Advies demontage

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Zou een stopstuk steken,

Wat is een stopstuk?


alle rot verwijderen en op het goede hout het nieuwe stuk hout lijmen.

Op het goede hout aan de linkerkant dan? Want dat rotte hout krijg ik nooit recht genoeg om iets op te lijmen neem ik aan?

Het mdf aan de binnenzijde heeft ook al wat vochtproblemen zo te zien.

Het MDF aan de binnenzijde is zeker niet rot, maar bij felle (slag) regen loopt er al eens regen onder de deur (wat dan tegen dit MDF paneel komt). Ik vraag me overigens ook af waarom ze onderaan die opening hebben voorzien? Heeft dat een reden? Ik kan eventueel proberen om hier een rubberen afsluitprofiel te voorzien zodat er geen water/wind meer onder de deur kan?
 

tuoh

Oud hout
Een stopstuk is wat het woord al zegt, een stuk hout om een gat op te stoppen:p

Heb op je foto even schetsmatig aangegeven hoe de stopstukken mogelijks kunnen ingehakt of gefreesd worden.
Een lijmvoeg haaks op de vezelrichting moet zoveel mogelijk vermeden worden, dat is een inferieure verlijming, daarom de afschuining aan beide stukken.
Het mdf zou ik een paar maal dik in de grondverf zetten als het materiaal goed droog is, dat gaat zeker de onderkant van de plaat beschermen en verhinderen dat er water in de plaat dringt op de kopse kant.


Die opening onderaan had een tweeledig doel:

- minder (breed) hout nodig voor de onderregel = besparing omdat er toentertijd toch altijd brede deurplinten voorzien werden aan beide zijden van het deurblad.

- de opening die reste functioneerde als een"decompressieruimte" het verminderde de tocht onder de deur. Of het echt veel uitmaakte zou een test moeten uitwijzen, maar dat was toch de theorie enkele tientallen jaren geleden.
Het principe van een "decompressieruimte word nog wel altijd toegepast bij de hedendaagse raamprofielen.


IMG_20170409_184453.jpg
 

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Een stopstuk is wat het woord al zegt, een stuk hout om een gat op te stoppen:p

Heb op je foto even schetsmatig aangegeven hoe de stopstukken mogelijks kunnen ingehakt of gefreesd worden.
Een lijmvoeg haaks op de vezelrichting moet zoveel mogelijk vermeden worden, dat is een inferieure verlijming, daarom de afschuining aan beide stukken.

Bekijk bijlage 62434

Ik vrees dat ik wat ervaring mis om deze herstelling tot een goed einde te brengen... (Ik kan me weinig voorstellen bij de werkzaamheden... welk hout gebruik ik als stopstuk, hoe dik moet dat zijn, etc...).

Is het nodig dat ik dit herstel met een stopstuk? Of kan ik het rotte hout wegdoen, het blanke hout beschermen (verf? houtrot product?) en een nieuwe deurplint monteren over deze "wonde"?

Als iemand een goede referentie heeft naar een handboek waar dit soort constructies en herstellingen aan bod komt hoor ik het graag, ik vind het wel heel erg leuk om te doen :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je het hout verwijdert zorg dat als je daarna het gedeelte schuurt zodat je een plat vlak hebt voor het nieuwe hout.
Dan meet je de maten op en je zaagt een stukje hout op die maat. (of twee stukjes)
Je maakt het pas met bijv een beitel omdat het wat scheef is, als je het kan zagen is dit prima natuurlijk.
Zorg dat je wel alles wat week is of uit elkaar valt verwijdert anders verlijmt het niet goed en krijg je opnieuw problemen door schimmel bijv.
Gewoon vurenhout is prima en dat verlijm je op de plek.
Daarna naden plamuren, schuren en schilderen.
Niet twijfelen, dit is echt niet moeilijk als je je maar aan de maatvoering houdt.
Je kan ook het gat met wat hout opvullen (lijmen) en dan met 2 componenten hout verder opvullen en afwerken.
Lijmen in dit geval met witte houtlijm D4 klasse voor buiten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.