Advies gevraagd: kopshouten snijplank

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Om de bak met resthout wat leger te krijgen gepoogd een kopshouten snijplank te maken! Leuke uitdaging. Ik ging voor een willekeurig geheel, voornamelijk eiken en een klein balkje noten.

PXL_20240104_202725463.jpg
Eigenlijk iets te korte stukjes, maar wel dik.
PXL_20240107_183800789.jpg
Kleine variatie in de houtsoort, uit het midden zodat het mooi verspringt in de uiteindelijke plank. Achteraf dom genoeg met het andere stuk ook gedaan.
PXL_20240107_192646854.MP.jpg
Voor de mini stukjes een mini oplossing gevonden.
PXL_20240110_201549344.jpg
Een klein hoekje aan het uiteinde geschuurd zodat het, met minieme afname door de vandiktebank kan. Let ook op de veiligheidsslippers.
PXL_20240110_202415503.jpg
Doordat het noten uit het midden zit, uiteindelijk minder willekeur. Volgende keer beter.
Hier komen de vragen:
PXL_20240110_202433575.jpgPXL_20240110_202513969.jpg
Wat te doen met de gaatjes die te voorschijn kwamen?
Zouden jullie de plank nog een keer (of vaker) in de lengte doorzagen en een slag draaien zodat het noten wat meer door de plank springt?

Ben benieuwd!
 

Bijlagen

  • PXL_20240109_211214948.MP.jpg
    PXL_20240109_211214948.MP.jpg
    85,4 KB · Weergaven: 17

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Patroon zo laten.
Volgende keer wat langer nadenken over het patroon (zo heb ik het toch gedaan).
Die foutjes in het hout kan je vullen met epoxy met houtstof.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Gaatjes kan je gewoon vullen met zaagsel / houtlijm mengsel. Ik zou hem lekker zo laten, netjes afwerken en snijden maar....
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Dank voor de adviezen, zit er nog verschil in voedselveiligheid tussen epoxy en witte lijm?
Naast het patroon ook niet helemaal goed nagedacht over de afmetingen :( zoveel mogelijk restjes verwerkt want zonde om weg te gooien.. PXL_20240110_212835870.jpg
Past enkel plat (amper) in de la. Oeps
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
De enige pva lijm die een voedselveilige keuring heeft is die van Titebond. Maar elke witte d2 en d3 houtlijm is voedsel veilig alleen niet gekeurd. Ik zo me geen zorgen maken over uitgeharde epoxy of houtlijm. Het verwerken van epoxy en schuren hiervan en het schuren van hout geeft voor jouw gezondheid meer risico.
Gebruik dus PBM's
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ja precies, dank voor de bevestiging Wim! Dan kies ik voor het materiaal dat ik voor handen heb, de witte houtlijm :)
En idd, stofmasker is geen overbodige luxe met lang schuren..
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Gaatjes horen aan de onderzijde. Als je daar voetjes gebruikt, tenminste… want anders heb je een 'omkeerplank' en dat is een ander verhaal.
Tip: om happen in de vandiktebank te voorkomen plak ik aan de uiteinden altijd een stuk panlat (op dezelfde dikte gezaagd, mag ook wat hoger zijn) of zo. Zaag je er na het vlakken af.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ha Bert, goede tip van de panlat! Ik moest sowieso de randen nog netjes zagen, vandaar niet de moeite genomen.
Ik ben voor de omkeerplank gegaan, gaatjes zaten ook aan beide kanten.
Het resultaat voor, en na 1 laag gekookte lijnolie:
PXL_20240113_104749543.jpg
PXL_20240113_115134921.jpg
Ik vind de stralen er qua kleur onverwacht mooi uitspringen ook, al met al erg blij met het resultaat :) het smaakt naar meer! PXL_20240113_115204706.MP.jpg
Uiteindelijk wil ik er nog een laagje bijenwas overheen doen. Eerst de olie laten drogen voor een tweede laag. Hoeveel laagjes doen jullie typisch op zo'n plank?
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Nou, alles aan de plank ging verkeerd om. Lees nu dat gekookte lijnolie niet geschikt is voor snijplanken.. Kan ik één of meerdere lagen walnootolie aanbrengen en daarna bijvoorbeeld de bijenwas? @henkverhaar ik zag je al eerder (maar voor mij dus te laat) advies geven :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Gekookte lijnolie is formeel niet voedselveiling - want gekatalyseerd met zware metalen. Hoewel de metalen die tegenwoordig nog toegestaan zijn in siccatieven niet echt heel gevaarlijk zijn. De hoeveelheid is in een (enkele) laag olie in een snijplank ook niet veel. Bovendien worden die metalen (onoplosbare - in water - metaalzouten van vetzuren of naftaten) mee opgenomen in de uitgeharde olie en zullen dus niet heel snel weer beschikbaar komen. Als je de verdere afwerking met een paar toepassingen walnootolie doet en daarna bijenwas, of beter nog carnaubawas aanbrengt zou ik me er persoonlijk niet zo druk over maken. Maar idd, bij voorkeur geen gekookte lijnolie op een snijplank ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Dankjewel voor de bevestiging Henk! :) en een goede leer voor de volgende keer.
Ik ga nog even op zoek naar de carnaubawas.
Overigens, op de fles gekookte lijnolie stond geen gevaaraanduiding en niks anders bij ingrediënten dan lijnzaadolie ('t is die van de gamma), wellicht valt 't dan mee?
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.062
109
Nou, alles aan de plank ging verkeerd om. Lees nu dat gekookte lijnolie niet geschikt is voor snijplanken.. Kan ik één of meerdere lagen walnootolie
druivenpit olie werkt fijn, walnoot olie kan gevaarlijk zijn voor iemand met noten allergie.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
@janwillem Als je panlatten gebruikt houd je in principe 'hele' vierkanten over op de uiteinden, waardoor je geen ingewikkelde dingen hoeft te doen met afwijkende basismaten enzovoorts.

