Advies gevraagd: schuurmachine

Matt

Nieuw lid
27 jun 2024
3
0
Dordrecht
Hallo,

Ik heb jaren geleden voor mijn eerste project(en) een Festool RO125 en RO90 met een stofzuiger gekocht. Fijne machines voor grof schuurwerk, iets minder fijn voor fijner werk. De RO90 vind ik fijner, de RO125 wil nog wel eens over het hout stuiteren als ik het toerental en afzuiging niet precies goed heb ingesteld. De RO90 is wat dat betreft makkelijker maar heeft natuurlijk een beperkt oppervlak. Ik zoek eigenlijk een machine die handzamer is en beter gebalanceerd. Ik ben niet gebonden aan een merk (mijn andere gereedschap is voornamelijk Makita accu gereedschap) maar een accu variant heeft voor mij bij schuren geen meerwaarde, ik heb toch altijd de afzuiger aangesloten.
Heeft iemand een suggestie voor mij?

ik hoor het graag. Groet, Matt.

(Als ik de tijd heb zal ik mij eens voorstellen met wat foto's in een ander topic).

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.176
2.936
Klein-Brabant, Vlaanderen
RO125 wil nog wel eens over het hout stuiteren als ik het toerental en afzuiging niet precies goed heb ingesteld.
ik heb deze
doe ik al jaren alle fijn werk mee
uiteraard met verschillende korrelgroottes
zeer tevreden over
ik denk dat een rotex grover werkt
en naar het schijnt kan je bij bepaalde de ro-funktie uitschakelen
voor het grove werk heb ik een bandschuurmachine
en een vvd heb ik natuurlijk ook

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.164
337
Moet het een excentermachine zijn ?
Ik heb een tijd geleden een Rupes ls71Te gekocht en die bevalt goed. Dit is een delta schuurmachine maar je hebt die ook met een rechthoekige zool

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.028
4.091
Die rupes heb ik ook. Ook een prima machine. Maar niet direct een vervanger voor een excenter schuurmachine. Eerder een aanvulling er op.

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
140
70
Wezep
Ik heb nu sinds een tijdje de ets ec 125/3 en die bevalt erg goed.

Als het goed is zou je de Rotex stand uit moeten kunnen zetten en er dan ook fijn mee moeten kunnen schuren zoals met een excenter.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.500
1.185
Enschede, Twente
Ik heb nu sinds een tijdje de ets ec 125/3 en die bevalt erg goed.

Als het goed is zou je de Rotex stand uit moeten kunnen zetten en er dan ook fijn mee moeten kunnen schuren zoals met een excenter.
Dat laatste is wel waar, maar een Rotex is qua ergonomie niet geweldig als je langere tijd achtereen schuurt en zeker niet als je op de kop moet werken.

Ik heb naast de grote en kleine Rotex, net als G.G., een Festool ETS EC 125/3 (met 150 schuurpad, want geen zin om een extra voorraad schuurpapier in te slaan - zo kan ik bij 150 mm blijven), en die is mooi laag, ligt lekker in de hand, is licht en heel goed om langere tijd achtereen mee te schuren. Ook in 'rare posities'…

Ik heb ook een Mirka Deros 5.0, waar ik een keertje heel goedkoop aan kon komen, maar hoewel die fijn licht is, gebruik ik hem niet vaak -- de schakelaar vergt gewenning, maar dat zal wel iets persoonlijks zijn. (En het snoer is geen Plug-in!)

Het goeie, maar ook het vervelende van Festool schuurmachines is dat je in een systeem terecht komt: handige Plug-in stroomsnoer, stofzuigerslang die goed past, werkt perfect met hun stofzuigers samen, enz.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.217
1.078
Enschede
ingoogni.nl
m.i. is e.a. nogal afhankelijk van wat je schuurt. Voor onbehandeld hout voldoen m'n RO150 en ETS 150/5 prima. Voor een afwerklaag, grondeer verf, lak is een ets125/3 of een nog kleinere slag geschikter, of zelfs een vlakschuurmachine (al dan niet met punt).

Matt

Nieuw lid
27 jun 2024
3
0
Dordrecht
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Laat ik allereerst even melden dat mijn (gebrek aan) kunde waarschijnlijk een grotere beperking is dan mijn gereedschap. Maar ik blijf de Rotex (ook in fijne modus) soms lastig vinden. Ook met het juiste schuurpapier schuur ik toch regelmatig snel door mijn grondlaag of toplaag van multiplex heen. Door de balans van de 125 kantel je wat sneller aan de zijkant van je werkstuk en dat levert dan een kale rand op.
Ik ben dus op zoek naar een schuurmachine die een betere balans heeft en ik denk een kleinere stroke.
Een Festool met dezelfde maat zool (zelfde maat schuurpapier) zou dan voor de hand liggen. Maar allemachtig, die dingen zijn duur (geworden). :)

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.028
4.091
Ga de flex eens ergens proberen. Heeft een fijn laag zwaartepunt en is zelf ook niet erg zwaar. Ik vind de 125 een fijnere machine dan de 150. Hij is ook wat goedkoper, maar er zit dan geen systainer bij. Ik heb hem in een makita bak zitten. Met 6 doosjes schuurpapier past dat mooi.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.173
3.907
Gaanderen
Ik heb een tijd geleden uitgebreid met iemand van flex gesproken. Machines in mijn handen gehad en wat kort getest. Prima machines die bijna nergens voor onder doen. Het is dat ik mijn Festo en Festool machines normaal gebruik en dat deze lang meegaan. Bij vervanging is Flex voor mij zeker een optie. Mirka machines zijn niet mijn ding. Ik heb er een, mooi licht maar ik vind de schakelaar niet fijn en mijn papier past niet goed. Hierdoor is de afzuiging wat minder. Bij de merken rupes festool flex doe je niet snel een miskoop.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.372
573
hilversum
Ik heb een tijd geleden uitgebreid met iemand van flex gesproken. Machines in mijn handen gehad en wat kort getest. Prima machines die bijna nergens voor onder doen. Het is dat ik mijn Festo en Festool machines normaal gebruik en dat deze lang meegaan. Bij vervanging is Flex voor mij zeker een optie. Mirka machines zijn niet mijn ding. Ik heb er een, mooi licht maar ik vind de schakelaar niet fijn en mijn papier past niet goed. Hierdoor is de afzuiging wat minder. Bij de merken rupes festool flex doe je niet snel een miskoop.
Heb de Metabo kloon van Mirka , heb er gewoon een stukje ductape op geplakt en gebruik de aan/uit knop, dat werkt veel fijner.

Rupes heb ik ook de Delta van prima ding geen klachten.
Flex heb ik nog niet geprobeerd maar gaat zeker een keer gebeuren.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
605
144
Oss
Als rotex te hard gaat is het dan niet beter of verstandiger om te kijken voor een rustigere machine zoals vlakschuurmachine voor het wat fijnere werk. Bijvoorbeeld rotex voor ruw hout cq voor het gronden en ander voor erna.
Schuurklos of spons kan ook al voldoende zijn wellicht met hard werken is niets meer heb je juist iets meer gevoel erbij

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
179
130
Oosterbeek
Zag een OSE 2-80 EC op Amazon voor 277,=.... heb eind vorig jaar voor een kale Festool RS 400 iets van € 330,= betaald (dat is zonder systainer)
Het bedrag dat @Wim Kluck noemt is dus beduidend lager. Een volgende vervanging wordt dan zeker een keer die Flex.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.