Advies gevraagd zaagtafel

Robberdebop

Actieve deelnemer
25 sep 2013
27
11
Beste forumleden,

mijn zaagwerk bestaat uit dikte 5 mm en dan stripjes zagen van bijv 1 mm tot balkjes met een dikte 40 mm zagen. Bouw hoofdzakelijk scheepsmodellen. Hiervoor gebruik ik een Inca junior zaagtafel. Voordeel van deze machine is een redelijk kleine footprint gecombineerd met een zeer hoge nauwkeurigheid. Genoemde stripjes van 1 mm is gewoon haalbaar. Kortom….tevredenheid alom…..tot dat….ik de festool csc50sys op youtube zag. Heb een zeer kleine werkplaats en de bescheiden afmetingen van deze machine zijn optimaal .Hoe mooi 🤩. Gebruiksgemak tot de macht 10. In vergelijking met mijn Inca veel stiller, minder “bruut” . Een formaat zaag in tafelformaat. Hoekverdraaiing hoogteinstelling digitaal, mjammie.

Wat zijn jullie ervaringen en wat jullie idee met betrekking tot een upgrade naar deze zaag? Is het de moeite van de investering waard? De investering is hoog, maar op termijn (even sparen) te doen.

Hoor graag van jullie!

Vriendelijke groet, Rob

Laatst bewerkt:

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
161
46
Alkmaar
Ik heb hier op dit forum nog niet veel ervaringen met deze machine voorbij zien komen. Meestal de grotere machines die de revu passeren. Zelf heb ik een TKS-80. Wel tevreden met de zaag en zeer tevreden met de Festool lineup in het algemeen.

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
64
28
Ik heb deze machine. Ik heb deze vooral gekocht om mee te nemen op verplaatsing. Het is een fantastische machine, hij is heel accuraat, heeft zeker genoeg kracht om door massief eik te gaan bijvoorbeeld. Ik gebruik het kleine schuiftafeltje ook zeer regelmatig.
Maar het heeft ook wel zijn beperkingen en je zal even voor jezelf moeten zien of die beperkingen je dagelijks gebruik niet in de weg zitten. De max breedte om te schulpen is bijvoorbeeld maar 28cm (even uit mijn hoofd), en voor wat grotere panelen is het tafel oppervlakte wel wat klein om handig te zijn.

Ik deed op verplaatsing vroeger alles met de invalzaag en dat was in veel gevallen zeer onhandig. Ik heb deze gekocht om daar mee te helpen en voor mijn use case ben ik er super blij mee. (Kijk zeker eens op rubart.de, daar heb ik hem gekocht en was toen veel goedkoper als in BE. )

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.081
304
Is het de moeite van de investering waard?
Volgens mij is dit een zaag die prima past bij jouw behoefte, maar tot die conclusie ben je zelf ook al wel gekomen.
Of het de investering waard is; met accu’s en lader zit je al snel boven de €2000,- Persoonlijk vind ik dit een fors bedrag voor hobbymatig gebruik, aan de ander kant een hobby mag best wat kosten, je hebt er tenslotte ook je plezier van.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.668
2.777
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Robberdebop
festool hoef je niet in vraag te stellen
de stand van je bankrekening wel
wat niet belet dat ik heel wat festool heb
als de bankrekening het toelaat, kies ik voor comfort en gebruiksgemak

mogelijks kan je de titel met 'festool csc50sys' aanvullen
dat verduidelijkt het bericht + vergemakkelijkt in de toekomst zoeken door andere leden
dank !

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
168
70
Noord-Limburg, Vlaanderen
Ik deed op verplaatsing vroeger alles met de invalzaag en dat was in veel gevallen zeer onhandig. Ik heb deze gekocht om daar mee te helpen en voor mijn use case ben ik er super blij mee. (Kijk zeker eens op rubart.de, daar heb ik hem gekocht en was toen veel goedkoper als in BE. )
Goede tip #jenzz10

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.924
3.777
Gaanderen
Ik heb er een keer mee gezaagd. Verbaasd over de resultaten. Top machientje.
Voor mij te klein en aangezien ik hem niet aanschaf om op locatie te werken is een accu voor een tafelzaag niet nodig.

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
64
28
Goede tip #jenzz10
Toen ik hem kocht was de set met de bijhorende mft tafel duurder dan de set en de tafel apart te kopen. Om de 1 of andere vreemde reden, het loont om dat ook na te kijken. Het schol bij mij toen zeker 200€…

Robberdebop

Actieve deelnemer
25 sep 2013
27
11
Allen bedankt voor de reacties!
Ik heb deze machine. Ik heb deze vooral gekocht om mee te nemen op verplaatsing. Het is een fantastische machine, hij is heel accuraat, heeft zeker genoeg kracht om door massief eik te gaan bijvoorbeeld. Ik gebruik het kleine schuiftafeltje ook zeer regelmatig.
Maar het heeft ook wel zijn beperkingen en je zal even voor jezelf moeten zien of die beperkingen je dagelijks gebruik niet in de weg zitten. De max breedte om te schulpen is bijvoorbeeld maar 28cm (even uit mijn hoofd), en voor wat grotere panelen is het tafel oppervlakte wel wat klein om handig te zijn.

Dat scheelt best in de aanschaf! Bedankt!
Schulpen tot die breedte doe ik nooit, dus dat zal geen beletsel zijn.
Ik heb hier op dit forum nog niet veel ervaringen met deze machine voorbij zien komen. Meestal de grotere machines die de revu passeren. Zelf heb ik een TKS-80. Wel tevreden met de zaag en zeer tevreden met de Festool lineup in het algemeen.
tks80 raak ik qua afmetingen niet kwijt in mijn kleine werkplaats. Heb wel begrepen dat dit ook een heel fijne machine is en behoorlijk stil. Hetgeen ook een belangrijke afweging is.

