Advies allereerste werkbank

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
genoeg zijn om met paard en kar overal mee naartoe te nemen. Echter, ook deze bank heeft m.i. zijn nadelen, zoals de leg vise (vertaling?) en de gereedschapsbak
Waardevol topic, loop al lange tijd met het plan te starten met een werkbank. Nu wat modellen aan het uittekenen in Fusion.

In relatie tot dit topic heb ik twee vragen:
  • Is er een tekening te vinden van de werkbank van Aidan McEvoy?
  • Ik woon in de omgeving Rotterdam en zoek een goede houthandel in de buurt, iemand een tip? Koop nu soms bij houthandel Barendregt maar die kwaliteit is matig
Alvast bedankt!
Ik heb mijn hout in Amsterdam gekocht. Fijnhouthandel. Voor een mooie partij hout ook vanuit Rotterdam te overwegen.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Waardevol topic, loop al lange tijd met het plan te starten met een werkbank. Nu wat modellen aan het uittekenen in Fusion.

In relatie tot dit topic heb ik twee vragen:
  • Is er een tekening te vinden van de werkbank van Aidan McEvoy?
  • Ik woon in de omgeving Rotterdam en zoek een goede houthandel in de buurt, iemand een tip? Koop nu soms bij houthandel Barendregt maar die kwaliteit is matig
Alvast bedankt!
Fijnhout amsterdam weet je dat je goede kwaliteit krijgt, maar daar betaal te dan ook voor :)
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik heb dit draadje even gemist, vandaar m’n late reactie. Ikzelf heb enige tijd geleden ook een Moravian werkbank gebouwd. Er staan diverse voorbeelden hier op het forum: even zoeken op ‘moravian’. Dan kom je ook mijn bouwverslag tegen. Het werkblad heb ik uit 80 mm dik beuken gemaakt. Die balken kwamen uit een oud winkel interieur. De poten heb ik gelamineerd uit resten douglas planken die over waren van een ander project. De dwars en langsregels uit diverse houtsoorten (langsregels uit twee lange reststukken beuken, de dwars regels uit teak en beuk - allemaal reststukken). De legvise loopt bij mij schuin met de poten mee. De tailvise komt van HNT Gordon. Ik heb in eerste instantie gekozen voor de gereedschapbak zoals in het originele ontwerp. Voor mij werkt dat prima.
De moraal: gebruik het kwaliteitshout voor je werkblad, voor wat er onder zit kun je vanalles gebruiken (Will Meyers gebruikt immers pine(grenen) voor het geheel, behalve voor het werkblad). Zo kun je de kosten behoorlijk binnen de perken houden en ja: verschrikkelijk leuk om te doen:p. Maar bij gebruik van vuren of grenen of douglas voor het onderstel wel lamineren, dan heb je in ieder geval stabiel materiaal wat niet snel zal krom trekken. Succes!!
 

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
40
3
Oost-Vlaanderen
Was druk aan het overwegen om een kleine werkbank te maken om op te zitten, maar deze post zet mij wel weer aan het denken. Had nog niet aan de grotere (zware) werkbank gedacht die in stukken op te slaan is. Dank voor het posten van je idee!
Dag Wouter, een zogenaamde 'roman bench' heb ik ook nog overwogen maar ben er voorlopig even van afgestapt omdat ik nog nooit op eentje heb gewerkt en moeilijk kan inschatten of het zittend werken me zou bevallen. Bovendien zit ik al genoeg op het werk...

Is er een tekening te vinden van de werkbank van Aidan McEvoy?
Ik heb afgelopen weekend eens naar hem gemaild met de vraag naar een tekening (of enkele toch enkele afmetingen die me niet duidelijk zijn op zijn blog). Hoor ik iets terug, dan laat ik het je weten!
 

