Advies gevraagd Frees die ondersnijdent is

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Ik ben een boomschijf aan het vlakken met een groeffrees en ondersnijdent maar ben niet zo weg van eind resultaat ik heb de frezen besteld bij ecotools. Zijn er speciale frezen voor dit doel in de handel
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Wat is er mis met het eindresultaat? Het kan bijv. ook aan de freesgeleider liggen dat het resultaat niet naar verwachting is.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Ik krijg geen mooie vlakke banen en de slede is gebouwd van 18mm mdf blijf heel licht groeven zien. En is gewoon wat ik niet verwachte dus dacht ligt het aan type frees?
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Zal proberen morgen eens een foto te maken maar het lijkt gewoon er op Dat hij niet 100 vlak wordt. Of het is. Normaal dat je een plank of schijf moet nabewerken met een bandschuurmachine. Maar ik had de stille hoop dat ik hem moest schuren met roterende machine maar moet nu best veel schuren
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Krijg je allemaal van die banen met een opstaand richeltje?
Daar had ik namelijk last van met mijn bovenfreesgeleider. Dit komt dan door dan hij in een hoek niet helemaal vlak is. Een mm verschil kan dit al veroorzaken
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@Hansalmere,
Ik had dat bij een vorm uitfrezen ook enigzins met de groeffrees 14mm met ondersnijder.
Heb je al met een gewone groeffrees zonder ondersnijder geprobeerd?
Ik ga dat binnenkort eens doen en kijken of dat beter gaat.
Mvg, :).
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik ken het probleem, ben van plan bij het volgende kopshout tafeltje met een speciale frees te gaan werken voor het uithollen van schalen. Zie deze site als voorbeeld.

6EE59E7F-F959-4E81-910A-380830D55713.jpeg
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
waarschijnlijk is je geleider niet haaks.
stopkova-freza-na-plochy-vbd-cnc-60-12x80-s-12-3z-original.jpg

Ik gebruik deze op de cnc machine, is 60mm en maakt een heel glad eindresultaat.
Maar als je geleider niet haaks is, krijg je grotere ribbeltjes dan bij een kleine diameter..
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
en waarom specifiek deze? want je gebruikt alleen dan onderzijde
Ik denk dan een te kopen van een behoorlijke diameter, die een breder snijvlak aan de onderkant heeft. Door de afrondingen verwacht ik dat de frees geen scherpe ribbels zal nalaten. Bovendien kan ik dan de frees gebruiken om schaaltjes te frezen:rolleyes: maar het blijft uitproberen natuurlijk.

Fons
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Oke en mag ik vragen hoe je dit heb verholpen

Ik heb een geleider systeem van staal, dus voor mij was het gemakkelijk op de lossen door een een kant wat er op de lassen en aan de andere kant er wat af te slijpen.
Heb je nog een foto? Dan weten we honderprocent dat we over het zelfde praten ;)
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Zoals Wim kluck schrijft zou ik de bodemvlakfrees grbruiken. Die van mij heeft een kleine afronding zodat de banen netjes overlappen. Met een groeffrees trek je idd baantjes. Grtz Hans
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ja die zijn er. Bodem vlakfrezen. O.a te verkrijgen bij rvs tools 129-12mm. CMT zal ook wel een model hebben. Deze hebben wel een behoorlijke prijs. Hier nog een link http://www.routerbitworld.com/Up-Shear-Bottom-Cleaning-Bits-s/1260.htm . Als je gaat zoeken op het www kan je best wel een goedkope variant vinden. Je moet dan wel een spantang in de maat 1/4 of 1/2 hebben.
Hier ook nog een mogenlijkheid http://zuil.ez-base.nl/catalogi/RvS_EZ/ezbase/&openpage=16 Succes.

https://www.aliexpress.com/item/HUH...6a18-4a7d-a201-49f5f2a8c7af&priceBeautifyAB=0
Ik heb deze besteld in shank 8 mm en diameter 25mm, even wachten en dan kijken hoe dit werkt.
Mvg, :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.