Hi allen,
Ik ben me aan het orienteren op een stationair schuurmachine voor kleine tot middelgrote projecten. Mijn budget is onder 400 euro (tweedehands). Ik hoop een stille, rustige machine aan te schaffen waar ik mooi haaks mee kan schuren. Tevens vind ik goede stofafzuiging belangrijk. Een gietijzeren tafel is bonus maar niet noodzakelijk, ik kan zelf een tafel maken. Qua ruimte heb ik beperkte plek (wie niet?). Ik wil vooral een plek hebben in de werkplaats waar ik makkelijk en snel iets precies kan schuren. Bijvoorbeeld een freesmal, een lijst verstek, een doosje, etc.
Ik heb verschillende categorien gezien:
Alvast bedankt!
Ik ben me aan het orienteren op een stationair schuurmachine voor kleine tot middelgrote projecten. Mijn budget is onder 400 euro (tweedehands). Ik hoop een stille, rustige machine aan te schaffen waar ik mooi haaks mee kan schuren. Tevens vind ik goede stofafzuiging belangrijk. Een gietijzeren tafel is bonus maar niet noodzakelijk, ik kan zelf een tafel maken. Qua ruimte heb ik beperkte plek (wie niet?). Ik wil vooral een plek hebben in de werkplaats waar ik makkelijk en snel iets precies kan schuren. Bijvoorbeeld een freesmal, een lijst verstek, een doosje, etc.
Ik heb verschillende categorien gezien:
- In de categorie 300mm schijfmachine denk ik dat de Record Power DS300 voor mij ideaal zou kunnen zijn. De totale grootte, kwaliteit, rustige motor en de 300mm schijf spreken me aan. Ik twijfel of ik spijt krijg dat ik geen band erbij heb.
- Record Power heeft ook een band-schijf combo, de BD250. Deze lijkt me een beetje te groot/te duur.
- Er zijn veel klonen op de markt van een goedkopere 200mm schijf en band machine. Bijvoorbeeld van Scheppach, Triton, HBM. Ik twijfel over de kwaliteit van deze machines. Maken ze veel lawaai? Kan ik dit jaren gebruiken? Is een 200mm schijf niet zo klein dat je deze in de praktijk niet gebruikt?
- Dan is er de generieke oscillerende band + spindel machine van Triton en scheppach. Hier wordt ik een beetje bang van, dat ziet er wel erg wiebelig uit qua tafel.
- Proxxon tafelbandschuurmachine TB 50 (is dit vooral voor modelbouw en ander klein spul?)
- Axminster workshop w18bds (dunne band)
Alvast bedankt!