet zoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet en janwillem

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
de collega's hebben jou goede raad gegeven
ik vat het samen om hen bij te treden

pins van 0,6 mm houden het hout op hun plaats, maar zorgen niet voor draagkracht
brads van 1 of meer mm wel, maar die geven een inslag
hoe langer de pins en brads hoe meer risico dat ze schuin schieten, en de punt te voorschijn komt
beide trekken het materiaal niet samen
houden het hoogstens tegen mekaar, maar pins het minst

hoe meer lamello's, hoe groter de draagkracht
op 50 cm zou ik er minstens 3 zetten
komt er veel gewicht in, zet er dan 5
is de kost niet

T-klemhouten zijn handig omdat je anders handen te kort komt om die vast te houden en tegelijkertijd je lijmklem te plaatsen + een te draaien/spannen

hoekklemmen zijn handig om haaks samen te stellen
je kan die kopen bv wolfcraft
of je kan uit mpx 3-hoeken zagen, waarin je een opening maakt om de lijmklemmen te plaatsen
vraag details, als dit onvoldoende duidelijk is

het lijmproces best eerst zonder lijm uitproberen
er bestaat houtlijm met een open tijd van 30 min

eerst op zijn kant op 2 bokken leggen (of minstens hoog genoeg) zodat je er nadien met de lijmklemmen onder kan
T-klemhouten laat zich makkelijkst plaatsen als ze vertikaal hangen, waarbij de kop van de T op de voorste of achterste kop van de vertikale stijl rust

in het eerst lijmen van de rode delen, en eventueel zelfs eerst laten drogen, zie ik geen voordeel
het haaks zetten + klemmen is hier nog moeilijker
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
982
Omgeving Eindhoven
En zorg dat je hulp hebt. Een paar handen extra om iets vast/recht te houden als jij er de klemmen op zet.
Wel van tevoren bespreken wat het plan de campagne is, zodat de ander ook weet wat van hem/haar verwacht wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Super, bedankt allemaal!
De mini brads ben ik ook een beetje bang voor dat dit materiaal niet 100% vlak genoeg is daarvoor en dat er dus toch wel wat klemkracht bij te pas moet komen

Ik heb eigenlijk in deel 2 overal 3 lamello's per verbinding gebruikt, behalve op de 2 verticale standers die de middelste plank ondersteunen, daar 2 maar daar was het meer om ze op de juiste plek te krijgen. Bij de foto uit de eerste post heb ik de planken ingefreesd omdat daar waarschijnlijk wat zwaardere dingen in gezet gaan worden dus wilde ik het zekere voor het onzekere nemen.

De hoekklemmen zelf maken klinkt interessant en ga ik ook zeker nodig hebben (die ik had liggen waren veel te klein en gammel). Het exact haaks krijgen blijft bij mij toch wel een dingetje.. Mocht je daar een plaatje van hebben, of de beste manier om die goed haaks te maken, graag. Die moeten natuurlijk ook perfect haaks zijn anders is het effect weer weg.

En het extra paar handen(y)(y) zonder mijn vriendin zou ik nergens zijn tijdens het lijmen. Gelukkig denkt en helpt ze graag mee :)

Uiteindelijk is dit hem geworden en ik ben er eigenlijk best tevreden mee, alleen al het veel erover nadenken en het hier erover te hebben heeft het in ieder geval een stuk relaxer gemaakt. Hem eerst even zonder lijm geprobeerd en in die volgorde uit elkaar gehaald waardoor het in elkaar zetten een stuk relaxer verliep. Uiteindelijk net niet helemaal haaks overal maar voor het oog helemaal goed.

Ik heb op de schragen de 2 langste balkjes gelegd die ik had, en daarop weer 4 balkjes, het hele ding opgebouwd, bovenop 4 balkjes, klemmen er lichtjes op, de 2 horizontale klemmen erop en vervolgens alles strak aangedraaid. Ik zal als het even is een foto van het eindresultaat posten.

Dank allen
WhatsApp Image 2021-01-19 at 21.21.58.jpeg
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Naast alle andere goede adviezen heb ik nog een tip.
Ik gebruik sinds een jaar of twee de lamello Zeta P. Ik weet dat het een behoorlijke investering is, maar ik vind het echt de moeite waard. Je kunt de corpussen veel gemakkelijker lijmen zonder klemmen te gebruiken. En ja de verbindingen (clamex of tenso) zijn niet goedkoop, maar ze hechten goed en zijn super handig.
Ik zou altijd de achterwand gelijk met het verlijmen vast schroeven. Dat zorgt er voor dat de kast mooi haaks wordt en dat de verbindingen niet belast worden tijdens en na het drogen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy en Bosquet

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik maak gebruik van de Bessey KRV lijmklemmen. Daar kun je ook "blocks" bij krijgen waardoor je je corpus in één kunt verlijmen én evt. je achterwand erop kunt plaatsen.

Je frontzijde rust op afstandhouders op je klemmen. Beetje cryptisch misschien, maar op YT staan wel duidelijke filmpjes over dit systeem.

De KRV sets ( ik heb 8 van 1000 en 8 van 1500 ) kun je onderling koppelen. Zo kun je dus ook lengte 2000, 2500 en 3000 maken.
 

Bijlagen

  • 20210123_123946.jpg
    20210123_123946.jpg
    197,7 KB · Weergaven: 11
  • 71L9yUAh+oL._AC_SY355_.jpg
    71L9yUAh+oL._AC_SY355_.jpg
    16,8 KB · Weergaven: 10
  • 17F7001-kp-blocks-pkg-of-4-u-0635.jpg
    17F7001-kp-blocks-pkg-of-4-u-0635.jpg
    124 KB · Weergaven: 11
  • 17F7001-kp-blocks-pkg-of-4-u-0640.jpg
    17F7001-kp-blocks-pkg-of-4-u-0640.jpg
    134,5 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Dat zijn nog 2 mooie aanvullende adviezen! Voor mij momenteel wel boven budget maar in de toekomst misschien een mooie investering. Voor nu is het in ieder geval weer gelukt :)
WhatsApp Image 2021-01-23 at 16.18.33.jpeg

WhatsApp Image 2021-01-23 at 16.18.33 (1).jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor en Bosquet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.