Advies gevraagd voor maken van hardhouten bijzettafels

jlost

Nieuw lid
21 jan 2021
5
0
Beste forumleden



Omdat ik (bijna) geen ervaring heb met houtbewerking een paar vragen voor een buitenproject.

Van wat meranti (tenminste dat denk ik) kozijn/deur hout wil ik een paar bijzet tafeltjes maken voor in de tuin. Hebben jullie adviezen voor het werken met deze houtsoort. Ik ben met name benieuwd naar welke houtverbinding het best te gebruiken, welk soort lijm evt. wel/niet gebruiken. De delen van de deur wil ik aan elkaar verbinden voor het blad. De kozijnen wil ik gebruiken voor de poten Met welk zaagblad (aantal tanden) deze houtsoort het best te zagen? Zijn er andere adviezen m.b.t. bijvoorbeeld randen frezen en of schuren? De tafeltjes moeten zwart van kleur worden. Welke soort matte buiten lak of buitenbeits kun je hiervoor het best gebruiken?



Hoor graag jullie adviezen



Mvrgr

Jacob
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.987
Klein-Brabant, Vlaanderen
serieuze vraagstelling :unsure:
heb je wat foto's ?
voor een tafel die buiten komt, lijm je best zo weinig mogelijk
verbindingen schroeven
kans op water dat blijft staan, beperken
behandelen ? als het hout reeds behandeld is, dan wordt dat minder makkelijk
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
752
Enschede, Twente
Geef even aan welke apparatuur/gereedschap je tot je beschikking hebt. Dat helpt bij de advisering : )
Lijm: in elk geval een voor buiten geschikte soort gebruiken, dus voor de klassieke houtlijm D3 of hoger.
Schroeven: gewone schroeven verdiept gebruiken en afplamuren. RVS-schroeven kunnen in het zicht. Altijd voorboren.
Zagen: als je enkel hoeft af te korten (dus niet overlangs zagen), kom je met een handzaag al heel ver. Ik ben een fan van Japanse trekzagen & dan ligt de aankoop van een Ryoba-model voor de hand — daarmee kun je zowel afkorten als schulpen (langs-zagen).
Randen afwerken gaat prima met schuurpapier en een handblok. Met drie of vier grits kun je in principe alles doen: 80, 120, 180, 240.
Afwerking: een goede buitenbeits ligt voor de hand. Spannender is bijvoorbeeld Shou-sugi-ban, dwz met een brander schroeien tot er een krokodillenhuid ontstaat, dat afborstelen en afwassen en met een bootlak oid afwerken. Ook leuk: oost-indische inkt gebruiken en dan transparante lak.
Poten aan de onderkant voorzien van een stukje leer/rubber/aluminium om te voorkomen dat er vocht intrekt.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.795
950
Leeuwarden
Zie voor een voorbeeld dit topic van Kor (Kiesvoorhout):


en deze van mijn hand:
 
Laatst bewerkt:

jlost

Nieuw lid
21 jan 2021
5
0
Hi,
Dank voor de input.
@ZotVanHout : foto's, nee heb ik niet. het beschikbare hout heb ik beschreven. wilde eigenlijk IKEA LACK tafel namaken. (moest strak) ze komen in principe toch onder de veranda te staan, dus weinig last van water dat er evt. op kan blijven staan. Hout is wel gelakt nu, en wil dat eraf schuren omdat ze zwart moeten worden

@Bertvanderveen: Beschikbare gereedschap heb ik van verbouwingsklussen: tafelzaag, afkortzaak, invalzaag, vlak- en bandschuurmachine, hand schaafmachine, handfrees, lamellenfrees.boormachine, kreg pockethole
Met hand recht zagen lukt mij nog niet... :)
dank voor de andere tips!

@Athanor: ziet er erg mooi uit. wie weet voor een volgend project.

Ik had in gedachten: blad van de deur maken; de planken of met lamellen + lijm zijdelings verlijmen zodat er strak vlak komt. Of evt via pocketholes aan elkaar verbinden. Onder het blad een "omtrek" van de deurplanken, zodat het blad dikker lijkt. Deze nog niet tegen het blad bevestigen. De poten dan dezelfde maat zagen uit de kozijndelen. Dan de poten aan de "omtrek" schroeven van boven af. Daarna de "omtrek" aan het tafelblad schroeven (+evt lijmen) onder vandaan. Moet e.e.a. nog even uitmeten. (ga ik binnenkort doen)

wordt vervolgd
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.