Advies gevraagd: Vintage 'telefoonbankje' opknappen

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
59
77
Den Haag
Ik heb een schattig telefoonmeubel op de kop getikt die wat liefde nodig heeft:PXL_20220506_102655108.jpg
In eerste instantie dacht ik er mee weg te komen door hem opnieuw te stofferen en de lak een beetje bij te werken. Echter toen ik de stoffering weghaalde kwam ik er achter dat het hoogstwaarschijnlijk niet oorspronkelijk een telefoonbankje was, maar dat er ergens halverwege/eind vorige eeuw iemand met een nietpistool en weinig geduld er een telefoonbankje van heeft gemaakt door er een lade op te monteren.
Want de rij spijkertjes is een strip met bolletjes die met krammetjes op hun plaats worden gehouden. De stof zelf is er, zonder enige afwerking, met honderden (als niet duizenden) nietjes vastgemaakt. De voering is op een zelfde vakkundige wijze gemonteerd en de banden die die zitting en leuning moeten ondersteunen zijn, verrassend genoeg, geniet.
Helemaal ontdaan van voering en bekleding krijg je dan dus dit:
PXL_20220508_102131136.jpg

Behalve dat er duidelijk een band voor de zitting mist en ze allemaal zijn uitgelubbered, doet de constructie van de rugleuning mij pijn aan de ogen. Die heb ik ook allemaal verwijderd en nu kan ik dus gaan denken aan de wederopbouw.

Nu hij gestript is leek het me goed om hem te schuren en opnieuw te lakken, maar ik vroeg me af wat een handige manier is om al het sierwerk te doen.

Verder wil ik natuurlijk weer een zitting en een leuning, maar er zijn vast betere oplossingen dan een reeks geniete banden. Ik dacht om voor de zitting een rechthoekig frame te maken waar ik een zitting op kan spannen en die te plaatsen binnen de constructie, zodat je wel mooi de stof weer met die sierspijkertjes aan het buitenframe kan vastmaken.
Voor de rugleuning heb ik nog geen goed idee, op zich mag die gewoon recht zijn want uiteindelijk komt hij in de hal te staan en is bedoeld om even te zitten als je je schoenen moet aandoen of iets dergelijks.
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Wij hebben hier pasgeleden een moderne bank opnieuw laten stofferen. Hier was de veerconstructie van de zitting ook van versleten. De stoffeerder heeft hier ook singels (pin me niet vast op de spelling) in geplaatst en daarop de kussens.

Het agrument van de beste kerel: "er is geen betere en degelijkere manier."
Daarin moet ik ook toegeven, heb nergens op zo'n stevig doch aangenaam zitmeubel gezeten.

Wat je aan jouw meubel al hebt gezien, het goed en netjes plaatsen van die dingen is vakmanschap.
Op basis van bovenstaande is elke andere methode een compromis of bezuiniging op tijd, geld en kennis/vakmanschap.

Wat het gehele meubel betreft:
Onder het mom van 'niet mijn geld' opper ik om meubel zoveel mogelijk in originele staat herstellen.

Dat gezegd hebbende ben ik benieuwd wat anderen hier over weten/vinden en wat het eindresultaat wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
59
77
Den Haag
Dank, ik wist niet dat het singelband heette. Even wat gezocht en dit filmpje laat zien dat het duidelijk beter kan dan wat er zat:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.