Advies gevraagd over grooote eettafel van eiken

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Forummers,

Ik ga een grote eettafel maken (als in 520 cm lang en 160 cm breed) met een ovaal tafelblad van massief eiken van 4 cm dikte. Ik heb het hout dit voorjaar gekocht bij Inlands Hout als winddroog hout en het hout ligt sindsdien in de ruimte waar de tafel komt te acclimatiseren en geeft geen krimp (de planken zijn fijnbezaagd en door mij bekantrecht en zijn nog steeds netjes recht en vlak).
Nu zijn de planken op dit moment tussen de 20 - 40 cm breed. Wat denken jullie, is dat - mits netjes verlijmd met de jaarringen om en om georienteerd - op die breedte te verwerken met hout dat zodanig lang heeft gelegen en kunnen acclimatiseren of zou ik er beter smallere stroken van kunnen zagen? Ik zou het liefst zo breed mogelijke planken verwerken. Ooh ja, de planken zijn dosse gezaagd.

Een aansluitende vraag is hoe snel dat hout weer acclimatiseert naar een nieuwe ruimte. Het probleem is namelijk dat ik dit werkblad niet kan verwerken in mijn verwamde werkplaats zodat ik mijn toevlucht moet nemen naar de schuur ernaast. Die is onverwarmd en wel vochtiger dan de woonkamer waar de planken nu liggen. Zou dit een probleem zijn als ik de planken in een wee kan verlijmen, vlakken, schuren en alwerken met Skylt?

Groeten en alvast bedankt voor alle inzichten,

Hans
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Oeps hoe ga je die tillen?
goeie vraag
ofwel een grote familie, dus mogen ze allemaal eerst tillen vooraleer ze aanschuiven
ofwel eerst de poten zetten, en de tafel ter plaatse bovenop de poten maken

Nu zijn de planken op dit moment tussen de 20 - 40 cm breed.
in bepaalde draadjes wil men zelfs niet breder dan 7 cm gaan
20 cm is nog doenbaar, maar 40 cm is gewaagd
als je die doorzaagt, dan ga je spanningen wakker maken
de planken zijn dosse gezaagd.
hedendaagse manier van zagen
hoe meer planken van de buitenzijde van de boom komen, hoe meer kans dat ze krom trekken, omdat ze maximaal dosse zijn
de breedste aan de buitenzijde zou ik zeker doorzagen tot zelfs 15 cm, als dat breedtematig verantwoord is
de middelste planken zijn uiteraard allemaal kwartiers, wat minder krom trekt
komen ze uit dezelfde boom, dat is de kans op kleurgelijkheid het grootst en is het meestal moeilijk te zijn waar de ene plank in de andere over gaat
in smallere breedtes zagen zou dus nauwelijks merkbaar zijn
maar blijf op de kleurschakeringen en de nervenrichting letten
Een aansluitende vraag is hoe snel dat hout weer acclimatiseert naar een nieuwe ruimte. Het probleem is namelijk dat ik dit werkblad niet kan verwerken in mijn verwamde werkplaats zodat ik mijn toevlucht moet nemen naar de schuur ernaast. Die is onverwarmd en wel vochtiger dan de woonkamer waar de planken nu liggen. Zou dit een probleem zijn als ik de planken in een wee kan verlijmen, vlakken, schuren en alwerken met Skylt?
ik verwacht dat de planken reeds na 2 dagen het vocht van de omgeving op beginnen te nemen
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Die planken van 4cm dik gaan echt niet reageren op een weekje of wat in een andere ruimte.....

Maar een eettafel van 160 breed, zelfs als ie 5m lang is, is wel wat breed. Niet echt de intieme dining experience :).

Maar delen van 20-40 breed is ook erg breed. Voor dosse delen al helemaal, als je nou nog mooi kwartierseiken had dan zou ik nog wel tot 20cm gaan. Hier lijkt 10-15 me toch wel de max, smaller is eigenlijk altijd beter. Alles kan natuurlijk alleen je risico's nemen toe.

