Advies gevraagd bij maken van klein tafelblad

Wendy79

Nieuw lid
11 sep 2020
1
0
Hallo houtliefhebbers,

Ik heb in de keuken een muurtje dat uitsteekt vanaf de wand met plankje erop. Hiervan wil ik graag een soort bartafel maken met krukken erbij. Ik hou erg van klussen en zelf projecten aanpakken maar ik weet lang niet alles. Daarom wil ik jullie hier om advies vragen.
Ik wil twee planken van 80x80 cm grenenhout op elkaar maken. Kan ik dat beter verlijmen of beter op elkaar schroeven (de schroeven van onder af dan, ik wil natuurlijk geen schroeven in de bovenkant hebben). Daarna wil ik het schilderen met betonlook verf. Ik heb al een winkel gevonden die betonlookverf verkoopt in een totaal pakket waarbij je ook een soort lak krijgt om het af te lakken zodat het als aanrechtblad gebruikt kan worden. Hebben jullie hier ook nog tips over? Dan hoor ik ze graag! Alvast bedankt voor het meedenken en de moeite!
 

Bijlagen

  • 20200911_110042.jpg
    20200911_110042.jpg
    151,4 KB · Weergaven: 18

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
1) Ik wil twee planken van 80x80 cm grenenhout op elkaar maken.

Grenen is relatief zacht voor deze toepassing, weet je zeker dat je grenen wilt gebruiken? (kan prima als je verf voor een slijtvast oppervlak zorgt, maar het hout zelf krast relatief makkelijk)

Hoe dik zijn de planken die je wilt gebruiken?

en hoe zijn ze opgebouwd? (reeds verlijmd van dunne stroken hout, veer en groef zoals vloerdelen, of nog anders..)

2) Kan ik dat beter verlijmen of beter op elkaar schroeven? (de schroeven van onder af dan, ik wil natuurlijk geen schroeven in de bovenkant hebben).

Als het planken zijn zou ik ze verlijmen en schroeven. Maar dan moet je wel oppassen met de richting van de houtnerf. Als je de planken van beide lagen niet in dezelfde richting legt; kunnen over tijd de schroeven het blad krom trekken door uitzetten / krimpen (door wisselende luchtvochtigheid). Hout zet uit of krimpt amper in de lengterichting, maar vooral in de breedte:

hgasdfy.png

- Daarna wil ik het schilderen met betonlook verf. Ik heb al een winkel gevonden die betonlookverf verkoopt in een totaal pakket waarbij je ook een soort lak krijgt om het af te lakken zodat het als aanrechtblad gebruikt kan worden. Hebben jullie hier ook nog tips over? Dan hoor ik ze graag! Alvast bedankt voor het meedenken en de moeite!

geen ervaring mee, maar daar kan vast iemand anders advies over geven.

Succes!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik wil twee planken van 80x80 cm grenenhout op elkaar maken. Kan ik dat beter verlijmen of beter op elkaar schroeven (de schroeven van onder af dan, ik wil natuurlijk geen schroeven in de bovenkant hebben). Daarna wil ik het schilderen met betonlook verf.
grenen is mooi hout
zonde om die schoonheid onder verf weg te stoppen
maar zelfs dubbel zal het nog atlijd werken
meer ter zake
als je die 80x80 nog moet maken, én als je het geheel schildert, dan neem je best 2 mpx-platen
cfr jurriaan
lijmen + schroeven langs onder
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
564
Zou een grote betontegel ook nog kunnen?

Van het oorspronkelijke plan blijft steeds minder over, maar.... de ideeën worden steeds beter ;)

Je lijkt je plan te hebben ontwikkeld n.a.v. de ontdekking dat er verf is die op beton lijkt, en dat er lak is waarmee een geverfd oppervlak "aanrecht-deugdelijk" wordt. Neem dan liever beton of aanrecht-geschikt uitgangsmateriaal.

Tegels 80x80 in beton of hardsteen (- look) zijn er genoeg te koop. Dan heb je direct een duurzame afwerking. Misschien wel de rand wat opdikken, dan wordt het minder pijnlijk als je er tegenaan loopt. Nog mooier zou een reststuk van een steenhouwerij zijn, dus van een leverancier van aanrechtbladen en/of grafmonumenten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.