Hallo allemaal,
Mijn eerstvolgende project is het maken van een kast over de volledige breedte van een slaapkamer, hiervoor wil ik mijn bovenfrees (Bosch POF 500A, oude van mijn schoonvader) vervangen door een nieuwe. Hierbij hou ik in mijn achterhoofd dat het me ook wel leuk lijkt om volgend jaar zelf aan de slag te gaan om een nieuwe keuken te maken
Hiervoor ben ik op dit moment aan het kijken naar de DeWalt DW622K en de Festool OF 1010 EBQ-Plus.
Beide zijn niet goedkoop, maar op dit moment is praktisch al mijn gereedschap van DeWalt (DCD780/785/996, DWE315KT, D25124KT, DWE576K, D26414), op mijn decoupeerzaag (Makita 4350FCTJ), afkortzaag (LS1018L) en stofzuiger (VC2512L) na.
Qua merkvoorkeur ben ik redelijk 'gehecht' aan dat gele kleurtje. Qua nieuw/tweedehands koop ik het liefst nieuw i.v.m. garantie etc.
Ik heb de (denk ik) relevante voor- en nadelen van beide frezen naast elkaar gezet.
DeWalt DW622K
+ 1400w, krachtiger
+ 6-12mm freesbeitelopname
+ Toerental vanaf 8000 instelbaar tot 24000
+ Iets goedkoper dan de Festool
+ Minder vibratie dan de Festool (3,3 t.o.v. 5,5 m/s)
+ Extra brede hoofdkolom voor betere stabiliteit/precisie
+ 'Mijn' merk
- Iets minder 'stil' (~3db(A) meer)
- Fors zwaarder (4,1kg t.o.v. 2,7kg) (kan ook een voordeel zijn, wellicht stabieler)
- Geen uitgebreide combinatieset met accessoires te koop
Festool OF 1010 EBQ-Plus
+ Lichter gewicht
+ Stofafzuiging in de freestafel
+ Combinatieset met accessoires beschikbaar
+ Freesdiameter tot 50mm (t.o.v. 36 mm)
+ Geleiderail beschikbaar
+ Veel meer accessoires/hulpstukken beschikbaar
- Maximaal 8 mm freesopname
- Combiset zorgt wel voor een (fors) grotere investering
- Minder vermogen (merk je dit met bijvoorbeeld meubelfronten maken?)
Beide machines hebben een revolveraanslag, zijn ongeveer even duur wat de machine betreft, hebben elektronische snelheidsregeling om het toerental constant te houden etc.
Ik weet niet precies waar ik goed aan doe, vandaar dat ik graag jullie advies en/of ervaringen zie. Beide machines zullen waarschijnlijk ruim voldoende zijn voor mijn (op dit moment hobbymatige) projecten. Ik heb uiteraard al even op het forum en op internet rond gekeken en zie bij de Festool vaker de opmerking 'overpriced/overrated'. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?
Graag dus jullie advies, tips, ervaringen etc dus
!
Groeten,
Niels
Mijn eerstvolgende project is het maken van een kast over de volledige breedte van een slaapkamer, hiervoor wil ik mijn bovenfrees (Bosch POF 500A, oude van mijn schoonvader) vervangen door een nieuwe. Hierbij hou ik in mijn achterhoofd dat het me ook wel leuk lijkt om volgend jaar zelf aan de slag te gaan om een nieuwe keuken te maken
Hiervoor ben ik op dit moment aan het kijken naar de DeWalt DW622K en de Festool OF 1010 EBQ-Plus.
Beide zijn niet goedkoop, maar op dit moment is praktisch al mijn gereedschap van DeWalt (DCD780/785/996, DWE315KT, D25124KT, DWE576K, D26414), op mijn decoupeerzaag (Makita 4350FCTJ), afkortzaag (LS1018L) en stofzuiger (VC2512L) na.
Qua merkvoorkeur ben ik redelijk 'gehecht' aan dat gele kleurtje. Qua nieuw/tweedehands koop ik het liefst nieuw i.v.m. garantie etc.
Ik heb de (denk ik) relevante voor- en nadelen van beide frezen naast elkaar gezet.
DeWalt DW622K
+ 1400w, krachtiger
+ 6-12mm freesbeitelopname
+ Toerental vanaf 8000 instelbaar tot 24000
+ Iets goedkoper dan de Festool
+ Minder vibratie dan de Festool (3,3 t.o.v. 5,5 m/s)
+ Extra brede hoofdkolom voor betere stabiliteit/precisie
+ 'Mijn' merk
- Iets minder 'stil' (~3db(A) meer)
- Fors zwaarder (4,1kg t.o.v. 2,7kg) (kan ook een voordeel zijn, wellicht stabieler)
- Geen uitgebreide combinatieset met accessoires te koop
Festool OF 1010 EBQ-Plus
+ Lichter gewicht
+ Stofafzuiging in de freestafel
+ Combinatieset met accessoires beschikbaar
+ Freesdiameter tot 50mm (t.o.v. 36 mm)
+ Geleiderail beschikbaar
+ Veel meer accessoires/hulpstukken beschikbaar
- Maximaal 8 mm freesopname
- Combiset zorgt wel voor een (fors) grotere investering
- Minder vermogen (merk je dit met bijvoorbeeld meubelfronten maken?)
Beide machines hebben een revolveraanslag, zijn ongeveer even duur wat de machine betreft, hebben elektronische snelheidsregeling om het toerental constant te houden etc.
Ik weet niet precies waar ik goed aan doe, vandaar dat ik graag jullie advies en/of ervaringen zie. Beide machines zullen waarschijnlijk ruim voldoende zijn voor mijn (op dit moment hobbymatige) projecten. Ik heb uiteraard al even op het forum en op internet rond gekeken en zie bij de Festool vaker de opmerking 'overpriced/overrated'. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?
Graag dus jullie advies, tips, ervaringen etc dus
Groeten,
Niels