Advies gevraagd: Werkbank

Eustace

Nieuw lid
28 dec 2023
13
0
Groningen
Mijn allereerste (echte) werkplaats heeft natuurlijk een fatsoenlijke, toekomstbestendige werkbank nodig. Eerder volstond een oude keukentafel van Ikea nog wel maar die ben ik nu wel echt ontgroeid.

In de bijlages zit een screenshot van de bank en de sketchup files van de huidige staat. De maten van het hout kloppen nog niet helemaal want ik twijfel nog over het te kiezen hout maar kwa plaatsing en inrichting zal dit het ongeveer wel worden. Het gele object is de zaagtafel en het blauwe object is de stofafzuiging.

Onder de zaagtafel komen wat vakken en/of laden om zaaggerelateerde spullen in te leggen. In het midden van de tafel, tussen de opstaande schotten komen 2 ladenkasten. Aan het einde twijfel ik nog een beetje, voor nu denk dat ik er een paar open planken in maak waar ik gemakkelijk spullen op kan leggen en onderin wat gereedschap in kwijt kan. In de toekomst ga ik wil ik in een hoek een tafelfrees plaatsen. Er lijkt ook nog wat ruimte naast de stofafzuigen te zitten, wellicht dat ik daar een paar balken plaats zodat ik daar lijmklemmen kan ophangen.

In het ontwerp zit bij de poten wat extra ruimte, ik wil daar deze constuctie voor gaan gebruiken.

Dit is in grote lijnen mijn idee voor de werkbank maar ik twijfel toch nog over een paar zaken:

1) in het ontwerp zijn allerlei balken geplaats en die wil ik gaan verlijmen en schroeven, heeft het veel toegevoegde waarde om deze verbindingen uit te breiden met halfhoutse hoekverbindingen? Ik wil natuurlijk niet dat de hele tafel heen en weer schud tijdens het schaven en in het huidige ontwerp is er niet echt een plek voor een diagonale balk om die klappen op te vangen.

2) Het type hout voor het werkblad moet nog gekozen worden. Het plan is om er een paar T-tracks in te monteren dus ik neig momenteel naar Multiplex, Betonplex en full colored MDF. De verschillen tussen de materialen zijn wel te vinden op het internet natuurlijk maar het is voor mij lastig in te schatten wat de gevolgen zijn mbt 'het zijn van een werkblad'. Heeft iemand ervaring met deze materialen? Ik begreep ook dat niet alle materialen even geschikt zijn voor dogholes, weet iemand toevallig of dat voor deze varianten van multiplex? Of heeft iemand anders een beter alternatief voor een vergelijkbare prijs?

3) Momenteel is mijn garage niet optimaal geisoleerd, met name de vloer. Dat zijn klinkers en zo als nu met de vele regenval komt t water wat omhoog en wordt t vochtig. Karton en stof hebben daar last van maar op ijzer e.d. heb ik nog geen sporen gezien. Dat komt waarschijnlijk omdat er genoeg tocht door de garage trekt. Is het een goed idee om voor de werkbank geimpregneerd hout te gebruiken? Of is dat zonde van het geld en kan ik beter de tafel altijd van de grond tillen (mbv wielen, niet ingetekend) om zo de poten droog te houden?

4) Het ontwerp is nu 1 meter breed en iets van 2.77m lang. Heeft het veel toegevoegde waarde om dit naar 1.20m breed te brengen of is dat in de praktijk overbodig/onhandig?

Graag hoor/lees ik jullie feedback op dit project, ook al is het mijn eerste project... dont be gentle... ik ben hier om de leren :)

Bedankt voor het lezen!

Thomas
 

Bijlagen

  • werkbank 0.1.skp
    194,9 KB · Weergaven: 4
  • werkbank_1.png
    werkbank_1.png
    152,8 KB · Weergaven: 59
  • werkbank_2.png
    werkbank_2.png
    206,2 KB · Weergaven: 36
  • werkbank_3.png
    werkbank_3.png
    243 KB · Weergaven: 33
  • werkbank_4.png
    werkbank_4.png
    271,7 KB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt:

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
Ik zou sowieso (geremde) wielen gebruiken. Altijd handig als het even verplaatst moet worden.
Mijn eigengemaakte werkbank heeft een basisblad van multiplex met daarop een mdf plaat. Als het werkblad dan te erg beschadigd raakt door materiaal, lijm, ... is het gewoon een kwestie van het topblad te vervangen.
 