Druivenpitolie is ook mijn to-go-afwerking. Het aantal 'lagen' hangt af van hoe hard het hout de boel opzuigt. Je wilt over de hele plank een gelijkmatige verzadiging bereiken. Ik de praktijk komt dat neer op een beetje heen en weer schuiven van olie en her en der bijgieten. Een enkele keer doe ik de volgende dag er nog een dun laagje overheen. Maar meer dan dat niet. (Je wilt ook niet dat de olie er aan de achterkant weer uit komt druipen, haha.)

Ik heb ook een papje van druivenpitolie en bijenwas voor een eindbewerking als het om cadeau-snijplanken gaat. Was doet niet veel voor de functionaliteit, maar geeft een wat luxer aspect.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
druivenpit olie werkt fijn, walnoot olie kan gevaarlijk zijn voor iemand met noten allergie.
Hiervoor word de goedkope walnoot olie gebruikt. Volgens Henk Verhaar is deze gereinigd en zijn de gevaarlijke stoffen er nagenoeg uit. Gebruik je de "echte " walnootolie die is dacht ik een 10 euro per 250 mm dan heb je gelijk. Toch is het risico bij de goedkope walnoot olie niet nul.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
welke verhoudingen gebruik je en blijft dat vloeibaar ?
Dat ging een beetje op gevoel. Ik had de was au bain marie gesmolten en er iets van een kwart olie of een derde bijgedaan. Voor het toepassen is het handig als het een beetje vloeibaar is, dus warm ik het meestal even op alvorens het te smeren. En als ik het koud gebruik gaat dat eigenlijk enkel als de temperatuur ter plekke niet te laag is.
je kunt online wel een recept vinden. Moet ik ook ergens op mijn computer hebben, maar kan ik nu niet opsnorren (net een nieuwe iMac geïinstallerd, back up moet er nog op).
ik tik dit op een iPad, dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Dubbel chagrijnig (niet voedselveilig en vrouw vond 'm veeeuhl te dik), de plank een flink aantal gangen door de van dikte gedrukt, ook nog ietsje kleiner gemaakt op de zaag.
PXL_20240116_211723224.MP.jpg
Olie was er redelijk diep ingetrokken, bijna een cm, sommige plekken meer. Drie dikke lage walnootolie erin gemasseerd en vervolgens de was erop gewreven
PXL_20240118_122659513.jpg
Dat leidde tot nóg een facepalm momentje, maar met de top van Bert over het verdunnen met olie is het goed gegaan. De volgende plank zal weer kopshout worden, veel meer willekeur en meerdere houtsoorten. Was een leuk experiment, dank voor de vele tips!

PXL_20240118_070017474.jpg
 

Doehetsam

Actieve deelnemer
19 jan 2021
30
31
30
Groot-bijgaarden
Persoonlijk hou ik niet van eiken in snijplanken, het is zeer poreus en trekt snel alles naar binnen wat het minder hygiënisch maakt. Ik zou proberen de waslaag goed te onderhouden dat de poriën altijd dicht blijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Het is een mooie snijplank!!!
En wat voedselveiligheid betreft. Geen zorgen om maken. Het ergste wat er naar mijn mening kan gebeuren is dat nare geurtjes van bijvoorbeeld uien in kaas trekken. Voor sommige groenten (en vis) kan je beter een andere plank gebruiken. Of zelfs beter een gewoon stukje geschaafd beukenhout dat je maar een tijdje gebruikt en dan vervangt.
Maar een beetje gezond verstand wijst zich dat wel uit.
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: corhes en janwillem

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.