Advies gevraagd: kopshouten snijplank

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Jemig, lijkt dat het wel meevalt hoe poreus deze plank is gok ik dan, hier trok niks meer in.

Dankje Mathieu, ben erg blij hoe deze uiteindelijk is geworden :D
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Persoonlijk hou ik niet van eiken in snijplanken, het is zeer poreus en trekt snel alles naar binnen wat het minder hygiënisch maakt. Ik zou proberen de waslaag goed te onderhouden dat de poriën altijd dicht blijven.
Europees (wit) eiken is m.i. niet echt poreus. Amerikaans (rood) eiken is daarintegen wel heel erg poreus omdat daar de vaten van open zijn. Rood eiken is daarom ongeschikt voor snijplanken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Doehetsam en Athanor

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.772
740
Enschede, Twente
Het ergste wat er naar mijn mening kan gebeuren is dat nare geurtjes van bijvoorbeeld uien in kaas trekken.
Mocht dat gebeuren (en in principe zal dat met een goede olieabsorptie niet gebeuren - want dan wordt vocht als het ware uit de poriën gedrukt door de olie; dus regelmatig wat olie erover), kun je altijd met een doorgesneden citroen de geur wegpoetsen. In het ergste geval een beetje sop en warm water.
Belangrijk is dat je de plank goed schoonveegt na gebruik en naar behoefte bijwerkt met olie.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.500
961
Riemst
Mocht dat gebeuren (en in principe zal dat met een goede olieabsorptie niet gebeuren - want dan wordt vocht als het ware uit de poriën gedrukt door de olie; dus regelmatig wat olie erover), kun je altijd met een doorgesneden citroen de geur wegpoetsen. In het ergste geval een beetje sop en warm water.
Belangrijk is dat je de plank goed schoonveegt na gebruik en bij behoeft bijwerkt met olie.
Dat klopt. Met mijn vorige snijplank had ik regelmatig boterhammen die naar ui smaakten. Die snijplank was een beukenhouten plank die niet goed in de olie zat. Met de huidige kopshouten snijplank die doordrenkt is met paraffine olie heb ik dat niet meer.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het is een mooie snijplank!!!
En wat voedselveiligheid betreft. Geen zorgen om maken. Het ergste wat er naar mijn mening kan gebeuren is dat nare geurtjes van bijvoorbeeld uien in kaas trekken. Voor sommige groenten (en vis) kan je beter een andere plank gebruiken. Of zelfs beter een gewoon stukje geschaafd beukenhout dat je maar een tijdje gebruikt en dan vervangt.
Maar een beetje gezond verstand wijst zich dat wel uit.
vis en kip snij ik op (wegwerp - IKEA) plastic alle andere dingen gaan op hout
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.