Advies gevraagd: hoeken schuine schoor picknickbank

Dizkobeatz

Nieuw lid
9 dec 2020
12
5
Hoi allemaal,

Wellicht een makkelijke vraag, maar de leek die ik ben kom ik er toch niet helemaal uit.

Ik ben een picknickbank aan het maken met gekregen/gratis hout. Daarom geen standaard maten maar de maten bedenken op basis van de afmetingen van het hout dat ik heb.

Ik wilde graag schoren maken naar de horizontale balk in het midden. De balk op de juiste plek leggen en met een winkelhaak haaks aftekenen bleek geen succes, de balk is dan net iets hoger dan de balk in het midden, wat ik dan niet mooi vind. Met wat uit proberen kwam ik ook niet helemaal uit met de juiste hoeken.
20230804_112114.jpg
20230804_112111.jpg
Het idee is dus als foto 2 maar dan met de juiste hoeken. Hoe kun je die aftekenen/berekenen.
Alvast bedankt

Roy
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
816
Omgeving Leiden
Ik ga er even van uit dat de hoekvan de schoor in foto 2, de hoek is die je wilt.
Berekenen kan, maar aftekenen werkt simpeler:
Neem een latje. Leg die vlak op de middenbalk.
Trek langs de onderkant van het latje een lijn op de schoor.
Het latje kan nu weg.
Pak een blokhaak.
Ene been op de ( onderkant van de) tafel. Het andere been op het snijpunt van de net getrokken lijn en het vlak van de schoor. Trek een verticale lijn langs de blokhaak en zaag de schoor langs die lijn af.
Klaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dizkobeatz

Dizkobeatz

Nieuw lid
9 dec 2020
12
5
Bedankt! Voornamelijk gemaakt met hout wat afkomstig is van gebruikte transportkisten wat anders in de afvalcontainer gaat. Ben ik weer erg blij mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.