Advies gevraagd zaagtafel

wijk0983

Oud hout
22 sep 2013
2.505
555
Etten-Leur
De zaagsnede van een cirkelzaag (althans bij mijn huidige) is superglad. Zaag ook regelmatig tot ca 40 mm. Daarbij: Ik schulp bijvoorbeeld hout van 40 mm in plankjes welke ik dan verder verzaag in plankjes van nog dunner. Heb eerder lintzagen gehad maar de zaagsnede is toch best ruw en behoeft nabewerking.

Op een vandiktebank(je) hout tot 1 mm schaven is niet te doen.

Idealiter zou zijn om ook een lintzaag erbij te hebben, de benodigde ruimte heb ik helaas totaal niet beschikbaar.
Heb een fijne hegner figuurzaag staan die tot 40 mm kan zagen (met geduld)
Wellicht de hegner weg en lintzaag in de plaats? Is de zaagsnede van deze specifieke lintzaag dan gelijk aan die van de hegner figuurzaag ?
Ik hoop dat ervaren Pegas gebruikers dat kunnen beantwoorden. Zelf zie ik die machine opduiken als bijvoorbeeld bij ‘doosjesmakers’ of complexe vormen waarbij de zaagsnede niet nabewerkt lijkt te worden. De accuoplosding is er een om mee te nemen op lokatie en anders erg duur. Met lintzagen wordt fineer gezaagd door schulpen dus in principe komt dat in aanmerking.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.925
3.780
Gaanderen
De bank heeft net de hypotheekrente met 0,15 procent verlaagd omdat mijn woning een A++ energielabel heeft (gekregen), dus ga ik even uitrekenen hoelang het duurt om de aanschaf van een CSC50 'terug te verdienen'… ; )
De vraag is of de bank je rentekorting geeft omdat de waarde door de isolatiemaatregelen omhoog gaat of alleen vanwege het label.
Maakt verder niets uit want het resultaat is gelijk. Bedenk dat banken niets weggeven, alles is gecalculeerd.

Robberdebop

Actieve deelnemer
25 sep 2013
28
11
Ik hoop dat ervaren Pegas gebruikers dat kunnen beantwoorden. Zelf zie ik die machine opduiken als bijvoorbeeld bij ‘doosjesmakers’ of complexe vormen waarbij de zaagsnede niet nabewerkt lijkt te worden. De accuoplosding is er een om mee te nemen op lokatie en anders erg duur. Met lintzagen wordt fineer gezaagd door schulpen dus in principe komt dat in aanmerking.
Kijk, forum als dit is echt waardevol! Fineer schulpen met een lintzaag zonder nabewerking? En de hegner én de lintzaag kan ik qua ruimte niet kwijt. Ben met die hegner figuurzaag niet getrouwd. Sparingen/invallend zagen doe ik nooit.
Met Jarno van @LFlab heb ik ook contact gehad met betrekking tot lintzaag, hij heeft een Inca 260.
Heb een aantal filmpjes van die Pégas gezien. Erg mooie machine! Heb aan Jarno ook even geleden een paar foto’s gestuurd van hetgeen ik maak. Dit om een idee te geven. Onderstaand een paar foto’s

Bijlagen

• IMG_0971.jpeg
    IMG_0971.jpeg
    157,2 KB · Weergaven: 7
  • IMG_0527.jpeg
    IMG_0527.jpeg
    133,8 KB · Weergaven: 7
  • IMG_0526.jpeg
    IMG_0526.jpeg
    105,4 KB · Weergaven: 7
  • IMG_0897.jpeg
    IMG_0897.jpeg
    129 KB · Weergaven: 6
  • Wow
Waarderingen: Rmkat

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
107
80
Oosterbeek
Kijk nou:

Weet niet of het aan je eisen voldoet qua wat-ie aankan qua afmetingen
Maar is een kwaliteitsmachine waar tot nu toe weinig op geboden wordt.
Moeite van het uitzoeken waard
Werk al jaren met een nog oudere MK4 dan hier wordt aangeboden en zeker gezien wat je er mee maakt een heel serieuze machine.
Alleen een zaaghoogte van iets meer dan 30 mm is dan net te weinig begreep ik?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.