Advies gevraagd over isolatie werkplaats

Mrah

Nieuw lid
Isolatie vergelijk ik niet op dikte maar op isolatiewaarde (Rd waarde) hoe hoger dit getal, hoe beter het isoleert.
Hierbij nog een informatieve link voor je onderzoek

 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
367
159
Eindhoven
Dat is een waarheid als een koe, maar indien fout geïnterpreteerd ook erg kort door de bocht. De overige eigenschappen van een isolatiemateriaal kunnen ook van grote waarde zijn.

Bedankt voor je aanvulling! Alleen naar Rd kijken is inderdaad wat kort door de bocht. In de praktijk zie ik dat klanten alleen naar de dikte kijken; voor elk project een goede afweging maken tussen alle eigenschappen!
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik Isovlas gebruikte in de tijd dat ik nog een timmerbedrijf had, ten tijde dat zij het introduceerden op de Nederlandse markt. Das nu ruim tien jaar geleden. De prijzen waren toen echt vergelijkbaar.
Daarbij moet je even kijken wat je vergelijkt. Want de prijsverschillen tussen rockwool op de rol en Isovlas per plaat zijn inderdaad aanzienlijk. De prijs die je noemt zijn volgens mij ook voor platen van 8 cm. Zo dik hoef je niet te gaan voor een voorzetwand in een schuur, lijkt mij.
Bij bouwbestel.nl zag ik dat de platen van 8cm dik al een tientje schelen met de gamma, dus even zoeken is wellicht een oplossing.
De genoemde prijs is al bij een internetaanbieder en op basis van platen.
80 of 90 is handig bij gebruik van cls/sls, dan vul je de boel netjes af
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Ik had het idee om een infraroodkachel/ plaat boven de draaibank te hangen met wellicht isolatie en reflectiefolie erboven en eromheen zodat het effect maximaal is. Ik sta toch 80% van de tijd bij de draaibank en even de kou in om iets te pakken of mijn beitel te slijpen is geen ramp. Zou een extra plaat onder de werktafel voor de benen een idee zijn?

verder idd een dik fleecevest erbij en voor mijn part snowboots voor de voetjes. Ik wil gewoon een paar uurtjes aangenaam kunnen werken zonder ijskoude handen en wolkjes te ademen maar hoeft niet te gek te zijn.

Clemens kun je eens foto's plaatsen ben heel benieuwd hoe je het gedaan hebt.
Nog een andere gedachte. Ik heb een garage als werkplaats. Netjes gebouwd met binnenblad en buitenblad van kalkzandsteen met een ongeisoleerde luchtspouw van 6 cm. Een kleine CV radiator houdt de vorst er net uit, er gaat niets roesten, maar in de winter bij 4 graden celsius houtdraaien is niet aangenaam.
Ik heb boven mijn houtdraaibank een infrarood paneel van 700 W gehangen. Van boven een milde warmtestraling ( paneel wordt max 90 graden, al na 5 min ). Dus alleen lokale warmte op de plek waar ik het meeste sta. Ik houd toch het hoofd koel… (niet zo’n hittekanon als je op terrassen wel ziet, “voor de vogeltjes”). Met 2 of meer panelen kan het natuurlijk ook.
Lucht, apparaten en wanden etc in de rest van de garage worden niet verwarmd, dat kost geen energie maar levert dus ook alleen maar plaatselijk comfort. Nu kan ik uren draaien, al krijg ik geleidelijk aan koude voeten. Temperatuur in de garage stijgt wel iets, van 4 naar 10 in een paar uur, maar het voelt veel aangenamer.
Zou dit een oplossing zijn? Dan laat je de wanden (voorlopig) voor wat ze zijn. Kosten: ca € 230. Na herbouw van de garage (misschien, ooit) houdt dit zijn waarde.
Groet, Clemens
 

