Advies gevraagd zagen/frezen van gelakt multiplex

Skukkenfluk

Nieuw lid
7 mrt 2018
2
0
Ik wil voor mijn volgende project kastdelen gaan maken van multiplex volgens het true 32 systeem.
Ik zou graag de vlakken donkergrijs hebben, en op de kopse kant het hout blijven zien.
Dit wordt vaker gedaan met melamine, maar dat wordt me te duur en te ingewikkeld.
Het wordt een werkbank in de garage, met de bedoeling true32 genoeg onder de knie te krijgen om daarna meubels voor in huis te beginnen maken.

Nu heb ik bedacht dat ik mijn platen multiplex zou kunnen lakken alvorens ze op maat te maken.
Ofwel schilderen en dan als de lak goed hard is de boel op maat frezen.
De vraag is dan in hoeverre mijn frees de verf afsnijdt of juist uitwrijft... en dan hangt het van de verf af ook nog.

Het kan bijna niet anders of iemand heeft dit eerder gedaan, tips over de te gebruiken verf zijn ook van harte welkom!
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Als je van die gegronde multiplex koopt doe je eigenlijk hetzelfde, toch? Moet wel lukken denk ik dan.
Dat true32 had ik nog nooit van gehoord, eens wat meer over lezen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Als je van die gegronde multiplex koopt doe je eigenlijk hetzelfde, toch? Moet wel lukken denk ik dan.
Dat true32 had ik nog nooit van gehoord, eens wat meer over lezen.

Volgens mij heet dat in Nederland raster 32 systeem, dat is de hart op hart afstand in mm tussen de gaatjes in de zijkanten.

Mvg, :),
 

WR1944

Oud hout
Ik heb een hekel aan verven of lakken of welke andere oppervlaktebehandeling dan ook. Maar soms kom je er niet onderuit. Als ik het zou moeten doen zou ik eerst alle panelen pasklaar op maat maken en dan pas gaan lakken. Dan kun je de panelen plat neerleggen en mooi onder de hand de kwast, roller of spuit hanteren. Het is zo'n beetje de manier waarop je een Ikea kast in elkaar zet. Recentelijk heb ik dit ook gedaan met een stel keukenkasten. Ook heb ik de 32 mm gatenrijen gemaakt met een Festool rail en een zelf geknutselde stop. Op het Internet kun je genoeg informatie vinden om de gaten op de juiste plaats te boren. Enkele Duitse leveranciers als Blum en Häfele hebben deze info in hun catalogi.
 

Skukkenfluk

Nieuw lid
7 mrt 2018
2
0
Als je van die gegronde multiplex koopt doe je eigenlijk hetzelfde, toch? Moet wel lukken denk ik dan.
Dat true32 had ik nog nooit van gehoord, eens wat meer over lezen.

Goed punt, ik ben bang dat m'n frees de donkere verf gaat uitsmeren op een gegeven moment, ik moet maar een paar teststukken maken dan zie ik het wel. of na elke plank de frees even door de thinner halen.

De truc van true32 is dat in tegenstelling tot andere 32mm systemen de totale buitenhoogte van je kast een veelvoud van 32mm is. Daardoor je verschillende hoogtes door mekaar kan stapelen, en dat geeft een speels modern effect. Nadeel daarvan is dat ieder vak zijn eigen boven-onder en zijkanten heeft, dus dan schieten de materiaalkosten de lucht in. Vandaar de keuze voor verf in plaats van melamine.

Ik heb een hekel aan verven of lakken of welke andere oppervlaktebehandeling dan ook. Maar soms kom je er niet onderuit. Als ik het zou moeten doen zou ik eerst alle panelen pasklaar op maat maken en dan pas gaan lakken. Dan kun je de panelen plat neerleggen en mooi onder de hand de kwast, roller of spuit hanteren. Het is zo'n beetje de manier waarop je een Ikea kast in elkaar zet. Recentelijk heb ik dit ook gedaan met een stel keukenkasten. Ook heb ik de 32 mm gatenrijen gemaakt met een Festool rail en een zelf geknutselde stop. Op het Internet kun je genoeg informatie vinden om de gaten op de juiste plaats te boren. Enkele Duitse leveranciers als Blum en Häfele hebben deze info in hun catalogi.

Los schilderen is het idee inderdaad, iets overmaats zagen, dan lakken en daarna op maat frezen. Overigens hoor ik dat je verven ook aan beide kanten moet doen tegen kromtrekken... wellicht dat de delen gewoon strak tegen mekaar schroeven het zelfde effect heeft.
 

WR1944

Oud hout
Quote:
Los schilderen is het idee inderdaad, iets overmaats zagen, dan lakken en daarna op maat frezen. Overigens hoor ik dat je verven ook aan beide kanten moet doen tegen kromtrekken... wellicht dat de delen gewoon strak tegen mekaar schroeven het zelfde effect heeft.
Unquote:

Niet overmaats zagen want dan heb je nog steeds hetzelfde probleem dat je geverfde vlakken moet bewerken. Alle delen zodanig voorbewerken dat je ze alleen nog samen moet lijmen, schroeven of wat dan ook. Stijl Ikea. Als je gaat lijmen moet je wel de te lijmen oppervlakken afplakken met tape.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
kan je niets over zeggen hangt heel erg van de verf af en hoeveel tijd je het wil geven om goed uit te harden.

persoonlijk zou ik kantenband toepassen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.