Advies gevraagd bij aankoop zaagtafel

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.080
2.601
Om hele platen te verzagen gebruik ik een paar metselschragen. Daar leg ik 4 2 x 3 en op. Staat hij langer op een klus dan leg ik er een plaat op en gebruik een bosje tengels om de te zagen plaat vrij te houden. Heb je het niet meer nodig, dan kost het weinig ruimte om op te bergen. En je hebt ook gelijk een fijne grote montage/werktafel. Op een zaagtafel kan je prima kozijnhout maken. Het gaat wat langzamer, maar het is geen enkel probleem. Een zaagtafel, model harvey, met een uitvoertafel en een afkortslede is alles wat je verder nodig hebt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.135
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hallo, inmiddels heb ik nog geen zaagtafel gekocht, door twijfel wat ik precies nodig heb.
de zoektocht is anderhalf jaar geleden gestart, lees ik

Nu vraag ik mij af of je de balken in een raamkozijn mbt lengte / formaat ook op een niet al te grote zaagtafel zelf kunt zagen?
de balken daarvoor kan je kant& klaar kopen, zoals een collega aanstipt
wil je ze zelf uit grotere balken zagen, dan is de kans groot dat je spanningen vrij maakt, waardoor de gezaagde balken krom trekken
het beste is ruwe balken te kopen die de kozijnmaat benaderen, en die vlak&vandikteschaven
om de profielen te trekken heb je een stevige spilfrees nodig
je zal ook frezen moeten kopen
een mooie uitdaging
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Rest nog de vraag welke zaagtafel ik wil kopen: een zwaardere (gietijzer) voor preciezer werk, maar niet makkelijk verplaatsbaar, of een lichtere, minder nauwkeurig, maar wel verplaatsbaar.
Er worden hele schepen gebouwd met oude Kity machines. Het voordeel van een grote zware gietijzeren machine, is dat je niet snel te kort komt. Maar je moet er de ruimte voor hebben.

Wil je wel zaaghoogte hebben, maar toch niet een grote zware machine, overweeg dan een Makita N5900B op zijn kop onder een tafel te monteren. Die heeft een zaaghoogte van 85 mm. Wanneer je deze gelijk aan het blad monteert, verlies je niets. Wil je zero clearence, monteer je er dun multiplex van 4 mm boven op. Nadeel is dat je dan niet een makkelijk verstelbare fence hebt, hoogte en hoekverstelling ook minder makkelijk zijn en je zelf iets moet maken voor cross cuts
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank voor jullie reacties!

@Joepbisschops: ik begrijp dat je de profielen in het kozijnhout ook uit kunt frezen ipv zagen. Maar is dat niet meer werk? Zolang het een rechthoekige uitsparing betreft zou ik denken dat het uitzagen makkelijker en sneller gaat? Of vergis ik mij?

Ik zag zelf inderdaad ook al dat er kant-en-klaar kozijnhout te koop is. Maar dat is volgens mij vaak niet inheems hout, meestal. meranti, als je naar hardhout zoekt. Ik wil bewust een hardere houtsoort van dichterbij, specifiek eiken uit Europa. Is daar ook genoeg keus in mbt kant-en-klaar kozijnhout? Ik kan zo snel nergens online iets vinden, vandaar mijn gedachte om de profilering zelf te maken uit een massief eikenhouten balk.

@Rizz: dank voor de tips!
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
de zoektocht is anderhalf jaar geleden gestart, lees ik


de balken daarvoor kan je kant& klaar kopen, zoals een collega aanstipt
wil je ze zelf uit grotere balken zagen, dan is de kans groot dat je spanningen vrij maakt, waardoor de gezaagde balken krom trekken
het beste is ruwe balken te kopen die de kozijnmaat benaderen, en die vlak&vandikteschaven
om de profielen te trekken heb je een stevige spilfrees nodig
je zal ook frezen moeten kopen
een mooie uitdaging

Dank voor je reactie! Ik zou graag ook een spilfrees (dit apparaat kende ik nog niet) en een vandikteschaaf in mijn bezig hebben, maar ik denk dat mijn werkruimte dan wel helemaal vol staat. En ik vraag mij dan af of het nog echt uit kan, ik neem aan dat het dan een flinke investering wordt waarbij ik mij afvraag of dat nog in verhouding staat tot de hoeveelheid gebruik van de apparaten.

