Advies gevraagd tegen kromtrekken snijplank

Hamer

Nieuw lid
3 apr 2020
6
0
Beste woodworkers,

in het archief kom ik niet 1-2-3 de info tegen die ik zoek, dus wil ik via deze weg jullie advies.

Ik wil een snijplank maken van 40x30x2cm uit 2 stroken van 40x15x2 Amerikaans Notenhout. Vanwege esthetische redenen wil ik het niet in nog meer stroken zagen. Het is kunstmatig gedroogd hout voor binnen toepassingen. Ik zal het uiteindelijk in walrus oil gaan zetten.

Ik zie veel snijplanken die uit stroken kops hout bestaan. Mijn vraag aan jullie: wordt dit voornamelijk gedaan zodat de messen minder snel bot worden? Of achten jullie het risico op kromtrekken zonder deze methode ook erg groot?

Ik maak deze plank voor iemand anders en zou het erg jammer vinden als deze uiteindelijk krom en onbruikbaar wordt.

Alvast bedankt voor jullie moeite & excuus als dit toch al ergens besproken is.

Vincent
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Planken uit blokken kops hout trekken niet zo snel krom, mits met beleid gemaakt. Wil je een plank met brede stroken maken, dan moet het hout echt recht van nerf zijn en zoveel mogelijk kwartiers gezaagd, dus met de nerf haaks op de oppervlakken.
Wat betreft het bot worden: dat maakt niet echt uit. Maar de plank uit kops hout wordt minder snel 'lelijk', omdat je de vezels niet doorsnijdt.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Hamer

Nieuw lid
3 apr 2020
6
0
Planken uit blokken kops hout trekken niet zo snel krom, mits met beleid gemaakt. Wil je een plank met brede stroken maken, dan moet het hout echt recht van nerf zijn en zoveel mogelijk kwartiers gezaagd, dus met de nerf haaks op de oppervlakken.
Wat betreft het bot worden: dat maakt niet echt uit. Maar de plank uit kops hout wordt minder snel 'lelijk', omdat je de vezels niet doorsnijdt.
Bedankt voor je reactie Bert..!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.