Advies gevraagd: Welke Kolomboor?

Inez

Nieuw lid
5 nov 2023
3
5
Hoofddorp
Ik wil een kolomboor aanschaffen en ben daarom op zoek naar een leuk, portomomee vriendelijk exemplaar.

Welke raden jullie aan voor een beginner met een kleine werkplaats? En waarom juist die?
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Ik zou een dure kopen. Die zijn beter dan een goedkope. Maar ik kan niet in jou portemonnee kijken dus je moielijk een goed advies geven.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
212
11
65
Drachten - Buitenpost.
Wat voor werkzaamheden ga je ermee doen?
Hout / metaal / welke diameters / grote werkstukken of kleine / moet je vaak van toerental wisselen enz. enz.
Wil je nieuw of kan een gebruikte ook wel?
Zomaar een paar vragen die van belang kunnen zijn.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik zou een dure kopen. Die zijn beter dan een goedkope. Maar ik kan niet in jou portemonnee kijken dus je moielijk een goed advies geven.
Duur wil niet altijd zeggen beter!
Het is in eerste instantie van belang dat duidelijk is wat je met de machine wilt doen.
 

Inez

Nieuw lid
5 nov 2023
3
5
Hoofddorp
@Hed , we zijn onze boot aan het opknappen dus in eerste instantie voornamelijk hout, wellicht op termijn af en toe wat metaal. Gaten tot circa 1 cm. 2e hands is op zich geen probleem maar zeker dan heb ik geen flauw idee wat een goeie prijs/kwaliteit verhouding is!
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
In het geval van en tafelboormachine, dat zal zij bedoelen, is er echt wel verschil in kwaliteit en gebruiksgemak tussen een paar honderd euro machine en die van een paar duizend.
optie 1: Boorprul van de Lidl. Werkt maar je accumachine ga je liever pakken om een gat te boren.
optie 2: Made in China zonder merknaam. Kan goed zijn maar ook teleurstellen. Soms inderdaad niet evenredig met de prijs.
optie 3: Merkmachine met wieltje aan de zijkant. Ik hoor soms positieve berichten, maar gemiddeld kleine slag en uitlading, herrieschappers. Zie optie 1…..
Optie 4: Gebruikt met een bekende merknaam er op. Prima keuze mits de spindel niet krom is of de tafel gescheurd is. Rest is wel te fixen als je handig bent.
Optie 5: Nieuw met merknaam, categorie 2000,- +. Als je het er voor over hebt is dit je meest verstandige keuze. Ben je veelboorder is dit een reden om nog meer te gaan boren.

als je een keuze kan/wil maken krijg je hier vast hulp met advies voor de beste machine.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
212
11
65
Drachten - Buitenpost.
Dan zou je genoeg hebben aan een instap model dus, ik zag al een 2e handsje op Mp staan voor € 50,- en zo zijn er wel meer te vinden.
Bij aankoop even testen op speling en werking.
Mocht je later wat groter willen of uitgebreider dan verkoop je deze weer.
Maar om wat boorervaring op te doen zou ik niet te duur en moeilijk doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Inez

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Krachtstroom is de dealbreker. Er staat voor 100 euro ook nog een knappe TNW in Houten. Maar ook krachtstroom.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Waarom te weinig? Er komen geregeld koopjes langs. Maar je moet vaak snel reageren.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Hoi @Inez ,
Een tweedehands machine wordt het denk ik niet, want dan moet je er wel wat kijk op hebben, zodat het waarschijnlijk een nieuwe moet worden.
Ik denk dat een hbm wel wat voor je kan zijn, al weet ik het toekomstige gebruik natuurlijk niet.
Een compacte machine, nogeenvoudig verplaatsbaar en een boortafel die je met een slinger kan verstellen. Het is een lichte machine ( motor is niet heel erg krachtig) maar boren in hout zal geen probleem zijn. Dat 'professioneel' moet je met een korreltje zout nemen trouwens.

Een kwalitatief betere machine is de huvema hu13.

En ook over contimac machines zijn gebruikers over het algemeen tevreden.

Je kan ook nog denken aan een boorstandaard met een boormachine, maar misschien dat je zelf dat idee al hebt verlaten omdat je namelijk expliciet naar een kolomboormachine vraagt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Inez

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Best lastig om iemand te adviseren. Gemiddelde consument zal ws geen eisen stellen aan betrouwbaarheid, gebruiksgemak en snelheid. Een instapmodel Chinees zal bevallen als je geen referentie naar iets professionelers hebt en geen gaten van 13mm in staal gaat boren of een grote gatzaag gebruikt. Probleem is dat deze machines een te hoog toerental hebben. Prima voor hout en kleine gaatjes.

Als het echt goedkoop moet heb ik nog een Huvema HU16 liggen. Heeft per ongeluk een nachtje in de regen geslapen….
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik heb mijn kolomboor eruit gegooid en er een Wabeco boorstandaard voor in de plaats gezet. Geen moment spijt gehad. Nauwkeuriger, kleiner, meer vermogen en ik gebruik hem nu veel meer want deze kan ik wel laten staan. Ook is de uitlading een stuk groter dan de meest kolomboren. Moet je veel in metaal boren met name als het wat groter en dikker materiaal is dan zou ik de wabeco niet nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Inez

Jollenbaas

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
74
39
Velserbroek
www.ssrp.nl
Wat HBM betreft deze zijn de collectie kolomboormachines aan het wijzigen... Op zich is de HBM14 goed maar deze heeft geen spanen opvangbak (erg handig) en hij draait op de laagste stand nog te vlug voor metaal en m.i. net langzaam voor hout.
Niet meer te koop maar ik heb nu de HBM20 MDD die wel groot is maar erg goed bevalt bij metaal en hout.
Wellicht komt hij weer in het assortiment.
 
Laatst bewerkt:

Ben55

Nieuw lid
26 dec 2019
12
9
Bn in bezit van de Bosch PBD 40. Wat daar erg aan mis is een kantelbare tafel. Verder zit de boor wel erg dicht op de poot. Mijn advies is om daar op te letten, geeft een hoop ergernis om nu juist dat ingewikkelde gat net niet te kunnen boren
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.