Zolang alles met een niet al te grote zaagtafel gemaakt kan worden en wat kleiner gereedschap zie ik het wel zitten om de kozijnen zelf te maken, maar als die andere apparaten echt noodzakelijk zijn lijkt het mij misschien toch handiger om deze klus uit te besteden...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.135
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
alles hangt af van waar je op termijn naartoe wil
zelf je kozijnen maken, is een hele klus, maar tevens een bewijs van ambitie
heb je plaatsgebrek, dan kan je de machines op wielen zetten
wil je voor kozijnen een degelijke machine, dan is een 2dehandse combi van bv robland een mogelijkheid
heb je nog nooit van een spilfrees gehoord (benaming in nl - top in vl) dan kan je nog altijd je ervaring + gereedschap langzaam opbouwen
zelf houten ramen maken vraagt kennis + uitrusting
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Dank voor jullie reacties!

@Joepbisschops: ik begrijp dat je de profielen in het kozijnhout ook uit kunt frezen ipv zagen. Maar is dat niet meer werk? Zolang het een rechthoekige uitsparing betreft zou ik denken dat het uitzagen makkelijker en sneller gaat? Of vergis ik mij?

Ik zag zelf inderdaad ook al dat er kant-en-klaar kozijnhout te koop is. Maar dat is volgens mij vaak niet inheems hout, meestal. meranti, als je naar hardhout zoekt. Ik wil bewust een hardere houtsoort van dichterbij, specifiek eiken uit Europa. Is daar ook genoeg keus in mbt kant-en-klaar kozijnhout? Ik kan zo snel nergens online iets vinden, vandaar mijn gedachte om de profilering zelf te maken uit een massief eikenhouten balk.

@Rizz: dank voor de tips!
Wederom, ik ben geen expert met kozijnhout, maar zagen van zulke stukken hout maakt spanning in het hout los. Ik zie mensen dat vooral doen met een grote freestafel en niet vaak met een tafelzaag (en zeker geen kleine bouwzaag). Maar rechthoekige uitsparingen kunnen inderdaad met een tafelzaag.

Ik zie vooral kozijnhout in niet inheems hardhout inderdaad, dus dat kan zeker een overweging zijn om het zelf te doen. Maar om daarop nou te gaan oefenen als houtbewerker? Gelamineerde eiken palen zijn niet goedkoop.
Welke reden heb je om Europees hout te willen gebruiken?
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
543
129
De zoektocht begon met een formaatzaag om boxen te bouwen, nu wil je kozijnen gaan maken. Je zegt omdat je slechte ervaringen hebt met (een) bouwbedrijf(ven)

Wil je dit allemaal professioneel gaan doen of is het voor eigen gebruik en eenmalig.
In dat laatste geval zou ik voor je kozijnen een betrouwbaar bouwbedrijf zoeken met ervaringen van vrienden/kennissen etc. en ze laten maken. Zou je toch zelf willen maken kun je toch kiezen voor kozijnhout met de gewenste keurmerken.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@Joepbisschops: reden voor Europees hout is omdat ik graag lokale producten koop, dus bij voorkeur ook alle bouwmaterialen.

@elzenmaa: ja, mijn topic begint aardig off-topic te worden... Toch heb ik er al veel van geleerd.

Ik heb weer zitten nadenken en heb inmiddels mijn boek over de geschiedenis van raamconstructies binnen. Idealiter heb je denk ik toch een stuk of drie vrij grote en zware apparaten (spilfrees, zaagtafel, vandikteschaaf) nodig om een raamkozijn te maken. Ik zie dat niet zitten omdat het toch apparaten zijn die veel ruimte innemen en veel lawaai en stof maken. En redelijk prijzig kunnen zijn.

Zou het nog een optie zijn om de kozijnen met handgereedschap te maken? Als ik naar youtube videos kijk krijg ik de indruk dat met veel geduld dit mogelijk is? In dat geval zou een houten werkbank met houtbewerkingsgereedschap misschien een betere investering zijn. Klinkt dit nog realistisch of raden jullie dit absoluut af? Mocht dit wel kunnen, dan zou ik na dit ene raamkozijn ook andere ramen en tevens deuren en deurposten willen maken. Later mogelijk ook een keuken van hout.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Met veel liefde gaat dit natuurlijk uit de hand. Al moet ik dan wel denken aan masochitise trekjes zoals blaren op je handen en later veel eelt op je vingers. Als je het wilt moet je een goede sponingschaaf kopen en oefen op wat reststukjes. Advies bezin voor gij begint.
Kozijnen zelf maken prima als je alleen de verbindingen wil maken. Heb je alle machines ervoor ook doen maar dan kwam deze vraag niet.
Ik zou bij een timmerwerkplaats het door jou gewenste hout laten profileren en dan zelf aan de slag gaan.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
543
129
Kijk eens naar Badger Workshop (garden house builid) die heeft ook zelf kozijnen gemaakt met ‘normaal’ gereedschap.
Of anders timmerman Koos, heeft er ook video’s over gemaakt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.