Advies gevraagd: band en/of schijfschuurmachine

berend90

Nieuw lid
9 sep 2024
10
8
Nederland
Hi allen,

Ik ben me aan het orienteren op een stationair schuurmachine voor kleine tot middelgrote projecten. Mijn budget is onder 400 euro (tweedehands). Ik hoop een stille, rustige machine aan te schaffen waar ik mooi haaks mee kan schuren. Tevens vind ik goede stofafzuiging belangrijk. Een gietijzeren tafel is bonus maar niet noodzakelijk, ik kan zelf een tafel maken. Qua ruimte heb ik beperkte plek (wie niet?). Ik wil vooral een plek hebben in de werkplaats waar ik makkelijk en snel iets precies kan schuren. Bijvoorbeeld een freesmal, een lijst verstek, een doosje, etc.

Ik heb verschillende categorien gezien:
  1. In de categorie 300mm schijfmachine denk ik dat de Record Power DS300 voor mij ideaal zou kunnen zijn. De totale grootte, kwaliteit, rustige motor en de 300mm schijf spreken me aan. Ik twijfel of ik spijt krijg dat ik geen band erbij heb.
  2. Record Power heeft ook een band-schijf combo, de BD250. Deze lijkt me een beetje te groot/te duur.
  3. Er zijn veel klonen op de markt van een goedkopere 200mm schijf en band machine. Bijvoorbeeld van Scheppach, Triton, HBM. Ik twijfel over de kwaliteit van deze machines. Maken ze veel lawaai? Kan ik dit jaren gebruiken? Is een 200mm schijf niet zo klein dat je deze in de praktijk niet gebruikt?
  4. Dan is er de generieke oscillerende band + spindel machine van Triton en scheppach. Hier wordt ik een beetje bang van, dat ziet er wel erg wiebelig uit qua tafel.
Wild cards:
  • Proxxon tafelbandschuurmachine TB 50 (is dit vooral voor modelbouw en ander klein spul?)
  • Axminster workshop w18bds (dunne band)
Iemand ervaring of tips? Wanneer heb je liever een stevige 300mm schijfmachine of een goedkoper gebouwde combo?

Alvast bedankt!

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.792
982
Moordrecht
Ik heb de RP DS300 gehad en het is een nogal aggressieve machine, vind ik. Wel een zeer accurate en de kwaliteit is meer dan prima, stofafzuiging erg goed. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een bandschuurmachine. Daar zit ook een schijf aan, maar die gebruik ik niet. Ik heb een jaren 80 machine voor 6 tientjes van mp afgehaald en die bevalt prima. Moet er nog wel een stofkastje voor bouwen voor de afzuiging, want die is niet-bestaand, maar dat komt wel goed

berend90

Nieuw lid
9 sep 2024
10
8
Nederland
Ik heb de RP DS300 gehad en het is een nogal aggressieve machine, vind ik. Wel een zeer accurate en de kwaliteit is meer dan prima, stofafzuiging erg goed. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een bandschuurmachine. Daar zit ook een schijf aan, maar die gebruik ik niet. Ik heb een jaren 80 machine voor 6 tientjes van mp afgehaald en die bevalt prima. Moet er nog wel een stofkastje voor bouwen voor de afzuiging, want die is niet-bestaand, maar dat komt wel goed
Leuk dat je meedenkt! Misschien is dit wel aardige optie idd, een band-schijfmachine kopen en dan alleen de band gebruiken. Wat ik niet begrjip, waarom is de grote bandschuurmachine dan minder aggressief dan de DS300?

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
453
189
Almen aan zee

berend90

Nieuw lid
9 sep 2024
10
8
Nederland
Ik heb ook zo'n combi, en gebruik zowel band als schijf.
Erg fijn ding, tweedehands vaak voor niet te duur.
Stofvang moet je er wel zelf aanknutselen.
Op Marktplaats staat er eentje:
Dank voor de tip! Wanneer gebruik je dan de schijf en wanneer de band? Excuses als dit een beetje een domme vraag is... Of heb je er een andere korrel op zitten standaard?

