Advies gevraagd kastdeuren inbouwkast schuine wand

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
Hallo,

Ik ben bezig een inbouwkast te maken in een nis in een schuine wand. Corpus staat en ik ben toe aan de deuren. Die ga ik zelf maken van 18 mm mdf. Ik heb een proefdeur gemaakt (zie foto). Uitdaging is nu dat de ruimte tussen de wand en bovenkant van de deur vrij fors en daardoor niet erg fraai is. Dat komt omdat de punt van de deur ook ruimte nodig heeft om onder de wand door te draaien. Nu heb ik als experiment een stukje uit de hoek weggezaagd waardoor de hoekpunt minder snel tegen de wand aankomt. Hierdoor kan de ruimte al een stuk minder worden. Vraag. Wat vinden jullie van deze oplossing? Zijn er betere die ik niet zie?

Dank!
 

Bijlagen

  • 20230420_180918.jpg
    20230420_180918.jpg
    37,1 KB · Weergaven: 43
  • 20230420_180907.jpg
    20230420_180907.jpg
    40,8 KB · Weergaven: 43
  • 20230417_102642.jpg
    20230417_102642.jpg
    59 KB · Weergaven: 43

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Je kunt het meer pas krijgen door de bovenrand schuin weg te laten lopen, dus die onder een lichte hoek zagen. De achterkant schuurt dan minder snel tegen het plafond.
Nota bene: hoe kleiner de kier, des te preciezer moet je werken. Dat vindt niet iedereen leuk om te doen.
 

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
Je kunt het meer pas krijgen door de bovenrand schuin weg te laten lopen, dus die onder een lichte hoek zagen. De achterkant schuurt dan minder snel tegen het plafond.
Nota bene: hoe kleiner de kier, des te preciezer moet je werken. Dat vindt niet iedereen leuk om te doen.
Bedoel je dan over de hele breedte? Dus niet alleen het puntje zoals ik nu gedaan heb?
 

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
Ja, over de hele breedte van de schuine bovenkanten. Ziet er namelijk ook wat 'bedachter' en 'normaal' uit als de deuren open zijn.
Wel in overweging nemen dat je niet een al te scherpe punt wilt, dus geen extreme hoek.
Dank! Ik heb al veel geleerd de afgelopen maanden ;-) . Maar voor de zekerheid, je bedoelt dat ik in de schuine kant in verstel zaag, 45 graden bijvoorbeeld?
 

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
Dank! Ik zie het en ga het lezen.
Gelezen.. ik ga ze eens proberen. Dank. Nu vroeg ik mij nog wel af of het alsnog nodig is schuin af te zagen, dat had de topic starter namelijk al gedaan. Of dat de deurtjes ook alleen met de Blum 155gr scharnier al gaan passen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.