Bij modelbouw denk ik meteen aan proxxon. Of is dat dan toch weer te klein?
De Proxxon heb ik gehad, maar deze kan een 35 mm dik hout helaas niet aan.

Als ik de positieve reacties lees dan wordt dit een mooi spaardoel! Ben gestopt met roken, het geld wat ik hieraan normaliter besteed leg ik al een tijdje apart. Gaat best hard met 40 euro per week.

Robberdebop

Actieve deelnemer
25 sep 2013
27
11
Ik heb er een keer mee gezaagd. Verbaasd over de resultaten. Top machientje.
Voor mij te klein en aangezien ik hem niet aanschaf om op locatie te werken is een accu voor een tafelzaag niet nodig.
Die kleine afmeting is eigenlijk hetgeen ik dus zoek. In Amerika had je voorheen een byrnes zaag. Tijd uit productie geweest wegens overleden mr Byrnes, maar begrijp dat ze de productie weer starten. Ik denk met deze festool het beste van beide werelden gecombineerd te hebben. Als festool ook nog een lichtnetaansluiting zou hebben dan helemaal optimaal

wijk0983

Oud hout
22 sep 2013
2.505
555
Etten-Leur

Beste forumleden,

mijn zaagwerk bestaat uit dikte 5 mm en dan stripjes zagen van bijv 1 mm tot balkjes met een dikte 40 mm zagen. Bouw hoofdzakelijk scheepsmodellen. Hiervoor gebruik ik een Inca junior zaagtafel. Voordeel van deze machine is een redelijk kleine footprint gecombineerd met een zeer hoge nauwkeurigheid. Genoemde stripjes van 1 mm is gewoon haalbaar. Kortom….tevredenheid alom…..tot dat….ik de festool csc50sys op youtube zag. Heb een zeer kleine werkplaats en de bescheiden afmetingen van deze machine zijn optimaal .Hoe mooi 🤩. Gebruiksgemak tot de macht 10. In vergelijking met mijn Inca veel stiller, minder “bruut” . Een formaat zaag in tafelformaat. Hoekverdraaiing hoogteinstelling digitaal, mjammie.

Wat zijn jullie ervaringen en wat jullie idee met betrekking tot een upgrade naar deze zaag? Is het de moeite van de investering waard? De investering is hoog, maar op termijn (even sparen) te doen.

Hoor graag van jullie!

Vriendelijke groet, Rob
Mss wat late reactie maar is een precisie lintzaagmachine bijv Pegas dan niet geschikt(er) voor wat jij doet? Mij lijkt zo’n accu cirkelzaag voor het hele dunne werk minder passend.

Robberdebop

Actieve deelnemer
25 sep 2013
27
11
Mss wat late reactie maar is een precisie lintzaagmachine bijv Pegas dan niet geschikt(er) voor wat jij doet? Mij lijkt zo’n accu cirkelzaag voor het hele dunne werk minder passend.
De zaagsnede van een cirkelzaag (althans bij mijn huidige) is superglad. Zaag ook regelmatig tot ca 40 mm. Daarbij: Ik schulp bijvoorbeeld hout van 40 mm in plankjes welke ik dan verder verzaag in plankjes van nog dunner. Heb eerder lintzagen gehad maar de zaagsnede is toch best ruw en behoeft nabewerking.

Op een vandiktebank(je) hout tot 1 mm schaven is niet te doen.

Idealiter zou zijn om ook een lintzaag erbij te hebben, de benodigde ruimte heb ik helaas totaal niet beschikbaar.
Heb een fijne hegner figuurzaag staan die tot 40 mm kan zagen (met geduld)
Wellicht de hegner weg en lintzaag in de plaats? Is de zaagsnede van deze specifieke lintzaag dan gelijk aan die van de hegner figuurzaag ?

Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.392
1.094
Enschede, Twente
De bank heeft net de hypotheekrente met 0,15 procent verlaagd omdat mijn woning een A++ energielabel heeft (gekregen), dus ga ik even uitrekenen hoelang het duurt om de aanschaf van een CSC50 'terug te verdienen'… ; )

• Haha
Waarderingen: Wim Kluck

Robberdebop

Actieve deelnemer
25 sep 2013
27
11
De bank heeft net de hypotheekrente met 0,15 procent verlaagd omdat mijn woning een A++ energielabel heeft (gekregen), dus ga ik even uitrekenen hoelang het duurt om de aanschaf van een CSC50 'terug te verdienen'… ; )
Joh, zie jij het verbeteren van je energielabel dan als zijnde motiverende maatregel?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.392
1.094
Enschede, Twente
Joh, zie jij het verbeteren van je energielabel dan als zijnde motiverende maatregel?
Mwôh… Ik zie het verruimen van mijn besteedbare inkomen als mogelijkheid dingen aan te schaffen die anders wat langer uitgesteld zouden worden. Toen ik vier jaar geleden een flink lagere rente kreeg heb ik die 'windfall' gebruikt om te investeren in een vlakvandiktebank en een lintzaagmachine. Word ik nog steeds blij van als ik die gebruik.

En om mijn energielabel nog te 'verbeteren; kreeg ik het advies om de betonnen vloeren eruit te slopen en nieuw aan te laten leggen (schuimbeton!) voor geschat 35 mille. Kwam er een plusje bij. (Heb dus nu nog minder vertrouwen in dit soort adviesbureaus -- maar het was gratis, dus dan mag je als NL'er niet klagen…)

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.