Advies gevraagd, platdak met schilddak lichtstraat.

Gewoonmich

Nieuw lid
25 dec 2015
17
2
Wij zijn op het punt aangekomen, dat we een schilddak lichtstraat willen gaan bestellen voor onze uitbouw. De gording is van 175 x 63mm Douglas. Deze rust op een bovenligger van 200 x150mm. De lichtstraat moet worden 3500 x 1500. Weegt ongeveer 450kg

Nu hebben we een aantal offertes opgevraagd en meldt één leverancier dat ze aanraden om de gording bij de lichtstraat dubbel uit te voeren. Natuurlijk kan dit geen kwaad, maar mooi vind ik het niet.

Mij lijkt het, dat het niet heel veel toe voegt. De sterkte van een balk wordt toch bepaald door de hoogte en niet door de breedte. Of zie ik wat over het hoofd.

Misschien niet goed op de foto's te zien, maar de verbindingen zijn in gefreesd.

Hoe denken jullie daarover?
IMG_3678.jpegIMG_3679.jpegSchermafbeelding.png
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik zou hiervoor een constructeur raadplegen.
Voor mijn schuur met platdak kreeg ik hier een paar jaar geleden het advies om de balken (4,5 mtr overspanning met mogelijke zonnepanelen) uit te voeren in 71 x 196, hoh 61cm. Bij jou lijkt de overspanning minimaal zo groot maar is zeker de hartafstand groter + het te dragen gewicht moet je niet uitvlakken. Reken ook sneeuwbelasting mee…
En met glas erin wil je geen doorbuiging want dan heb je scherven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gewoonmich

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Het wordt er twee keer zo sterk van en ook twee keer zo stijf. Toevoegen doet het dus zeker wel wat. Ik denk dat de lichtstraat leverancier vooral bang is voor te weinig ondersteuning van en te veel spanning op de lichtstraat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gewoonmich

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
de gordingen links + rechts van het schilddak moeten dat dragen
weegt de lichtstraat 450 kg, dan krijgt elke gording 225 kg
de belasting op de gording wordt verdeeld
die komt dus zeker niet op 1 punt
een goede test van de draagcapaciteit van de gordingen is dat je er van uit gaat dat de belasting toch op 1 punt komt, namelijk in het midden van het schilddak
ik stel voor dat je op die plek zowel links als rechts 225 kg hangt, en dan kijkt hoeveel de gording doorbuigt
ben je thuis met 4 volwassenen, hang er 3 aan de gording, en meet hoeveel die buigt
 
  • Leuk
Waarderingen: Gewoonmich

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Mij lijkt het, dat het niet heel veel toe voegt. De sterkte van een balk wordt toch bepaald door de hoogte en niet door de breedte. Of zie ik wat over het hoofd.
Het voegt zeker meer sterkte toe. Ze moeten uiteraard wél aan elkaar vastgemaakt worden om één geheel te krijgen.
Of het esthetisch minder mooi is kan ik inkomen, maar als ik de tekening bekijk word het rondom dubbel uitgevoerd en dan vind ik het persoonlijk wel aardig lijken.
En better safe than sorry ;) En ook wat hierboven word aangegeven, onderschat de sneeuw ook niet!
 
  • Leuk
Waarderingen: Gewoonmich en Athanor

Gewoonmich

Nieuw lid
25 dec 2015
17
2
Ik zou hiervoor een constructeur raadplegen.
Voor mijn schuur met platdak kreeg ik hier een paar jaar geleden het advies om de balken (4,5 mtr overspanning met mogelijke zonnepanelen) uit te voeren in 71 x 196, hoh 61cm. Bij jou lijkt de overspanning minimaal zo groot maar is zeker de hartafstand groter + het te dragen gewicht moet je niet uitvlakken. Reken ook sneeuwbelasting mee…
En met glas erin wil je geen doorbuiging want dan heb je scherven.
De overspanning is 3.2 mrt. De hartafstand tussen de gording is 45cm. Maar ik heb inderdaad in het midden een groot vlak waar de lichtstraat op komt. Heb daarom toch maar besloten om de gording bij de lichtstraat dubbel uit te voeren en aan elkaar vast te zetten. Heb dan ook de mogelijkheid om de korte gording langs de lengte richting van de lichtstraat nog eens extra vast te schroeven met tellerschroevenr van 10mm dik op de kopse kant. Deze zijn dan toch onzichtbaar wanneer er nog een balk voor geschroefd wordt. Dit zou ook nog wel extra stevigheid geven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.