Advies gevraagd: houten emmer restaureren

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Ik heb van mijn oude moeder de oude houten emmer gekregen die vroeger altijd bij ons in de gang stond, voor het opbergen van handschoenen en sjaals enzo. Ik wil 'm graag opknappen, maar hoe pak ik dat aan en hoe ver ga ik daarmee? Hij moet zeker niet 'mooi' worden, want ik ken 'm zoals je hem hier op de foto's ziet. Ik wil in ieder geval dat afgebroken stukje repareren, en ik zat te denken aan iets van een coating, een beschermende laag, voor zowel het hout als het metaal.
En heeft iemand enig idee hoe oud deze emmer zou zijn?

IMG_20220213_154945.jpg

IMG_20220213_155008.jpg
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Als bescherming: een transparante beits? Dat gebruik ik in elk geval voor mijn regenton (is een oud wiskeyvat) en tot nog toe blijft ie netjes, ondanks weer en wind.

Verder zou ik naast het ontbrekende hoekje niet veel meer doen dan een kleine poetsbeurt.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
dat is een uniek stuk
gemaakt zoals ze vandaag nog houten vaten maken
zit er een emmer in de emmer ?
Nee, volgens mij niet. Wat je ziet is een soort leren band die er aan de binnenkant tegenaan gespijkerd zit. Die ziet er ook wat minder versleten uit dan de rest, ik kan me voorstellen dat dit al een reparaties uit het verre verleden is.
steekt daar een nagel in als poging om dat er weer aan te bevestigen ?

Bekijk bijlage 116537
Ja, inderdaad. En dat is inmiddels ook alweer stuk; op de plaats waar die nagel komt zit nu geen gaatje meer, maar een groef, waardoor het stukje hout er zo weer vanaf valt. Ik ga kijken hoe ik dat er weer op kan maken, ik zat eraan te denken om bijv. een stuk satéprikker als deuveltje te gebruiken. Dan moet ik natuurlijk wel de omlijning helemaal goed krijgen 🤨

@Risikoos; schoonmaken, die reparatie uitvoeren, wat te moderne schroeven vervangen en dan blanke vernis oid is inderdaad waarschijnlijk de beste oplossing.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.