Advies afwerking tafelblad

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hallo

Ik had een verlof weekje dus ben een beetje holderdebolder en helemaal niet volgens de regel van de kunst een tafelblad beginnen maken.

Twee jaar terug heb ik een terras gelegd in itaubé hardhout daar had ik heel wat restjes van. Deze heb ik verzaagd in strookjes van 3 cm met lengtes tussen de 20 en 50 cm. Al die strookjes heb ik één voor één aan mekaar geschroefd tot dat ik een blad had van 240 x 90 cm. Nu ben ik alle spleten aan het voegen met een houtvoeg middel en aan het afschuren de volgende stap is het behandelen met een lak.


Over het lakken heb ik dus vragen. Ik had gedacht van er een expoxy laag over aan te brengen, mijn handelaar raade dat echter af vanwege het werken van de tafel, zijn idee was polyurethaan te gebruiken.

Ons buroblad bestaat uit een plaat MDF die we gelakt hebben met een trappen lak. Maar die is na amper een jaar of twee helemaal bekrassed dus dat was geen oplossing.

Nu zijn mijn vragen

1 die houtplamuur is dat een goed idee, of gaat dat er allemaal weer uit donderen door het werken van de tafel
2 met wat moet ik mijn blad bewerken/beschermen expoxy, polyurethaan, of een vernis


en nog een extra vraagje, door de opbouw is mijn blad niet volledig vlak, maar dat stoort mij niet zo. Ik heb al veel geschuurd dus veel is al vlak getrokken. Alleen zijn er nog een aantal grotere niveau verschillen. Heeft het zin van daar eens met een schaafmachine over te gaan.


mvg,

Samuel

De tafel, op de tafel zie je twee latje liggen waaruit ze werd opgebouwd


en een detail


Attached files
 

tuoh

Oud hout
Geen schaafmachine gebruiken, door de vlakke messen krijg je groeven die je bijna niet weggewerkt krijgt.
Gebruik een degelijke bandschuurmachine, en begin te schuren met een K40, dan een K60, K80,K100, en ga dan verder met een vlakschuurmachine tot een 220. Een dergelijk blad opschuren met enkel een vlakschuurmachine gaat niet lukken, die machines zijn daar niet voor bedoeld.
Als de tafel buiten komt te staan is de kans groot dat je problemen krijgt met het houtvoegmiddel, dat is niet flexibel genoeg om de te verwachten werking op te vangen.
Een betere optie is om zelf voegpasta aan te maken met schuurstof en (PU)houtlijm.
Als je nog werking van het blad verwacht kies dan voor olie in plaats van harde lak om alles af te werken. Of je kan het hele blad afwerken met epoxy, maar dan wel alle kanten, dus onder, boven en zijkanten. Op deze manier pak je het hele blad in, en krijgt vocht geen toegang, er zal dan ook geen werking meer zijn van het blad. Dit wel op voorwaarde dat het blad droog genoeg is om met epoxy te werken (12% RV) Met epoxy moet er nadien ook nog enkele lagen DD lak aangebracht worden als bescherming tegen UV stralen.


Mvg,

André
 

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hey

Bedankt voor de tips, blad is bedoeld voor binnen.

Dus Olie of epoxy volgens jouw.

Thanks,

Samuel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.