Advies gevraagd voor Lintzaag: Hammer vs SCM

Bosman

Actieve deelnemer
2 mrt 2018
26
1
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar advies: Ik zoek een gebruikte lintzaag die ik voornamelijk zal gebruiken voor 1) het in de verzagen van hardhouten planken en balken in dunnere planken en 2) het zagen van hout voor de draaibank.

Ik heb momenteel 2 gebruikte machines op het oog: De SCM Minimax S45 en de Hammer 3800. Volgens mij zijn dit 2 redelijk vergelijkbare machines waarbij ik het gevoel heb dat de Minimax net een stuk "degelijker" is uitgevoerd.

Kan er iemand iets roepen over de verschillen tussen beide machines? Dan bedoel ik niet zozeer de specificaties (zoals zaagcapaciteit en zo). Daar voldoen ze beide wel. Het gaat me vooral om duurzaamheid van de machine, gebruiksgemak, nauwkeurigheid, etc etc.
Iemand ervaring met beide machines?

Bij voorbaat dank.

Bart.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.191
990
Enschede, Twente
Ik heb niet met beide gewerkt (heb een Hammer N4400), maar weet (uit meerdere online-bronnen) dat de frames van Hammer/Felder uit de fabriek van SCM komen. Qua duurzaamheid zullen ze dus niet veel uiteenlopen. Dan zitten de verschillen waarschijnlijk in zaken als geleiding, motor en afwerking.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bosman

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.926
1.103
Omgeving Eindhoven
Zelf geen ervaring met deze types, maar kijk naar de specificaties wat voor jou belangrijk is, wat wil je er perse op hebben zitten, en zit dat op de ene wel en op de andere niet.

Niet helemaal een antwoord op jouw vraag, maar ken je onderstaand topic? Daarin wordt vrij uitgebreid de keuze(stress) voor een bepaald type besproken en waarom een bepaald type te kiezen.

• Leuk
Waarderingen: Koos en Bosman

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
368
153
Voor mij zijn maar 2 dingen van belang. Hoe stabiel is de stang waarmee de (bovenste) band geleiders naar boven en onder worden gezet. Als je de bandgeleiders naar boven (of onder)schuift dan wil ik wel dat ze op exact dezelfde afstand blijven tov de zaag. En hoe makkelijk zijn de bandgeleiders in te stellen.

Mijn eigen ervaring is dat op punt 1, alle moderne machines (eeuhh) slecht zijn.

• Leuk
Waarderingen: Bosman

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
196
63
Voor mij zijn maar 2 dingen van belang. Hoe stabiel is de stang waarmee de (bovenste) band geleiders naar boven en onder worden gezet. Als je de bandgeleiders naar boven (of onder)schuift dan wil ik wel dat ze op exact dezelfde afstand blijven tov de zaag.
Dat is in ieder geval bij de Hammer N4400 niet het geval, is ook lastig structureel te verhelpen, maar wel te ondervangen door een beetje te spelen met de fixeerknop, door deze iets meer of minder strak aan te draaien is dit wel (enigszins) te ondervangen.
Laatst nog een discussie gelezen op de Felders Owners Group en daar hadden ze het ook over deze ontwerpfout die ze als ik het zo mag lezen niet gaan aanpassen.

En hoe makkelijk zijn de bandgeleiders in te stellen.
Instellen is niet zo lastig volgens mij, maar op mijn N4400 zitten de standaard geleiders, niet de keramische. Met een paar tellen is e.e.a. anders ingesteld, als het met spelen met de borgknop niet te ondervangen is.
Mijn eigen ervaring is dat op punt 1, alle moderne machines (eeuhh) slecht zijn.
:D

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.