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
40
3
Oost-Vlaanderen
Ik heb dit draadje even gemist, vandaar m’n late reactie. Ikzelf heb enige tijd geleden ook een Moravian werkbank gebouwd. Er staan diverse voorbeelden hier op het forum: even zoeken op ‘moravian’. Dan kom je ook mijn bouwverslag tegen. Het werkblad heb ik uit 80 mm dik beuken gemaakt. Die balken kwamen uit een oud winkel interieur. De poten heb ik gelamineerd uit resten douglas planken die over waren van een ander project. De dwars en langsregels uit diverse houtsoorten (langsregels uit twee lange reststukken beuken, de dwars regels uit teak en beuk - allemaal reststukken). De legvise loopt bij mij schuin met de poten mee. De tailvise komt van HNT Gordon. Ik heb in eerste instantie gekozen voor de gereedschapbak zoals in het originele ontwerp. Voor mij werkt dat prima.
De moraal: gebruik het kwaliteitshout voor je werkblad, voor wat er onder zit kun je vanalles gebruiken (Will Meyers gebruikt immers pine(grenen) voor het geheel, behalve voor het werkblad). Zo kun je de kosten behoorlijk binnen de perken houden en ja: verschrikkelijk leuk om te doen:p. Maar bij gebruik van vuren of grenen of douglas voor het onderstel wel lamineren, dan heb je in ieder geval stabiel materiaal wat niet snel zal krom trekken. Succes!!
Ik heb je draadje gezoch, gevonden, en in één ruk met veal plezier gelezen! Wat is het een fantastische bank
geworden! Zo fantastisch dat ik wat ik eerst als relatieve nadelen zag nu toch wel in een ander licht ga zien.

Hoe bevalt ze je na 2 jaar? Is die combinatie die 'beenschroef' + 'slierend lijk' een aanrader?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
De werkbank bevalt uitstekend! Omdat de beenklem scheef staat, kan je langere delen gemakkelijk vertikaal in de klem zetten naast de spindel, tot op de vloer. En in combinatie met het slepende lijk :p is ook wat groter plaatwerk op z’n kant te zetten en goed te bewerken. Werken met hold fasts kan ik je ook ten zeerste aanraden: het werkt snel, gemakkelijk en effectief. Als je eenmaal gewend bent wil je niet anders meer. Ik heb de dvd van Will Meyers gevolgd bij het bouwen, er zijn geen exacte bouwtekeningen van deze bank beschikbaar. Hij doet veel met ‘zo ongeveer’ en ‘op het oog’. Als je zijn werkvolgorde volgt, klopt het allemaal ook nog. Dat maakt het bouwen van deze bank zo leuk. Het meeste geld was ik kwijt aan de hardware. Maar er is nu goedkoop alternatief beschikbaar bij de bestel chinees (Alie Express). Ook bij het handwerk (uithakken verbindingen) is de bank stabiel. Bij voorkeur doe je dit soort dingen op- of zo dicht mogelijk bij de poten.
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Waardevol topic, loop al lange tijd met het plan te starten met een werkbank. Nu wat modellen aan het uittekenen in Fusion.

In relatie tot dit topic heb ik twee vragen:
  • Is er een tekening te vinden van de werkbank van Aidan McEvoy?
  • Ik woon in de omgeving Rotterdam en zoek een goede houthandel in de buurt, iemand een tip? Koop nu soms bij houthandel Barendregt maar die kwaliteit is matig
Alvast bedankt!
Ggoossens,

In de buurt van Rotterdam? Kijk eens bij Houthandel van Feij:
Van Feij, robuuste houtwerken en meubels - Van Feij

Groeten Albert
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel en HoutWouter