Eustace

Nieuw lid
28 dec 2023
13
0
Groningen
Ik twijfelde wat over geremde wielen, die zitten namelijk altijd aan een draai-as gemonteerd en naar mijn beste weten is dat niet geklemd/geblokkeerd tijdens "geremde-modus" waardoor er nog wel wat speling overblijft. Of is dat niet aan de orde? Het nut van wielen zie ik wel in en daarom is nu het plan om die constructie van ProperDIY (zie link) toe te passen, hiermee staat de tafel standaard op zijn poten en kan ie gemakkelijk op wielen gezet worden.

Het hebben van een topblad is wel een prima idee trouwens, een beschadiging is snel gemaakt
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
Ik twijfelde wat over geremde wielen, die zitten namelijk altijd aan een draai-as gemonteerd en naar mijn beste weten is dat niet geklemd/geblokkeerd tijdens "geremde-modus" waardoor er nog wel wat speling overblijft.
Klopt, maar ik heb daar nog geen problemen mee ondervonden. Er bestaan ook wielen die compleet wegzakken bij niet-gebruik. Kijk maar eens op de site van Paoson. Die maakt daar graag gebruik van. Geen idee waar ze te koop zijn, maar ik heb niet het idee dat het goedkoop zal zijn.
1704739663085.png
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Persoonlijk zou ik een ander project eerst doen, namelijk isoleren en vloer aanpakken. Ik heb stukken gereedschap zien roesten door ernaar te kijken... Zie bijlage voor ontwerp dat ik heb gebruikt, weliswaar ander doeleinde maar ik kan je zeggen dat de verbindingen heel sterk zijn en het ding zeer stabiel staat. Haal er je voordeel uit ;)
 

Bijlagen

  • Roubo-Workbench.pdf
    4,9 MB · Weergaven: 33

Eustace

Nieuw lid
28 dec 2023
13
0
Groningen
Volgens google image search zijn dat "CasterHQ - Retractable Leveling Machine Casters", beetje onduidelijk of het echt van CasterHQ is gezien ze er ook van Homtone zijn, 4 voor 50,00 amazon. Dit ga ik wel serieus overwegen want dat lijkt me ongeveer even duur als mijn eerdere oplossing.

De vloer eerst isoleren zou heel wenselijk zijn maar staat nu gepland voor komende zomer. Bedankt voor de pdf, ik zal daar ook de bijbehorende videos eens van bekijken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
De meeste geremde zwenkwielen zijn ook geblokkeerd op de zwenking. Dat is natuurlijk simpel te testen in een winkel.. Ik heb de mijne onder de zaagtafel/freestafel/werkbank van Paoson. 100mm zwenkwielen, 2 geremd.. werkt super
 

Nightwatcher

Actieve deelnemer
12 nov 2018
48
3
Vught
Haha lijkt ongelofelijk veel op mijn eerste werkbank. Het topblad had ik van betonplex gemaakt. Heb er later een bankschroef opgemaakt. Maar hij heeft nooit echt goed gewerkt. Kennelijk is werkhoogte een ding. Maar wist ik veel. Nogmaals was mijn eerste werkbank. Ben nu op het punt dat ik afgelopen zomer een schuur heb gebouwd. Nu de inrichting nog. (+nieuwe werkbank) natuurlijk..
 

Bijlagen

  • IMG-20230409-WA0002.jpg
    IMG-20230409-WA0002.jpg
    127,2 KB · Weergaven: 62
  • Leuk
Waarderingen: Eustace

Eustace

Nieuw lid
28 dec 2023
13
0
Groningen
Wat leuk dat je er hier een foto van deelt. Er lijken inderdaad wel overeenkomsten te zijn.

Zijn er dingen die zeker anders gaat doen bij de nieuwe werkbank of juist over wilt nemen?
 

