Advies : dimensionering Bureau

ThierryV

Actieve deelnemer
14 feb 2014
49
1
Ooike, Belgïe
Hallo,

Er werd mij gevraagd om een bureau te maken. Vrij eenvoudig van ontwerp. (2 verticale zijkanten en een horizontaal blad). Jullie kunnen hieronder afbeeldingen terugvinden. Ze wensen dit wit gelakt. Dus mijn eerste gedacht ging naar mdf. Op de afbeeldingen kan je zien dat ze het blad vrij dun willen. Nu is het redelijk lang. De langste zijde bedraagt 3018 mm en de kortste zijde bedraagt 2267mm. Over de gehele lengte komt er niets van extra kast of meubel onder het blad.
Nu had ik graag jullie mening gehad omtrent eventueel te gebruiken dikte van blad, eventueel in combinatie met het voorzien van een verstevigingsprofielbalk/profiel onder het blad. In geval van balk of profiel. Hoe zien jullie dat?
Ik had ook gedacht om het blad misschien dikker te nemen en af te schuinen om zo een dunner effect te hebben.

Scan0001.jpgScan0002.jpg

Alvast Bedankt

grt
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Tja, het is een enorme lengte.
Dat tussen die twee stoelen is geen staander?
mijn eerste gedachte is een bladspanner onder het blad.......
 
P

Pel

Guest
Dun en lang, is meestal geen goede combinatie, en op die afstand maar twee kop schotten?

Groet Pel.
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo,

De lengte kan nog wel mdf is er tot 4150mm. 3050 is al genoeg.
Meestal zijn de details van het ontwerp toch bekend of heb je de vrije hand?
Laatst heb ik een sta buro ( buro om aan te staan) gemaakt van L3600 x B900 x H1150 Hiervoor heb ik een frame laten lassen van kokers 50x50 . Dit frame heb ik omkleed met mdf rondom in het verstek. De klant wilde een aanzicht van 100mm Dus ruimte zat voor het frame.
Als het blad dun moet blijven kun je een rib onder het blad toepassen tegen doorbuigen. Hier mee geef je ook stabiliteit aan blad een zijwanden.
Als je de hoekverbindig alleen in de materiaal dikte kwijt moet zal het lastig zijn een starre verbinding te krijgen.

Groet
 

ThierryV

Actieve deelnemer
14 feb 2014
49
1
Ooike, Belgïe
Momenteel heb ik niet meer info. Ik ga mij eens informeren of er eventueel een tussenschot mag voorzien worden of in welke mate het ontwerp mag veranderen.

In het geval een tussenschot mag, in welke dikte van mdf zouden jullie dan werken om het elegant te houden maar toch nog stevig genoeg?

Indien geen tusschschot mogelijk zat ik te denken om eventueel 1 of 2 platte (+/- 3cm dik) stalen kokers deels in te frezen in het onderkant van het blad en deze te laten rusten op de schotten aan de uiteinden. Dan werken met MDf van dikte 25 mm of eventueel 30mm en de zijkanten afschuinen om slanker te ogen.
Wat denken jullie?

Bedankt,
 
P

Pel

Guest
Hoe ga je met die MDF plaat behandelen, wordt het geverfd of wat wil je er mee doen?, Om eerlijk te zijn vind ik MDF nou niet de ideale plaat voor een bureau blad. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Ik zou voor multiplex gaan, al dan niet bekleed met fineer of bijvoorbeeld formica, al naar gelang wat de klant wil. Er is immers genoeg mooi plaat materiaal op de markt wat je zo kant en klaar kunt verwerken, waar je misschien alleen de kanten zelf moet verlijmen. Aan zelf MDF schilderen zou ik niet aan beginnen, misschien dat er hier op het forum enkele topics staan, zoek daar eens op?

Groet Pel.
 

educes

Actieve deelnemer
12 dec 2013
44
0
Dit lijkt me niet zo'n eenvoudige opdracht.
De firma lande heeft zo'n tafel (type cheeck) uit multplex. Ze gebruiken centraal altijd een dwarsbalk die erg aanwezig is om het geheel stabiel te krijgen.
MDF italia heeft dit type veel strakker, maar volledig uit aluminium: http://www.mdfitalia.com/en/products/tables-and-desks/la-grande-table
Persoonlijk zou ik opteren voor een centrale ladekast die het geheel ondersteund. Mogelijk met terugliggende plint tussen kast en onderkant blad om een "zwevend" effect te geven. Geheel in multiplex die naar binnen wordt afgeschuind en voorzien van een HPL toplaag. Alle hoeken mooi in verstek en dan denk ik dat je op die manier best een erg strakke tafel krijgt.
 
