Advies gevraagd voor Vochtwerende toilet achterwand

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik ben bezig met een hangend toilet in de badkamer Maar nu is de vraag waar maak ik de achterwand van.
Maak ik deze van watervast spaanplaat of twee lagen groengips. Wat is jullie advies.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Bovenstaande oplossingen vertrouwen volledig op het het stalen frame en de 4 bevestigingspunten. Ikzelf heb heb de boel hier voorzien van 18 mm watervast verlijmd multiplex. Het multiplex zit dan ook met regels aan de zijwanden van de toiletruimte vast.

Aangezien ik slechts eem lambrisering van tegels maakte en de rest stucwerk heb ik over het multiplex eerst nog een laag groene gipsplaat gezet.

Andere tip; vul de ruimte tussen de achterwand en de vloerstaanders van het stalen frame op met een balkje of een steen. Zo kan het frame zich niet loswrikken en onderuit kantelen wanneer de schroeven/pluggen loskomen.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Waarom zou je die plaat tegen het frame lijmen? Ik heb al een hoop van die frames geplaatst en gesloopt. Ik heb nog nooit gezien dat de bevestigingsbouten los kwamen. Volg gewoon de montage instructies van de fabrikant. Toen die frames net op de markt waren, zaten ze met 6 bouten vast. Dat bleek dus niet nodig, want die middelste bevestigingspunten zijn in de loop van de tijd verdwenen.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Waarom zou je die plaat tegen het frame lijmen? Ik heb al een hoop van die frames geplaatst en gesloopt. Ik heb nog nooit gezien dat de bevestigingsbouten los kwamen. Volg gewoon de montage instructies van de fabrikant. Toen die frames net op de markt waren, zaten ze met 6 bouten vast. Dat bleek dus niet nodig, want die middelste bevestigingspunten zijn in de loop van de tijd verdwenen.
Is dit een reactie op mijn post? Ik heb het niet over lijmen gehad. Ik heb de plaat wel vastgeschroeft aan het frame.

Wat betreft de.noodzaak. Ik heb de tip om het op deze manier te doen gekregen van twee ervaren bouwvakkers.

Daarbij stond een van mijn frames op een nehobo verdiepingsvloer dat voelde inderdaad niet stabiel aan na montage met pluggen en bouten in de vloer.

Wat hier ook meespeelt is dat ik .niet slechts een toiletombouw.maakte maar een complete valse wand , zie foto. Ik weet niet hoe dit bij Ts is.
 

Bijlagen

  • IMG_20230320_073130.jpg
    IMG_20230320_073130.jpg
    23,2 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Nova had het over lijmen. Dat is niet nodig. Als de plaat aan de rest van de ombouw vast zit, is het niet nodig om de plaat ook nog aan het toiletframe zelf vast te schroeven. Het maakt verder geen verschil of de wand half of heel is. Als je problemen hebt met het bevestigen in de vloer, zet je het frame op een balk of een metalstud profiel, dat aan de wanden vast zit. De bijgeleverde pluggen hebben een spreidfunctie. Die doen het ook prima in een nohobo vloer. Maar als je er geen goed gevoel bij hebt, kan het verder geen kwaad om extra bevestigingen te maken.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Nova had het over lijmen. Dat is niet nodig. Als de plaat aan de rest van de ombouw vast zit, is het niet nodig om de plaat ook nog aan het toiletframe zelf vast te schroeven. Het maakt verder geen verschil of de wand half of heel is. Als je problemen hebt met het bevestigen in de vloer, zet je het frame op een balk of een metalstud profiel, dat aan de wanden vast zit. De bijgeleverde pluggen hebben een spreidfunctie. Die doen het ook prima in een nohobo vloer. Maar als je er geen goed gevoel bij hebt, kan het verder geen kwaad om extra bevestigingen te maken.

Wat betreft de pluggen in de nehobo vloer, mijn ervaring is daar echt anders, het zat gewoon echt niet vast. De ervaring en tips van ervaren bouwvakkers gaven voor mij de doorslag om wel voor extra bevestiging te kiezen. Het kan namelijk zeker geen kwaad en verminderd gewoon het risico op een onderuitzakkende pot in de toekomst.

Maar goed, ik laat het hierbij,Ts heeft nu voorbeelden en mogelijkheden genoeg lijkt me.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Allen bedankt voor het advies. Ik overweeg nu een houtenframe om het ijzerenframe te maken met daartegen een watervaste spaanplaat en gips geschroefd op het houtenframe.
Wedi plaat valt af niet in de buurt te koop en prijstechnisch niet interessant.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.