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Ik ben net bezig met het afwerken van een zolder die geisoleerd is met Isovlas. Inderdaad geen folies. Waar ik wel een probleem mee heb is een hele zurige lucht. Als ik mijn neus boven het vlas houd ruik ik niets maar het stinkt echt. De muren zijn ook gedaan met iso parels zou het daar vandaan komen?
Ik heb mijn zolder in 2018-2019 geïsoleerd met een dubbele laag Isovlas, eerst een laag van 10 cm vlas, en daar tegenaan een witte plaat met daarop 14 cm Isovlas. Optisch een prachtige afwerking, en de zolder is nu heerlijk warm, zonder ooit te stoken. Maar: de muffige lucht die Wim beschrijft, is gebleven. Vooral als de zon er op staat; je moet constant blijven ventileren om het een beetje prettig te houden. Hoe is dat bij jou opgelost, Wim?
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Het was niet bij mij thuis maar bij mijn dochter. Het is nu bijna weg. Alle openingen tussen de gipsplaten zijn nu dicht. Er zitten nog kieren bij de aansluitingen van het gips met hout en steen. Hier komt pur of kit tussen en een afwerkrand op. Mijn dochter woont 1.5 uur rijden van huis en ik heb geen zin om daar elke keer naar toe te rijden. Bovendien legt zij haar prioriteiten bij andere zaken dan de afwerking van haar zolder. Dus heb ik ook even mijn eigen dingen te doen.
Zelf zou ik geen isovlas meer gebruiken voor deze toepassing. Ik heb zelf isobooster gebruikt. bubbeltjes plastic met alu folie in enkele lagen toen in een rd waarde van ongeveer 4.5.
In mijn huisje 2 onder een kap heb ik spouwmuurisolatie vloerisolatie en dakisolatie. En overal kunststofkozijnen met hr ++ Alleen de deuren zijn van "hout" .
Op de eerste verdieping en zolder heb ik nog nooit de radiatoren aan gehad.
En nee het is zeker geen kierdichte woning en ik ben dik te vreden over het energie verbruik voor een woning begin 70 jaren. Gas en licht minus de zonnepanelen minder dan 50 euro per maand. Ja ik heb precies op tijd een langjarig contract afgesloten tot 2024 en ik heb ook nog een inbouw houtkachel. Die laatste is met de huidige houtprijs wel duur stoken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Clemens.K

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Ik had het idee om een infraroodkachel/ plaat boven de draaibank te hangen met wellicht isolatie en reflectiefolie erboven en eromheen zodat het effect maximaal is. Ik sta toch 80% van de tijd bij de draaibank en even de kou in om iets te pakken of mijn beitel te slijpen is geen ramp. Zou een extra plaat onder de werktafel voor de benen een idee zijn?

verder idd een dik fleecevest erbij en voor mijn part snowboots voor de voetjes. Ik wil gewoon een paar uurtjes aangenaam kunnen werken zonder ijskoude handen en wolkjes te ademen maar hoeft niet te gek te zijn.

Clemens kun je eens foto's plaatsen ben heel benieuwd hoe je het gedaan hebt.
Hierbij een paar foto's. Ik heb wat extra balkjes gemaakt voor de ophangbeugels. Daarna vastschroeven van de beugels, en het paneel is er heel simpel op te schuiven. Het snoer gaat naar een dubbele contactdoos die al op het zoldertje zat; die wordt bediend met een lichtschakelaar. In de zomer gaat de stekker er uit en gaat alleen het licht aan; in de winter gaat de verwarming tegelijk met het licht boven de draaibank aan. Zo kan ik nooit vergeten de verwarming uit te zetten (als je ten minste het licht achter je uit doet als je de garage verlaat).
 