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.179
340
Nadeel van een schijf is dat de snelheid aan de buitenkant hoger is dan in het midden waardoor je daar sneller/meer afneemt en dus goed moet ’sturen’

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
453
189
Almen aan zee
Band gebruik ik voor wat meer lengtes en/of oppervlaktes. Of even snel een wat grotere onregelmatigheid weg te werken.
Beetje 'modelleren' zelfs Bijna alles met korrel 80, dan schiet het lekker op. De fijnafwerking doe ik daarna met de hand (schaaf, schraapstaal, schuurpapier)
De schijf gebruik ik vooral voor kopshout, kleine dingen. Profiellijstjes die onder een afwijkende hoek verstek moeten komen bijvoorbeeld, je kan er makkelijk zo'n heel subtiel aanpassinkje mee schuren. Meestal korrel 120 erop.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.792
982
Moordrecht
Leuk dat je meedenkt! Misschien is dit wel aardige optie idd, een band-schijfmachine kopen en dan alleen de band gebruiken. Wat ik niet begrjip, waarom is de grote bandschuurmachine dan minder aggressief dan de DS300?
Lagere snelheid.. Heb nog even de mogelijkheid onderzocht of een frequentieregelaar uitkomst zou kunnen bieden, maar heb dat verworpen. Fijnere grits lopen sneller vol en een schijf verwisselen is een beste klus. Toen heb ik mn conclusie getrokken

Hi allen,

Ik ben me aan het orienteren op een stationair schuurmachine voor kleine tot middelgrote projecten. Mijn budget is onder 400 euro (tweedehands). Ik hoop een stille, rustige machine aan te schaffen waar ik mooi haaks mee kan schuren. Tevens vind ik goede stofafzuiging belangrijk. Een gietijzeren tafel is bonus maar niet noodzakelijk, ik kan zelf een tafel maken. Qua ruimte heb ik beperkte plek (wie niet?). Ik wil vooral een plek hebben in de werkplaats waar ik makkelijk en snel iets precies kan schuren. Bijvoorbeeld een freesmal, een lijst verstek, een doosje, etc.

Ik heb verschillende categorien gezien:
  1. In de categorie 300mm schijfmachine denk ik dat de Record Power DS300 voor mij ideaal zou kunnen zijn. De totale grootte, kwaliteit, rustige motor en de 300mm schijf spreken me aan. Ik twijfel of ik spijt krijg dat ik geen band erbij heb.
  2. Record Power heeft ook een band-schijf combo, de BD250. Deze lijkt me een beetje te groot/te duur.
  3. Er zijn veel klonen op de markt van een goedkopere 200mm schijf en band machine. Bijvoorbeeld van Scheppach, Triton, HBM. Ik twijfel over de kwaliteit van deze machines. Maken ze veel lawaai? Kan ik dit jaren gebruiken? Is een 200mm schijf niet zo klein dat je deze in de praktijk niet gebruikt?
  4. Dan is er de generieke oscillerende band + spindel machine van Triton en scheppach. Hier wordt ik een beetje bang van, dat ziet er wel erg wiebelig uit qua tafel.
Wild cards:
  • Proxxon tafelbandschuurmachine TB 50 (is dit vooral voor modelbouw en ander klein spul?)
  • Axminster workshop w18bds (dunne band)
Iemand ervaring of tips? Wanneer heb je liever een stevige 300mm schijfmachine of een goedkoper gebouwde combo?

Alvast bedankt!

Ik heb de combi en gebruik de band eigenlijk nooit. Achteraf beter de DS300 kunnen kopen...

• Leuk
Waarderingen: berend90

berend90

Nieuw lid
9 sep 2024
10
8
Nederland
@berend90
is @berend-sr jouw vader ?

ivm jouw vraag voor een schuurmachine
welke machines heb je nu reeds ?
ik heb 40 jaar met een vvd overleefd zonder een band- of schijfschuurmachine nodig gehad te hebben
Hi ZotvanHout,
Qua stationair schuren heb ik een oude zeer luide bandschuurmachine die ik in de bankschroef zet, daar ben ik wel een beetje klaar mee want ik haal niet de precisie die ik nodig heb zonder tafel. Ik zou ook graag een vaste plek willen hebben zodat ik niet telkens deze setup moet opstellen. En natuurlijk voor afwerking een excentrische schuurmachine. Ik heb een kity 636 vvd en handschaven. Recent wilde ik wat kops hout op maat schuren/schaven en dat was lastig voor mij. Een betere houtbewerker kan dit wellicht met handgereedschap… Het kostte mij veel tijd. Nu daarom aan het orienteren wat ik wil :)

Oh, en ik ken Berend-sr (nog) niet, dus volgens mij geen familie.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.200
2.940
Klein-Brabant, Vlaanderen
kops hout op maat schuren/schaven
waarschijnlijk ben ik het met @gpf eens
voor kops hout heb je aan een schijf genoeg

langs hout schuren is een ander proces
dat steek ik door de vvd
tenzij het een verbinding is
die kan ik in principe op de vlak-(vd) gladden
op voorwaarde dat ik die haaks kan houden

om haaks te schuren heb je een bandschuurmachine nodig (geen handbandschuurmachine) of een opzetstuk op een schuurmachine
op mijn festool 125 heb ik zo'n opzetstuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.