P

Pel

Guest
Zoals dit bureau hebben de meeste een stalen of aluminium onderstel, want hoe ga je de kopschotten vast zetten zodat het een stijf geheel wordt, en je hebt een behoorlijke lengte?

bureau blad.jpg

Groet Pel.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Thiery, bij 2 meter overspanning gaat MDF door hangen, zeker op langere termijn. Ik zou dikker MDFvnemen (40mm oid) en een ribbe in het midden van multiplex onder het blad. Die ribbe gebruik je ook om de poten tegen schranken te verstevigen. Overigens lijkt er op het bovenaanzicht plaatje een schot onder de lange zijde te staan, dan heb je helemaal geen probleem.....
Het afschuinen zou ik zeker mooi vinden
 

ThierryV

Actieve deelnemer
14 feb 2014
49
1
Ooike, Belgïe
Bedankt voor de advies. Ik ben ook nog elder ten rade gegaan en zij raaden mij aan om ook dikker mdf te nemen (bvb 40mm) en langs de onderkant T-profiel in te frezen.
Ik heb naar metaalbewerker gebeld en die zei dat dit zeker ok was maar dat ze er ook niet gingen moeten gaan opzitten/staan. Nu weet iederen dat er wel eens regelmatig wordt gezeten of gestaan op een bureau om zeer uiteenlopende redenen. :)

Misschien dan toch kijken om een metalen structuur te laten maken van kokers 25mmx25mm met poten en deze langs beide zijden te bekleden met een mdf van 18mm (metalen kokers ingefreesd in mdf). De onderste mdf kan men dan eventueel afschuinen. Zo krijgt men een tablet dikte van 36mm met daarin metalen kokers van 25mm (hetzelfde voor de poten.) Stevig genoeg zeker?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.692
Terkaple
www.woodworking.nl
niet de dikte van het materiaal bepaald de sterkte, maar de constructie!! Ik zou een dunne torsionbox constructie gebruiken in combinatie met mdf, dan gaat het prima lukken!

jaap
 

ThierryV

Actieve deelnemer
14 feb 2014
49
1
Ooike, Belgïe
uiteindelijk is de kogel door de kerk. 2 platen bekleefd met een vel laminaat op elkaar lijmen zo krijgt men een dikte van 36 mm. Ik voorzie 2 metalen (U-vorm : poten en tablet) constructies van kokers van 25mmx25mm en frees die in in de poten en het blad. Ofwel laat ik die wit lakken om zo niet te veel op te vallen ofwel frees ik ze een 1mm dieper en kleef ik er een strook laminaat over zodoende dat ze wegzitten.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
uiteindelijk is de kogel door de kerk. 2 platen bekleefd met een vel laminaat op elkaar lijmen zo krijgt men een dikte van 36 mm. Ik voorzie 2 metalen (U-vorm : poten en tablet) constructies van kokers van 25mmx25mm en frees die in in de poten en het blad. Ofwel laat ik die wit lakken om zo niet te veel op te vallen ofwel frees ik ze een 1mm dieper en kleef ik er een strook laminaat over zodoende dat ze wegzitten.

Is het geheel dan nog te vervoeren naar de locatie (denk aan lift, trappenhuis en deuren), of zet je het ter plaatse in elkaar?
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Ik zal je nog steeds (wat Pel ook deed) adviseren goed na te vragen wat de wensen zijn voor het afwerken. Lakken van MDF in hoogglans gaat je niet lukken. Ik heb een salontafel na 4x schuren en lakken (sigma verf) redelijk spiegelend glad gekregen. Wordt er MAT gevraagd dan kan je MDF heel goed gebruiken en zal je bijvoorbeeld zelfs kunnen overwegen de sigma ultra mat te gebruiken die alleen in belgië te verkrijgen is.
MDF sowieso eerst in de primer en eventueel op kleur (avis multiprimer is een prima keus en kan besteld worden bij verfshop.nl).

ohja... en bij bureaus die aan 2 kanten te gebruiken zijn wordt vaak een tussenschot geplaatst zodat dames met rokjes ook vrij gemakkelijk (lees: zonder inkijk) aan tafel kan zitten. dat tussenschot is dan over de lengte in het midden geplaatst en kan in jouw geval ook een extra sterkere verbinding maken aan de zijkanten. Tevens als het tegen het blad aan de onderzijde komt te zitten zal het doorbuigen voorkomen.
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Heb je weleens overwogen een tranparante (polycarbonaat of gehard glas) middenrib te gebruiken?
Zo kun je het optisch dun houden maar toch een heel sterke tafel maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.