advies gevraagd sponning maken met zaagtafel

Paul5376

Actieve deelnemer
6 okt 2019
27
3
Ik ben een aantal lades aan het maken volgens de half/half/half methode (of quarter/quarter/quarter). Hiervoor moet er rondom de bodemplaat een sponning gezaagd worden. Nu aangezien de plaat groter is dan mijn zaagslede lijkt het mij logisch om dit direct op de zaagtafel te doen; dus voor 12mm berken het blad op 6mm hoogte en 6mm totaan de geleider. Echter doordat de plaat niet geheel wordt doorgezaagd gaat deze natuurlijk tegen het spouwmes klemgeraken.

Een logische oplossing is om het spouwmes te verwijderen, is dat iets dat jullie ook adviseren?

Alternatief is om dit werk met de bovenfrees te doen, maar dit gaat erg langzaam natuurlijk...

Paul

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
647
182
Arnhem - Schaarsbergen
Ik ben een aantal lades aan het maken volgens de half/half/half methode (of quarter/quarter/quarter). Hiervoor moet er rondom de bodemplaat een sponning gezaagd worden. Nu aangezien de plaat groter is dan mijn zaagslede lijkt het mij logisch om dit direct op de zaagtafel te doen; dus voor 12mm berken het blad op 6mm hoogte en 6mm totaan de geleider. Echter doordat de plaat niet geheel wordt doorgezaagd gaat deze natuurlijk tegen het spouwmes klemgeraken.

Een logische oplossing is om het spouwmes te verwijderen, is dat iets dat jullie ook adviseren?

Alternatief is om dit werk met de bovenfrees te doen, maar dit gaat erg langzaam natuurlijk...

Paul
Niet doen! Neem een verlaagd spouwmes...

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.652
303
Met beleid kan je dit in mijn ogen gewoon doen. Je werkstuk/bodem zal niet gaan klemmen op je zaagblad.

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
904
199
Als je een groefzaag van 6mm gebruikt maakt het verwijderen van het spouwmes niet veel meer uit. Dat doet dan toch niets. Werken met een groefzaag is altijd riskant, en dat is ook de reden dat dat arbo-technisch alleen mag met een feeder. Ik heb zelf duwblokken aangeschaft om het risico wat te verlagen, en sta bij dit soort werk naast het werkstuk of liever nog naast de zaagmachine. De plaat vervangen is makkelijker te doen als je vingers.

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.728
1.234
Fryslân
Hoe breed moet de groef worden? 6mm? Dan moet je dus minimaal 2 keer over de zaagtafel halen. En als je een vlakke groef wil, heb je ook een vlaktandblad nodig. Al is dat niet persé nodig.
Je kan prima zonder spouwmes gaan zagen. Het hout word niet doorgezaagd, dus gaat het hout ook niet klemmen.

Maar ik denk dat je sneller bent met een bovenfrees met geleider. Of als je een freestafel hebt, is zelfs nog handiger. Minder instellen, omdat je de groef in 1 keer kan frezen. En je kan invallend frezen, zodat je niet alle groeven tot het eind hoeft te frezen, zodat je geen groeven in het zicht krijgt.

Paul5376

Actieve deelnemer
6 okt 2019
27
3
Hoe breed moet de groef worden? 6mm? Dan moet je dus minimaal 2 keer over de zaagtafel halen. En als je een vlakke groef wil, heb je ook een vlaktandblad nodig. Al is dat niet persé nodig.
Je kan prima zonder spouwmes gaan zagen. Het hout word niet doorgezaagd, dus gaat het hout ook niet klemmen.

Maar ik denk dat je sneller bent met een bovenfrees met geleider. Of als je een freestafel hebt, is zelfs nog handiger. Minder instellen, omdat je de groef in 1 keer kan frezen. En je kan invallend frezen, zodat je niet alle groeven tot het eind hoeft te frezen, zodat je geen groeven in het zicht krijgt.
Vandaag lade bodems gedaan; de benodigde sponning. Frezen gaat wel maar tergend langzaam. uiteindelijk alsnog met 2 pass'es op de zaagtafel gedaan; eerst op 0 daarna op 3mm, dat vliegt erdoorheen. Spouwmes zakt tuurlijk met de zaag mee dus die doet idd nauwelijks nog iets.

Vooralsnog is dus mijn oplossing:
- korte sponning of groef: op de zaagslede
- langere sponning op zaagtafel
- langere groef op freestafel

Paul

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.