Bijlagen

  • IMG_0060.JPG
    IMG_0060.JPG
    81,3 KB · Weergaven: 33
  • IMG_0061.JPG
    IMG_0061.JPG
    108,8 KB · Weergaven: 30
  • IMG_0062.JPG
    IMG_0062.JPG
    79,6 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Het was niet bij mij thuis maar bij mijn dochter. Het is nu bijna weg. Alle openingen tussen de gipsplaten zijn nu dicht. Er zitten nog kieren bij de aansluitingen van het gips met hout en steen. Hier komt pur of kit tussen en een afwerkrand op. Mijn dochter woont 1.5 uur rijden van huis en ik heb geen zin om daar elke keer naar toe te rijden. Bovendien legt zij haar prioriteiten bij andere zaken dan de afwerking van haar zolder. Dus heb ik ook even mijn eigen dingen te doen.
Zelf zou ik geen isovlas meer gebruiken voor deze toepassing. Ik heb zelf isobooster gebruikt. bubbeltjes plastic met alu folie in enkele lagen toen in een rd waarde van ongeveer 4.5.
In mijn huisje 2 onder een kap heb ik spouwmuurisolatie vloerisolatie en dakisolatie. En overal kunststofkozijnen met hr ++ Alleen de deuren zijn van "hout" .
Op de eerste verdieping en zolder heb ik nog nooit de radiatoren aan gehad.
En nee het is zeker geen kierdichte woning en ik ben dik te vreden over het energie verbruik voor een woning begin 70 jaren. Gas en licht minus de zonnepanelen minder dan 50 euro per maand. Ja ik heb precies op tijd een langjarig contract afgesloten tot 2024 en ik heb ook nog een inbouw houtkachel. Die laatste is met de huidige houtprijs wel duur stoken.
Dan ga ik ook maar eens verder met kieren dichten. Dat is bij mij een heel gepruts, omdat er nog een schuin schoorsteenkanaal door de zolder loopt. Daar kon ik niet goed achter / tussen om de kieren te dichten (ik heb er wel vlas achter gekregen). Spijt dat ik die niet heb laten slopen bij de verbouwing in 2008, maar dat vond ik toen te duur. En zeg nou zelf, een schoorsteen op een huis, dat kan toch niet meer in 2022..... Maar goed, we raken zo wel heel erg off topic, ik hoop dat de webmaster dit nog accepteert. Maar het belang van isoleren kan niet vaak genoeg benadrukt worden.
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Zou het zin hebben het dak van mijn schuur te isoleren als ik een infrarood kachel boven me zet? Of is dat dan de moeite niet
 

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Als je alleen verwarmt als je aan het klussen of draaien bent, heeft isoleren beperkte waarde. Door het IR paneel voel je niet meer of het dak wel of niet geïsoleerd is, maar de basistemperatuur is lager zonder isolatie, en dat merk je wel aan je lijf / voeten.
Zie ook een van de antwoorden hiervoor van Mickel Moen: bedenk eerst waarom je wil isoleren, voor comfort of voor energiebesparing. Als je vaak in de werkplaats bent, heeft isoleren zin. Ik heb mijn garage nu wel geïsoleerd (Neopixels in de spouw), de basistemperatuur is behoorlijk omhoog gegaan naar een aangename 10 graden in de winter, en in deze zomer blijft het veel koeler dan voorheen. Dak was al geïsoleerd (8 cm PUR) toen het oude dak was doorgezakt / verrot. Vloer idem, bij een eerdere verbouwing meteen meegenomen. Als je toch aan de gang moet, altijd isoleren! En anders is het een afweging of het je de moeite en geld waard is. Ik ben er erg blij mee, de ruimte is veel uitnodigender geworden om "even" wat te doen.
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Ja ik heb een enkelsteens schuurtje 3x3 meter en kan heel eenvoudig glaswol tussen de dakbalken plaatsen. Dat is en snel gedaan en kost ook niet superveel. De vloer en wanden is veel werk.
Ik vroeg me af of alleen hwt dak echt iets oplevert en of het zin heeft als ik een infrarood boven me plaats voor het draaien.
 

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Ja ik heb een enkelsteens schuurtje 3x3 meter en kan heel eenvoudig glaswol tussen de dakbalken plaatsen. Dat is en snel gedaan en kost ook niet superveel. De vloer en wanden is veel werk.
Ik vroeg me af of alleen hwt dak echt iets oplevert en of het zin heeft als ik een infrarood boven me plaats voor het draaien.
Infrarood heeft zeker zin, het is beter uit te houden bij lage temperaturen, maar je onderlijf en vooral voeten worden wel koud. Als je niet constant verwarmt, heeft isoleren in dit geval weinig effect: er is te weinig warmte om binnen te houden. Het IR paneel verwarmt alleen wat er direct onder ligt. Die warmte verspreidt zich daarna wel in de ruimte, maar die 700 W is niet genoeg om de temperatuur binnen echt aangenaam te maken als het verder niet geïsoleerd is en je maar zo nu en dan stookt. Je kunt later alsnog isoleren. Het IR paneel is snel geplaatst en kost niet veel.
 