Nightwatcher

Actieve deelnemer
12 nov 2018
48
3
Vught
Wat leuk dat je er hier een foto van deelt. Er lijken inderdaad wel overeenkomsten te zijn.

Zijn er dingen die zeker anders gaat doen bij de nieuwe werkbank of juist over wilt nemen?
Ja het is wel een beetje een leerproces denk ik. Ik ga de moravian workbench bouwen van het wood by Wright YouTube kanaal. Zowiezo ben ik 1,90 dus moet de nieuwe werkbank iets over de meter hoog worden. Nu was hij 90 cm geloof ik. Daar kan ik niet prettig aan werken. Paul sellers ( ook een youtuber) had een hele mooie video over ideale werkhoogte. Heel veel van opgestoken..
 
  • Leuk
Waarderingen: Eustace

Nightwatcher

Actieve deelnemer
12 nov 2018
48
3
Vught
Ja het is wel een beetje een leerproces denk ik. Ik ga de moravian workbench bouwen van het wood by Wright YouTube kanaal. Zowiezo ben ik 1,90 dus moet de nieuwe werkbank iets over de meter hoog worden. Nu was hij 90 cm geloof ik. Daar kan ik niet prettig aan werken. Paul sellers ( ook een youtuber) had een hele mooie video over ideale werkhoogte. Heel veel van opgestoken..
 

Jaak Paesen

Actieve deelnemer
21 dec 2022
35
46
Vlissingen
Onlangs ook een werkbank gemaakt. Ik heb er bewust voor gekozen om er niet aan te werken als het op wieltjes staat, bij het schaven of zagen heb je toch meer stabiliteit als de bank op zijn poten staat. Wieltjes besteld bij Zwenkwiellen.nl en gebruik gemaakt wat ik had liggen (koker profiel dat tussen de dubbele poten paste). Voet op het eind zetten, blokje hout ertussen en rijden, werkt prima voor mij. Heb voorlopig alleen 2 wieltjes onder de zware zijde, de kant waar de zaagmachine staat. Kan de andere kant gemakkelijk beetje optillen en aan de kant rollen.
 

Bijlagen

  • 20231231_171813.jpg
    20231231_171813.jpg
    63,8 KB · Weergaven: 48
  • 20231216_164109.jpg
    20231216_164109.jpg
    80,6 KB · Weergaven: 41
  • 20231216_164049.jpg
    20231216_164049.jpg
    73,8 KB · Weergaven: 43
  • Leuk
Waarderingen: Eustace

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
62
34
Staden
Klopt, maar ik heb daar nog geen problemen mee ondervonden. Er bestaan ook wielen die compleet wegzakken bij niet-gebruik. Kijk maar eens op de site van Paoson. Die maakt daar graag gebruik van. Geen idee waar ze te koop zijn, maar ik heb niet het idee dat het goedkoop zal zijn.
Bekijk bijlage 139651
Ik gebruik al jaren soortgelijke wielen en ben er zeer tevreden over. Hou er rekening mee dat je werkbank een serieus gewicht zal krijgen. Mijn werkbank is een beetje een mix van paoson en hooked on wood, is 1m op 1.8m en weegt leeg al zo'n 250kg.
DSCN3161.JPGIMG_3005.JPG

Die van jou wordt nog een heel stuk langer, naar mijn inziens denk ik dat je dan beter afbent met 2 modules. Een kleine voor je zaagtafel en dan een grote als werkbank. Niets vervelender als je op je werkvlak bezig bent iets te monteren als je er dan achter komt dat je nog iets moet zagen en dan alles moet verleggen om toch die zaagsnede te kunnen maken. Dan is het makkelijker om enkel uw zaagtafel wat achteruit te rollen tot je plaats genoeg hebt.

Voor je frame kan je ook multiplex gebruiken. Dit hout leeft niet en kan je een zeer rigide constructie mee bekomen.
Werkblad van mij is zwart mdf die geolied is, ben ik zeer tevreden van. Lijmresten laten zich gemakkelijk verwijderen en kan je zelfs makkelijk afnemen met een vochtige doek.
68570751739__0EC9063E-03F4-4217-9B7E-1B40BE355529.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.