Advies gevraagd afzuiging

Robberdebop

Nieuw lid
25 sep 2013
12
8
Dames, heren,

Mijn kleine werkplaats heeft een plat dak. Hoogte vloer tot plafond is 240cm. Er is een dakdoorvoer boven de werkbank.

Hoe simpel zou het zijn om hier een eenvoudige (edit) badkamerventilator op aan te sluiten en zodoende stofafzuiging te realiseren?

Vraag is; zou dit een afdoende oplossing zijn of is er een zwaarder/ander alternatief wenselijk?

Hoor graag van jullie!

Vriendelijke groet, Rob

Laatst bewerkt:

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
281
109
Almen aan zee
Ik denk dat dit zelfs te weinig is om wat ronddwarrelend stof af te voeren.

Er is hier veel geschreven over luchtreinigers en fijnstoffilters, met die zoektermen vind je flink wat info.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.563
1.157
Omgeving Leiden
Dat zou ik gewoon proberen. De hoeveelheid lucht die wordt afgevoerd moet ook weer worden aangevoerd dus je hebt goede ventilatie nodig in je werkplaats, zodat er een luchtstroom is die de stofdeeltjes meevoert.
En bedenk dat er warme lucht uitgaat en er koude lucht je werkplaats in stroomt.

'Klein' betekent voor iedereen wat anders en ook de hoeveelheid stof die wordt geproduceerd. Komt dat van draaien, mdf zagen, schuren, enz. ?

Robberdebop

Nieuw lid
25 sep 2013
12
8
Dat zou ik gewoon proberen. De hoeveelheid lucht die wordt afgevoerd moet ook weer worden aangevoerd dus je hebt goede ventilatie nodig in je werkplaats, zodat er een luchtstroom is die de stofdeeltjes meevoert.
En bedenk dat er warme lucht uitgaat en er koude lucht je werkplaats in stroomt.

'Klein' betekent voor iedereen wat anders en ook de hoeveelheid stof die wordt geproduceerd. Komt dat van draaien, mdf zagen, schuren, enz. ?
Van allerlei bewerkingen. De ruimte is ca 8 m2. Stof afkomstig van scheepsmodelbouw. Ik heb op diverse Posts op dit forum mooie voorbeelden gezien van stofafzuiging. Bijvoorbeeld van Baptist, mooi apparaat! Maar, als ik middels een gewone plafondafzuiging of ventilatiebox met een vermogen van 350m3/hr (2e hands marktplaats ) hetzelfde bewerkstellig lijkt het toch de moeite van het proberen waard? Of mis ik iets van belang?

Laatst bewerkt:

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.563
1.157
Omgeving Leiden
Vind ik wel, gewoon proberen. De dakdoorvoer heb je, dus het aansluiten van een ventilator moet niet al te moeilijk zijn. Het enige is dus dat je warme lucht uit je werkplaats naar buiten blaast en er koude lucht voor aanzuigt. Bovendien moet je ervoor zorgen dat er lucht aangezogen kán worden. Dus raam of deur op een kier.

Ken je deze stoffilters al van forumlid @kiesvoorhout ?

Edit: 'stofafzuiging' vervangen door 'stoffilter '

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.