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Infrarood heeft zeker zin, het is beter uit te houden bij lage temperaturen, maar je onderlijf en vooral voeten worden wel koud. Als je niet constant verwarmt, heeft isoleren in dit geval weinig effect: er is te weinig warmte om binnen te houden. Het IR paneel verwarmt alleen wat er direct onder ligt. Die warmte verspreidt zich daarna wel in de ruimte, maar die 700 W is niet genoeg om de temperatuur binnen echt aangenaam te maken als het verder niet geïsoleerd is en je maar zo nu en dan stookt. Je kunt later alsnog isoleren. Het IR paneel is snel geplaatst en kost niet veel.
Aanvulling: je zou ook nog een IR paneel aan de wand kunnen plaatsen, maar dat moet dan niet te ver weg zijn. 3 meter lijkt me wat veel. Heb ik geen ervaring mee, misschien info halen op de website van aanbieders. Als je een IR paneel onder je werktafel kunt hangen werkt het zeker.
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Nee ik zou er recht voor staan, ongeveer 60 a 80 cm er vandaan. ik zou natuurlijk 2 kleinere paneeltjes kunnen plaatsen. 1 onder de werkbank en 1 erboven. Die in de winter (met een schakelaar) koppelen aan het licht wat ik altijd uit en aan doe omdat het 5 led tl balken zijn en anders mijn schuur licht geeft als ik binnen zit. Dan heb ik het aangenaam de paar uurtjes die ik achter elkaar werk. Als ik even iets moet pakken of slijpen is niet erg.

Hoe lang duurt het voordat je het effect merkt?
 

Bijlagen

  • 20220809_080429.jpg
    20220809_080429.jpg
    117,2 KB · Weergaven: 27

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
135
18
Haarlemmermeer
Een IR-paneel moet toch wel eventjes opwarmen voor je het merkt. Denk aan 10 - 15 minuten ongeveer. Ik heb er afgelopen winter eentje in het toilet gehangen, daar was het altijd steenkoud bij mij. Deze heb ik geschakeld dmv een thermostaat omdat via een lichtschakelaar het te lang duurt om er profijt van te hebben.
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Als ik dan binnekom gaat ie aan. Voor ik alles klaar heb en het koud begin te krijgen zijn er wel 10 minuutjes voorbij. Het voordeel van pennen is dat ze geen echte rommel geven dus ik kan in een dik fleece vest werken met een paar sneeuwlaarzen van de decathlon.
 
Laatst bewerkt:

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Nee ik zou er recht voor staan, ongeveer 60 a 80 cm er vandaan. ik zou natuurlijk 2 kleinere paneeltjes kunnen plaatsen. 1 onder de werkbank en 1 erboven. Die in de winter (met een schakelaar) koppelen aan het licht wat ik altijd uit en aan doe omdat het 5 led tl balken zijn en anders mijn schuur licht geeft als ik binnen zit. Dan heb ik het aangenaam de paar uurtjes die ik achter elkaar werk. Als ik even iets moet pakken of slijpen is niet erg.

Hoe lang duurt het voordat je het effect merkt?
Die panelen warmen in enkele minuten op. Dan heb je er meteen profijt van: je hoeft niet eerst de ruimte op te warmen.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
527
124
@JanPr,

Weet niet of je inmiddels al verder bent gekomen.
In jouw geval zou ik overwegen om alles te laten zitten en aan de binnenkant extra balkjes te plaatsen, daartussen isolatiemateriaal. Dikte afhankelijk van hoeveel extra wanddikte je kunt permitteren, 4 cm minimaal, ideaal 8 cm.
Daartegen dampdichte folie en afwerken met underlayment of OSB, heb je meteen wanden waaraan je wat kunt ophangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.