Vraag me ook af hoe je dit in godsnaam gaat lijmen en verplaatsen. Dat doe je toch echt niet allemaal in 1 week lijkt me als je geen flink machinepark hebt staan.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Dank voor al het meedenken. Ik ga dan toch maar voor smallere planken, en dan kan ik ook meer spelen met de nerf en tekening. Qua tillen heb ik de beschikking over een hijsinstallatie in de schuur om het blad te kunnen draaien en het vervoer van de werkplaats naar de woonkamer (pakembeet 50 meter) doen we op een platte wagen en het laatste stuk met veel mensen (allemaal een mondkapje voor en we komen een heel eind). In de schuur hoef ik de delen 'alleen maar' te schulpen en samen te voegen op een tijdelijke werkbank die ik al heb en waarin ik voorzieningen heb opgenomen voor het verlijmen. Daarna ga ik het gehele blad met een bovenfrees in een slede vlakken en dan met de bandschuurmachine erover. Me dunkt dat dat wel te doen is in een week. Het afwerken met skylt kan ook nog in de woonkamer, want die is ruim zat (225 m2).

Het onderstel maak ik los, zodat het blad er alleen maar opgelegd hoeft te worden. Piece of cake! (zeg ik nu nog met de jeugdige overmoed die mij op 47-jarige leeftijd eigen is)

Dan de afmetingen: 5.20 bij 1.50 is inderdaad erg groot, dus heb ik al een prototype gebouwd van multiplex en die slepen we morgen naar de woonkamer en dan kijken we hoe het staat en voelt met de tien stoelen die we hebben. Ik sluit niet uit dat de tafel uiteindelijk kleiner gaat worden. Hoe dan ook zal ik de foto's delen en vast nog wel wat vragen stellen. Ik zoek sowieso nog naar de reportage die Athanor heeft gemaakt over de ovale tafel die hij heeft gemaakt.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Je wordt op je wenken bediend ;)

 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Je wordt op je wenken bediend ;)

Super! Heel erg bedankt hiervoor.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Inlands hout heeft bijzondere stukken, maar vaak daardoor wel wilder hout. Ik zou zeker gaan zagen, daarna eerst een tijdje laten liggen, dan vlakken/haaksen en dan verlijmen.
Je bent zeker zeer optimistisch, het maken van een dergelijke tafel is echt een uitdaging en kost, wanneer goed uitgevoerd, veel tijd. Het is en blijft een log ding en dat remt behoorlijk af is mijn ervaring.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Inlands hout heeft bijzondere stukken, maar vaak daardoor wel wilder hout. Ik zou zeker gaan zagen, daarna eerst een tijdje laten liggen, dan vlakken/haaksen en dan verlijmen.
Je bent zeker zeer optimistisch, het maken van een dergelijke tafel is echt een uitdaging en kost, wanneer goed uitgevoerd, veel tijd. Het is en blijft een log ding en dat remt behoorlijk af is mijn ervaring.
Ik ben me bewust van de uitdaging; dit weekeinde ga ik de stukken verder zagen en dan rustig weer binnen leggen. Als het prototype ons bevalt ga ik eerst met het onderstel aan de slag en dan moet ik maar zien hoe lang ik nog kan werken in mijn onverwarmde schuur.
 

zwaluwstaart

Actieve deelnemer
24 okt 2008
94
20
Eindhoven
Om het voor jezelf wat gemakkelijker te maken, kun je het blad ook eerst in 3 of 4 delen verlijmen.
De lijmnaden gelijk maken, eventueel alles voorbehandelen, behalve de lijmvlakken.
Dan de boel naar binnen dragen, en daar de delen tot een blad verlijmen.
Een beetje partner zal hier zeker geen bezwaar tegen hebben.
 

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
Dit heeft alles in zich om een prachtig project te worden :D, ga ik volgen. Mock up super goed idee, wat ik zelf gedaan heb is stoelen, kamer op raster getekend, zodat je kunt zien hoe 4, 6, 8,.. mensen erbij gaan zitten. Deel de mening dat 1,60 meer een vergader dan tegen elkaar aankruip breedte is. Ik ben zojuist om die reden van een 1m brede tafel naar 90 cm max, ovale tafel gegaan.. je kunt ook een deelbare tafel, maken die je bij gelegenheid aan elkaar/ tegen een muur kunt schuiven.

(520 cm lang en 160 cm breed vraagt wel om een fotootje..)

Succes!!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.