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
40
3
Oost-Vlaanderen
De werkbank bevalt uitstekend! Omdat de beenklem scheef staat, kan je langere delen gemakkelijk vertikaal in de klem zetten naast de spindel, tot op de vloer. En in combinatie met het slepende lijk :p is ook wat groter plaatwerk op z’n kant te zetten en goed te bewerken. Werken met hold fasts kan ik je ook ten zeerste aanraden: het werkt snel, gemakkelijk en effectief. Als je eenmaal gewend bent wil je niet anders meer. Ik heb de dvd van Will Meyers gevolgd bij het bouwen, er zijn geen exacte bouwtekeningen van deze bank beschikbaar. Hij doet veel met ‘zo ongeveer’ en ‘op het oog’. Als je zijn werkvolgorde volgt, klopt het allemaal ook nog. Dat maakt het bouwen van deze bank zo leuk. Het meeste geld was ik kwijt aan de hardware. Maar er is nu goedkoop alternatief beschikbaar bij de bestel chinees (Alie Express). Ook bij het handwerk (uithakken verbindingen) is de bank stabiel. Bij voorkeur doe je dit soort dingen op- of zo dicht mogelijk bij de poten.
De hardware kiezen zal voor tijdens de komende feestdagen zijn. Vermoedelijke zal Dieter Schmid zijn boekjaar weeral kunnen afsluiten met een grote glimlach op het gezicht :sneaky:

De plannen voor de Moravian staan op zijn Will Myers zijn site. De totale hoogte is omgerekend een goeie 85 cm, wat ik eigenlijk veel te laag vind voor mezelf. Niet dat ik zo groot ben, maar ik heb alles graag wat hoger
omdat ik vaker fijn werk doen en dat ergonomischer is. Ook wil ik het werkblad iets korter maken dan de 193cm op zijn plan.

Bekijk bijlage Moravian.jpeg
Korter en hoger in combinatie met schuine poten gaat me helaas moeten doen kiezen tussen de poten die meer naar het midden staan, wat de stabiliteit mogelijks niet ten goede komt, of de poten in dezelfde verhouding tot het werkblad laten staan waardoor ze tot net niet voorbij de uiteindes van de bank gaan steken. De uiteindes van de horizontale verbindingslatten van het onderstel gaan dan waarschijnlijk vaak voor zere schenen zorgen...
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutWouter

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik heb de originele maatvoering ook niet gevolgd. Bij mij is het werkblad wat langer en ook de hoogte is even anders, wellicht dat dat ook komt door het omrekenen van imperial naar metrrisch. V.w.b. Je schenen: ‘t is maar net aan welke kant je staat te werken. Een werkbank is een heel persoonlijk ding. Maak hem zo dat jij er goed aan en mee kan werken, dan heb je er het meeste plezier van. Succes.
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
akarel heeft dit draadje opgestart omdat ik hem aangeboden had om het bovenblad van zijn nieuwe werkbank te maken
het is dit draadje

Hier even verder gaan.
Als ik boolhout verwerk zaag ik eerst de ruwe maten uit de platen. Dan laat ik het hout een tijdje binnen liggen om te acclimatiseren . Het hout krijgt dan ook tijd om zich te zetten. Merk je dat tijdens deze periode bepaalde delen stevig vervormen, kan je nog overwegen om deze niet te gebruiken. Na enkele weken kan je dan aan de slag en het hout vlakken en op maat schaven. Delen die onmiddellijk na het zagen al erg krom trekken kan je beter verwerken tot kleine stukken. Soms zit er zoveel spanning in het hout dat vlakken niet mogelijk is.
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
40
3
Oost-Vlaanderen
akarel heeft dit draadje opgestart omdat ik hem aangeboden had om het bovenblad van zijn nieuwe werkbank te maken
het is dit draadje

Hier even verder gaan.
Als ik boolhout verwerk zaag ik eerst de ruwe maten uit de platen. Dan laat ik het hout een tijdje binnen liggen om te acclimatiseren . Het hout krijgt dan ook tijd om zich te zetten. Merk je dat tijdens deze periode bepaalde delen stevig vervormen, kan je nog overwegen om deze niet te gebruiken. Na enkele weken kan je dan aan de slag en het hout vlakken en op maat schaven. Delen die onmiddellijk na het zagen al erg krom trekken kan je beter verwerken tot kleine stukken. Soms zit er zoveel spanning in het hout dat vlakken niet mogelijk is.
Bedankt voor het meedanken, Mathieu! ZotVanHout gaf ook al aan het in die stappen te doen, hopelijk zonder al te veel vervormingen, maar dat weet je natuurlijk nooit...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.